Factors Related to Dropping Out in the Freshman and Sophomore Years in the Career of Teaching Mathematics at Universidad Nacional de Costa Rica

Autores

  • Paola Michelle Pascua-Cantarero Universidad Católica de Honduras Facultad de Ingeniería Industrial Tegucigalpa, Honduras, Honduras

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.20-1.5

Palavras-chave:

College dropouts, quantitative research, qualitative research, mathematics.

Resumo

This article announces outstanding details obtained through the investigation carried out, which among its objectives were to determine the factors related to student drop out during the freshman and sophomore years of higher education and bachelor’s degree in teaching mathematics (career of teaching mathematics) at National University of Costa Rica for those entering in 2007, 2008 and 2009. The mentioned research responded to a joint study, with a quantitative phase of descriptive character and a qualitative phase with a phenomenological design; its theoretical foundation was based on research on university dropout in different regions and the theory of Tinto and Spady experts regarding the causes for this problem. A database provided by the Registration Department of the National University of Costa Rica and a telephone semi-structured interviewed applied to students who defected from the major, in a final way, was used for the analysis of the information. The population in the quantitative phase was constituted by all participants who entered in the years 2007, 2008 and 2009 and dropped out in the first and second year of the career. The study group in the qualitative phase was composed by 15 informers belonging to the different cohorts 2007, 2008 and 2009 and who dropping out during the first and second year of the career. Results showed that the dropout phenomenon in the first year had similar factors as those occurred in the second year of the career of teaching mathematics. The conclusions indicate, among several factors related to dropping out in the first and second year of the 2007, 2008 and 2009 cohorts, that unmet expectations and lack of academic and social integration stand out as common factors.

Biografia do Autor

Paola Michelle Pascua-Cantarero, Universidad Católica de Honduras Facultad de Ingeniería Industrial Tegucigalpa, Honduras

ngeniera Industrial y Magíster en Educación con Énfasis en Docencia Universitaria de la Universidad de Costa Rica. Ejerció por cuatro años como ingeniera planificadora  en la Comisión Nacional de Telecomunicaciones de Honduras (CONATEL). Durante nueve meses fue docente de Matemática Didáctica en la Universidad Pedagógica Nacional de Honduras y actualmente es docente en la Facultad de Ingeniería Industrial de la Universidad Católica de Honduras y líder de proyectos en la red nacional de voluntariado de las Naciones Unidas en Honduras (UNV).

Referências

Brenes, M. I. (2005). Deserción y repitencia en educación superior universitaria en Costa Rica (Informe de investigación). San José: Cista Rica: CONARE.

Canales, A. y de los Ríos, D. (Julio, 2007). Factores explicativos de la deserción universitaria. Calidad en la educación, 26, 173-201. Recuperado de http://www.alfaguia.org/alfaguia/files/1341266791_2599.pdf

Castillo, M. (Abril, 2008).Tasas de deserción en la universidad estatal a distancia de Costa Rica. Actualidades Investigativas en Educación, 8(1), 1-32. Recuperado de http://revista.inie.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/viewFile/275/274

Chaves, E. (2003). Graduación y deserción en la escuela de matemática de la UNA: Cohortes 1995 a 1998. Uniciencia, 20(1), 115-122. Recuperado de http://www.fcen.una.ac.cr/uniciencia/Vol_20_N1%28Paper_09%29.pdf

Escuela de Matemática, Universidad Nacional, Costa Rica (Acta No. 15, 2007), oficio FCEN - ACA- 443-2007.

Ethington, C. A. (Junio, 1990). A psychological model of student persistence [Un modelo psicológico de la persistencia de los estudiantes]. Research in Higher Education, 31(3), 279-293. doi: http://dx.doi.org/10.1007/BF00992313

Fishbein, M. y Ajzen, I. (1975). Attitudes toward objects as predictors of simple and múltiple behavioural criteria [Las actitudes hacia los objetos como predictores de criterios conductuales simples y multiples. Revisión psicológica]. Psycological Review, 81(1), 59-74. doi: http://dx.doi.org/10.1037/h0035872

Guzmán, C., Durán, D., Gallego, J. F., Castaño, E., Gallón, S., Gómez, K., y Vásquez, J. (2009). Deserción estudiantil en la educación superior colombiana. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/sistemasdeinformacion/1735/articles-254702_libro_desercion.pdf

Hernández, R., Fernández, C., Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México, D.F.: McGraw-Hill.

Himmel, E. (2005). Modelos de análisis de la deserción estudiantil en la educación superior. Recuperado de http://preu.unillanos.edu.co/sites/default/files/fields/documentos/modelos%20de%20an%C3%A1lisis%20Desercion%20chile.pdf

Informe de ejecutoria (2007-2008). Escuela de Matemática, Universidad Nacional, Costa Rica.

Lagger, J. M., Donnet, E., Gimenez, A. y Samoluk, M. (2008). La deserción de los alumnos universitarios, sus causas y los factores (pedagógicos, psicopedagógicos, sociales y económicos) que están condicionando el normal desarrollo de la carrera de Ingeniería Industrial, UTN-FRSF. Clubensayos.

Lopera, C. (Julio, 2008). Determinantes de la deserción universitaria en la facultad de Economía de la Universidad del Rosario. Borradores de Investigación, 95, 1-40. Recuperado de http://repository.urosario.edu.co/bitstream/handle/10336/3740/01244396-2008-95-2.pdf?sequence=2

Mori, M. (Diciembre, 2012). Deserción universitaria en estudiantes de una universidad privada de Iquitos. Docencia universitaria, 6(1), 60-83. Recuperado de http://www3.upc.edu.pe/html/0/boletines/ridu/articulo-4-desercion-estudiantil-mori.pdf

Pascarella, E. T. y Terenzini, P. T. (1991). How College Affects Students: Findings and insights from twenty years of research [Cómo afecta a los estudiantes la universidad: Conclusiones y perspectivas de veinte años de investigación]. San Francisco: Jossey-Bass.

Pineda, C. y Pedraza A. (Setiembre-diciembre, 2009). Programas exitosos de retención estudiantil universitaria: Las vivencias de los estudiantes. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 28, 1-30. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194214468010

Programa Estado de la Nación. (2013). Cuarto informe estado de la educación (Cap. 4. La evolución de la educación superior). San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de http://estadonacion.or.cr/files/biblioteca_virtual/educacion/004/9-Cap-4.pdf

Saldaña, M. y Barriga, O. A. (Octubre-diciembre, 2010). Adaptación del modelo de deserción universitaria de Tinto a la Universidad Católica de la Santísima Concepción, Chile. Revista de Ciencias Sociales, 16(4), 616-628. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28016613005

Spady, W. G. (1970). Dropouts from higher education: An interdisciplinary review and synthesis [Los abandonos de la educación superior: Una revisión interdisciplinar y síntesis]. Interchange, 1(1), 64-85. doi: http://dx.doi.org/10.1007/BF02214313

Tinto, V. (julio-septiembre, 1989). Definir la deserción: Una cuestión de perspectiva. Revista de la Educación Superior, 18(71), 1-9. Recuperado de http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista71_S1A3ES.pdf

Tinto, V. (1993). Leaving College: Rethinking the Causes and Cures of Student Attrition [Abandonando la universidad; repensando las causas y curas de la deserción estudiantil] (2a ed.). Chicago: The University of Chicago Press.

Walz, M. F., Contini, L., Bergesio, A., y Colombini, M. (Agosto, 2009). Factores académicos en la deserción universitaria de una carrera que tiene a la matemática en su currículo. Trabajo presentado en el III congreso internacional de educación: Construcciones y perspectivas. Miradas desde y hacia América Latina. Santa Fe, Argentina. Resumen recuperado de http://www.unam.edu.ar/2008/educacion/trabajos/Eje 4/367-walz.pdf

Publicado

2016-01-01

Como Citar

Factors Related to Dropping Out in the Freshman and Sophomore Years in the Career of Teaching Mathematics at Universidad Nacional de Costa Rica (P. M. Pascua-Cantarero , Trad.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(1), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.20-1.5

Edição

Seção

Artigos (Seção avaliada por pares)

Como Citar

Factors Related to Dropping Out in the Freshman and Sophomore Years in the Career of Teaching Mathematics at Universidad Nacional de Costa Rica (P. M. Pascua-Cantarero , Trad.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(1), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.20-1.5

Comentarios (ver términos de uso)