Facebook as University Teaching Support: Educational Experience in a Calculus Course

Autores

  • Silvia María Arguedas-Méndez Universidad de Costa Rica San José, Costa Rica, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.20-1.20

Palavras-chave:

Social networks, collaborative learning, educational Facebook, innovation, virtual environments.

Resumo

This article aims to empirically demonstrate how the agents of education, in particular the Unit of METICS and the teaching staff of the University of Costa Rica, promote changes to close the gap that has emerged between what the education system provides and what society demands, due to the fast expansion of science and technology. A type of education through the social network Facebook for the Mathematics course MA-1001 is unveiled. The social network is used as a support for teaching and to encourage the collaborative work in a group of students seeking to prepare for the first and second partial examinations of the course MA-1001. Through the theoretical basis and an opinion poll virtually applied to members of the group, there is empiric evidence of the contribution that TIC and social networks provide in the processes of teaching and learning mathematics.

Biografia do Autor

Silvia María Arguedas-Méndez, Universidad de Costa Rica San José, Costa Rica

Licenciada en Enseñanza de la Matemática de la Universidad de Costa Rica. Master en Tecnología Educativa, Universidad Virtual Tecnológico de Monterrey. Estudiante del Programa Latinoamericano de Doctorado en Educación de la Universidad de Costa Rica. Laboró en el Ministerio de Educación Pública como docente de matemática. Es docente e investigadora en la Escuela de Ingeniería Industrial de la Universidad de Costa Rica. A partir del 2004 coordinó proyectos de investigación orientados al estudio de estrategias de aprendizaje para el mejoramiento del rendimiento académico en los cursos iniciales de matemática universitaria y del curso de Ecuaciones Diferenciales; fundamentalmente aquellas estrategias basadas en el aprendizaje significativo para estudiantes que presentan potencial intelectual y  deficiente dominio de los conceptos matemáticos necesarios. Las investigaciones se han orientado al diseño de cursos específicos de reforzamiento; al diseño y validación de instrumentos de medición sobre conceptos matemáticos; y al diseño y evaluación de unidades didácticas que tengan como método el análisis didáctico y la implementación de aulas virtuales y uso de redes sociales. A nivel internacional ha participado como expositora de variadas ponencias en las que he dado a conocer las investigaciones.

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Publicado

2016-01-01

Como Citar

Facebook as University Teaching Support: Educational Experience in a Calculus Course (S. M. Arguedas-Méndez , Trad.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(1), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.20-1.20

Edição

Seção

Artigos (Seção avaliada por pares)

Como Citar

Facebook as University Teaching Support: Educational Experience in a Calculus Course (S. M. Arguedas-Méndez , Trad.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(1), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.20-1.20

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