Curricular Adaptations: Similarities and Differences of their Implementation in Chilean Faculty

Autores

  • Braulio Ademir Navarro-Aburto Universidad de la Frontera Temuco, Chile, Chile
  • Inés Analía Arriagada Puschel Universidad Católica de TemucoTemucho, Chile, Chile
  • Sonia Osse-Bustingorry Universidad de la Frontera Temuco, Chile, Chile
  • Carmen Gloria Burgos-Videla Universidad de la Frontera Temuco, Chile, Chile

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.20-1.15

Palavras-chave:

Curricular adaptations, special education needs, teaching role, educational integration, educational inclusion.

Resumo

This research describes the process that is performed to carry out curriculum adaptations in the mathematics course for students who showed some type of temporary special education need. The existing coordination between mathematics and special needs’ teachers, as promoter action of the curricular adaptations, has been considered. The methodology used relates to qualitative with a phenomenological approach, and the main data collection technique was the semi-structured interview. In this study, ten teachers of two educational institutions featuring an integration program participated. The main findings show that faculty and responsible staff of the School Integration Program comply with the regulations and requirements of the Decree # 170  in relation to curricular adaptations, but such compliance is subject to informality in the articulation and planning due to lack of time and resources available. Therefore, it is concluded that there is a constant need for curriculum adaptations since these are a mechanism which allows the individualization of education, improving quality of life and special education in Chile

Biografia do Autor

Braulio Ademir Navarro-Aburto, Universidad de la Frontera Temuco, Chile

Magister en Motricidad Infantil, Universidad Autónoma de Temuco Chile. Docente del departamento de Educación Física, Deportes y Recreación y departamento de Educación de la Universidad de la Frontera, Temuco, Chile, Facultad de Educación, Ciencias Sociales y Humanidades.

Inés Analía Arriagada Puschel, Universidad Católica de TemucoTemucho, Chile

Magister en Ciencias de la Educación mención Curriculum y Evaluación, Universidad Mayor de Temuco, Chile. Docente y coordinadora del Plan de Mejoramiento UCT 1311 “Fortalecimiento y Articulación con Liceos Técnicos” en la Facultad Técnica, Universidad Católica de Temuco, Temuco, Chile.

Sonia Osse-Bustingorry, Universidad de la Frontera Temuco, Chile

Doctora en Educación, magister en Psicopedagogía, docente de la facultad de Educación, Ciencias Sociales  y Humanidades, Universidad de La Frontera Avenida Francisco Salazar Temuco, Chile.

Carmen Gloria Burgos-Videla, Universidad de la Frontera Temuco, Chile

Actriz, Magister en Ciencias de la Educación, mención Diseño curricular basado en Competencias. Investigadora invitada CIALC-UNAM. Estudiante de Doctorado en Ciencias de la Educación Universidad de la Frontera, Temuco, Chile. Becada Conicyt, becas doctorado nacional, Chile.

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Publicado

2016-01-01

Como Citar

Curricular Adaptations: Similarities and Differences of their Implementation in Chilean Faculty (B. A. Navarro-Aburto, I. A. Arriagada Puschel, S. Osse-Bustingorry, & C. G. Burgos-Videla , Trads.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(1), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.20-1.15

Edição

Seção

Artigos (Seção avaliada por pares)

Como Citar

Curricular Adaptations: Similarities and Differences of their Implementation in Chilean Faculty (B. A. Navarro-Aburto, I. A. Arriagada Puschel, S. Osse-Bustingorry, & C. G. Burgos-Videla , Trads.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(1), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.20-1.15

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