Crosscurricular Competency of Critical Thinking: Its Characterization in Students of One Mexico High School

Autores

  • Candelaria Molina-Patlán Tecnológico de Monterrey Monterrey, México, México
  • Gloria Perla Morales-Martínez Tecnológico de Monterrey Monterrey, México, México
  • Jaime Ricardo Valenzuela-González Tecnológico de Monterrey Monterrey, México, México

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.20-1.11

Palavras-chave:

Competition, crosscurricular competency, critical thinking.

Resumo

This article is derived from a research study whose objective was to determine the characteristics that high school students have which are considered to be competent in the crosscurricular competence development of critical thinking. The study had a post positivist approach. It used mixed methodology in sequential exploratory mode. In the qualitative phase, data was collected by applying semi-structured interviews to six students of the first and second high school years; the results were analyzed using an inductive encoding. In the quantitative phase a self-report with Likert scale was applied to 50 high school students. The data, at this stage, were submitted to descriptive, psychometric and relations analysis. It was found that high school students, competent in developing critical thinking, feature problem-solving, issuance of judgments and disposition towards critical thinking skills. Their solidarity, the taste for sharing their knowledge and for helping those who prompted them were highlighted. We also found that the difference between men and women in this competition is minimal, but in the classroom context the capacity of women is reflected more. These findings can be taken into account in the educational practice to boost the development of critical thinking in students, and at the same time, their learning, because knowledge, attitudes and different skills come into play when strengthening critical thinking competency through practice, which is akin to the current educational approach in Mexico, to the skills-based approach.

Biografia do Autor

Candelaria Molina-Patlán, Tecnológico de Monterrey Monterrey, México

Realizó estudios profesionales en Licenciatura en Educación Primaria en la Escuela Normal “Miguel F. Martínez” y en Licenciatura en Educación Media. Especialidad en Matemáticas en la Escuela Normal Superior “Moisés Sáenz Garza”. Actualmente cursa la Maestría en Administración de Instituciones Educativas con acentuación en Educación Básica en el Instituto Tecnológico de Monterrey. Su experiencia de trabajo ha girado, principalmente, alrededor del campo educativo, específicamente en el área de educación primaria desde hace once años. En la actualidad Candelaria Molina Patlán funge como docente frente a grupo en la Escuela Primaria “Profr. David Colunga Galicia” atendiendo a un grupo de segundo grado.

Gloria Perla Morales-Martínez, Tecnológico de Monterrey Monterrey, México

Es Ingeniera Bioquímica por el ITESM. Cuenta con Maestría en Administración de Instituciones Educativas y otra en Asesoramiento Educativo Familiar, la primera por el ITESM, y la segunda, por el Centro Universitario Villanueva de España. Labora en el Liceo de Monterrey como Directora Administrativa. Sus investigaciones son en el campo de la transferencia del aprendizaje y como colaboradora y asesora en temas de evaluación institucional.

Jaime Ricardo Valenzuela-González, Tecnológico de Monterrey Monterrey, México

Doctor en Psicología Educativa por la Universidad de Texas en Austin. Profesor-investigador en la Escuela de Graduados en Educación del Tecnológico de Monterrey. Áreas de investigación: evaluación educativa, educación a distancia y educación basada en competencias. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores del CONACYT. Coautor de Fundamentos de investigación educativa (tres volúmenes, en formato de eBook) publicado por la Editorial Digital Tecnológico de Monterrey.

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Valenzuela, J. R. y Flores, M. (2012). Fundamentos de investigación educativa. Nuevo León, México: Editorial Digital Tecnológico de Monterrey.

Publicado

2016-01-01

Como Citar

Crosscurricular Competency of Critical Thinking: Its Characterization in Students of One Mexico High School (C. Molina-Patlán, G. P. Morales-Martínez, & J. R. Valenzuela-González , Trads.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(1), 1-26. https://doi.org/10.15359/ree.20-1.11

Edição

Seção

Artigos (Seção avaliada por pares)

Como Citar

Crosscurricular Competency of Critical Thinking: Its Characterization in Students of One Mexico High School (C. Molina-Patlán, G. P. Morales-Martínez, & J. R. Valenzuela-González , Trads.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(1), 1-26. https://doi.org/10.15359/ree.20-1.11

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