La observación: un medio para mejorar la práctica docente

Authors

  • Wilfredo Gonzaga Martínez Universidad de Costa Rica, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.2002-2.9

Abstract

In the field of education, particularly in educational evaluation, educators resort to tests and other instruments that are very valuable, but do not accomplish the objective of capturing a series of aspects of the individual at a specific moment and the educational process in the classroom. Among these aspects one may mention attitudes, behavoir and development which are important elements to be considered when expressing a value judgement in relation to the student's learning and teacher's performance.

To contribute to a better valuing, observation fulfills a major important role. It allows to complement the information gathered by measuring instruments such as written tests, grading scales, matching lists, and anecdotal records, among others.

However, this kind of observation requires systematization because it does not refer to a contemplative attitude; on the contrary, it needs the acting of the individuals upon their environment, a planning and a corroboration of the impact of their actions.

Author Biography

Wilfredo Gonzaga Martínez, Universidad de Costa Rica

Bachiller en Ciencias de la Educación Primaria. Licenciado en Educación Primaria con énfasis en Matemática y Magister en Evaluación Educativa. Profesor en la Universidad doe Csta Rica, Facultad de Educación, Escuela de Formación Docente.

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Published

2002-07-30

How to Cite

La observación: un medio para mejorar la práctica docente (W. Gonzaga Martínez , Trans.). (2002). Revista Electrónica Educare, 2, 115-126. https://doi.org/10.15359/ree.2002-2.9

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

La observación: un medio para mejorar la práctica docente (W. Gonzaga Martínez , Trans.). (2002). Revista Electrónica Educare, 2, 115-126. https://doi.org/10.15359/ree.2002-2.9

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