El trabajo en equipo: una alternativa para el cambio de la cultura institucional
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.2002-2.5Abstract
The persons that make up an institution should organize themselves for teamwork. Within these institutions, leaders, hierarchies, and tasks arise and evaluations take place. In short, the group builds an organizational culture that has a direct effect on the processes and products of their work. The author presents several alternatives to better capitalize on teamwork. This article is very useful for teachers working in the different levels of the educational system, from preschool to higher education, and for administrators of public and private institutions.
References
Ansieu, D. ( 1994). Los roles y las actitudes en los grupos pequeños y
reducidos. (Sin datos).
Barreiro, T. (1993). Trabajos en grupo. Buenos Aires: Editorial Kapeluz.
Bauleo, A. y De Brassi ( 1990). Clínica grupal, clínica institucional. Madrid: Editorial Atvel S.M.
Beller, D. y Mannigot M. (1997). "Equipos de trabajo". En el periódico
Uno y otros. Año III.
Bleger, J. (1961). Grupos operativos en la enseñanza. Conferencia dictada en la Asociación de Psicología y Psicoterapia de Grupo. Buenos Aires, Argentina.
Chaves, L. (1998). Introducción a la obra de Enrique Pichón-Riviere. (Sin datos).
Chibás, F. ( 1992). Creatividad, más dinámica de grupo. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Fainstein, (1997). La moda de trabajar en equipo o el modo de trabajar en equipo. Buenos Aires: Universidad Buenos Aires.
Fainstein, (1997). ¿Qué son los· equipos de Trabajo?. Buenos Aires:
Universidad de Buenos Aires.
Fumagalli, C. (1987). Teoría del rol. Buenos Aires: Ediciones Cinco.
Kenneth, D. y Sheats B. (1996). Roles funcionales de los miembros de un
grupo. Buenos Aires: Editorial Nueva Visión.
Lagarde, M. (1994). "Género en desarrollo". Memorias del Taller, ofrecido por la autora en Managua, Nicaragua.
López, F. (2000). Interdisciplinariedad, cultura organizacional y equipos académicos. Seminario "Capacitación para el Desarrollo Regional Sostenible", Heredia, Costa Rica.
Maisonnueve, J. ( 1985). La dinámica de los grupos. Buenos Aires: Editorial Nueva Visión.
Podcaminsky, M. y Beausset, L. (1999). Aproximación a una comprensión de los grupos. San José: Contexto grupal.
Quiroga, A. (1980). Esquema conceptual, referencial y operativo ( ECRO ), base recolectada en la Primera Escuela de Psicología Social, Buenos Aires.
Romero, R. (1992). Grupo, objeto y teoría. Buenos Aires: Argentina.
Roth, M. (1995). Encuadre y proceso. Nociones teóricas y su importancia en la coordinación de grupos. San José: Contexto grupal.
Rud, C. (1999). Empatía, una manera de esta. Memoria del IX Encuentro Latinoamericano de Enfoque centrado en la persona, San José: Costa Rica.
Shapira, M. (1991). Acerca de la intervención en grupo de supervisión.
Buenos Aires: Editorial Nueva Visión.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: