Impact of reading comprehension skills on school learning: A study made in a commune of the Metropolitan region, Chile
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.23-2.2Keywords:
skills, reading comprehension, standardized assessment, recommendations for improving skills, learning outcomesAbstract
The acquisition of skills for reading comprehension is essential in today’s society, because it is not only a way of learning new contents, but also a necessary element to be inserted in life in society. In this article, we propose to investigate the impact of reading comprehension skills on the learning outcomes of fifth grade students from ten schools in a commune of the Metropolitan Region, Chile. A quantitative methodology was used. Data were analyzed through descriptive statistics, correlations, and hierarchies. It is intended to get a conclusion and to know the skills that have the greatest impact on the results obtained by the students in the tests indicated above and with that, to give guidelines for the strengthening of more realistic reading comprehension abilities.
References
Agencia de Calidad de la Educación. (2012). Metodología de construcción de grupos socioeconómicos. Chile: Autor. Recuperado de http://www.agenciaeducacion.cl/wp-content/uploads/2013/02/Metodologia-de-Construccion-de-Grupos-Socioeconomicos-SIMCE-2012.pdf
Agencia de Calidad de la Educación (2016). SIMCE. Chile: Autor. Recuperado de http://www.agenciaeducacion.cl/evaluaciones/que-es-el-simce/
Biblioteca del Congreso Nacional de Chile (2008). Reporte estadístico comunal. Recuperdo de https://www.bcn.cl/siit/informes/search?busqueda=la+granja&submit=Buscar&mindate=+&maxdate=+&pagina=1&ordenar=Relevance&cantidad=10&K=1
Consejo Nacional de la Cultura y las Artes y Centro de Microdatos, Universidad de Chile. (2011). Estudio sobre el comportamiento lector a nivel nacional. Informe final 2011. Recuperado de http://plandelectura.gob.cl/recursos/estudio-sobre-comportamiento-lector-a-nivel-nacional-2011/
Cunningham, A., y Stanovich, K. (1997). Early reading acquisition and its relation to reading experience and ability 10 years later. Developmental psychology, 33(6), 934-945. doi: https://doi.org/10.1037/0012-1649.33.6.934
Gómez, L. F. (2008). El desarrollo de la competencia lectora en los primeros grados de primaria. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 38(3-4), 95-126. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/270/27012440005.pdf
González-Betancor, S. M. y López-Puig, A. (2015). Early schooling: Its influence on reading comprehension at primary level. Cultura y Educación, 27(2), 237-270 doi: https://doi.org/10.1080/11356405.2015.1034533
Gutiérrez, R. (2016). Efectos de la lectura dialógica en la mejora de la comprensión lectora de estudiantes de educación primaria. Revista de Psicodidáctica, 21(2), 303-320. doi: https://doi.org/10.1387/RevPsicodidact.15017
Hart, B. y Risley, T. R. (1995). Meaningful differences in the everyday experience of young American children. Michigan: P.H. Brookes.
Hernández, A. (1996). El papel del vocabulario en la enseñanza de la comprensión lectora y composición escrita. Aula, 8, 239-260. Recuperado de https://gredos.usal.es/jspui/bitstream/10366/69248/1/El_papel_del_vocabulario_en_la_ensenanza.pdf
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P (2014). Metodología de la investigación. México: McGraww-Hill.
Holloway, J. H. (1999). Improving the reading skills of adolescents. Educational Leadership, 57(2), 80-81.
Martí, J. B. y Moliner, L. (2015) Una experiencia de tutoría entre iguales fija en educación primaria para la mejora de la comprensión lectora y las habilidades sociales. Revista de Investigación en Educación, 13(2), 206-218. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5487611
Ministerio de Educación (2011). PISA Evaluación de las competencias lectoras para el siglo XXI. Marco de evaluación y preguntas de la prueba. Recuperado de http://ww2.educarchile.cl/UserFiles/P0001/file/Documentos_Evaluacion2012/PISA%20Evaluaci%C3%B3n%20de%20las%20Competencias%20Lectoras%20para%20el%20siglo%20X.pdf
Ministerio de Educación (2013a). Habilidades evaluadas en el Plan de Apoyo Compartido. Recuperado de http://www.siteal.iipe.unesco.org/sites/default/files/chi_plan_de_apoyo_compartido.pdf
Ministerio de Educación (2013b). Orientaciones técnicas para liderar el plan de mejoramiento educativo. Santiago, Chile: Autor. Recuperado de http://www.salgadoanoni.cl/wordpressjs/wp-content/uploads/2015/05/orientaciones_tecnicas_pme.pdf
Ministerio de Educación (2014). ¿Qué es la Reforma Educacional? Recuperado de https://www.ayudamineduc.cl/ficha/que-es-la-reforma-educacional
Ministerio de Educación (2015). Orientaciones técnicas para sostenedores y directivos escolares. Plan de Mejoramiento Educativo: Nuevo enfoque a 4 años. Santiago, Chile: Autor. Recuperado de http://ww2.educarchile.cl/PORTAL.HERRAMIENTAS/mejoraescolar/contenido-web/Apoyo-orientaciones/1-PME/2-orientaciones-tecnicas-para-sostenedores-y-directivos-escolares-fase-1.pdf
Núñez, K. (2014). Retroalimentación: Una tarea pendiente del sistema de evaluación de resultados de aprendizaje (SIMCE) en Chile. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 2(1), 97-110.
Olson, D. R. (1994). The world on paper. The conceptual and cognitive implications of writing and Reading. Cambridge: Cambridge University Press.
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (2009). La educación superior en Chile. Recuperado de http://www.opech.cl/educsuperior/politica_educacion/la_es_en_chile_ocde.pdf
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (2016). PISA: Estudiantes de bajo rendimiento. Por qué se quedan atrás y cómo ayudarles a tener éxito. Resultados principales. Recuperado de http://www.oecd.org/pisa/keyfindings/PISA-2012-Estudiantes-de-bajo-rendimiento.pdf
Ramírez, A. A. (2010). La evaluación como herramienta para mejorar los procesos educativos de poblaciones socialmente vulnerables. Revista Iberoamericana de Educación, 53(5), 1-10. Recuperado de rieoei.org/deloslectores/3778Ramirez.pdf
Schiefelbein, E. (2008). Desafíos para los investigadores en educación de América Latina. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 1(1), 31-44. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=281021687003
Silva, M. (2014). La comprensión lectora es una habilidad para la vida. Educarchile. Recuperado de http://www.educarchile.cl/ech/pro/app/detalle?ID=225396
Smith, M. C., Mikulecky, L., Kibby, M. W., Dreher, M. J. y Dole, J. A. (2011). What will be the demands of literacy in the workplace in the next millennium? Reading Research Quarterly, 35(3), 378-383. doi: https://doi.org/10.1598/RRQ.35.3.3
Zamora, G. (2011). Movilidad escolar en Chile. Análisis de las implicancias para la calidad y equidad de la educación. Estudios Pedagógicos, 37(1), 53-69. doi: https://doi.org/10.4067/S0718-07052011000100003
Zorrilla, S. (1998). Introducción a la metodología de la investigación. México: Editorial Cal y Arena.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: