Curriculum Management Practices in Pedagogical Coordinations of Araucania Schools: Unveiling Technical/Instrumental Rationality, Control and Power Mechanisms Underlying
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.20-1.12Palavras-chave:
Pedagogical coordinators, curriculum management, technical instrumental rationality, control mechanisms.Resumo
This article consists of a case study regarding curriculum management practices of pedagogical coordinators in schools in Araucania area. The study aims to reveal technical/instrumental rationality, control and power mechanisms that underlie the curriculum management practices of such pedagogical coordinators of schools in Araucania region. A descriptive qualitative design based on the constructionist grounded theory and the constant comparative method is considered. Subjects studied included 12 technical leaders and 22 teachers from Araucania schools. Techniques for collecting information were semi-structured interview and texts for reading. Four categories rose from axial coding. Findings reveal that the teaching process is reduced to an instructional process. Furthermore, there is no uniformity of criteria regarding general functions that must be met. In the same extent, activity coordination is centered on bureaucratic administrative aspects, with main focus on task control. Regulations, programs and educational projects are used as control mechanisms. In addition, absence of spaces for professional discussion of pedagogical work and for constructive criticism is envisioned. This study concludes that pedagogical coordination practices are geared from an “instrumental rationality”, anchored in technical management set up in control and power.Referências
Anderson, G. L. (Febrero, 1990). Toward a Critical Constructivist Approach to School Administration: Invisibility, Legitimation, and the Study of Non Events [Hacia un enfoque crítico constructivista de administración escolar: Invisibilidad, legitimación y el estudio de los no eventos]. Educational Administration Quarterly, 26(1), 38-59.Recuperado de http://www.academia.edu/5062586/Toward_a_critical_constructivist_approach_to_school_administration_Invisibility_legitimation_and_the_study_of_non-events
Bardisa, T. (Septiembre-diciembre, 1997). Teoría y práctica de la micropolítica en las organizaciones escolares. Revista Iberoamericana de Educación, 15, 13-52. Recuperado de http://www.rieoei.org/oeivirt/rie15a01.pdf
Beltrán-Véliz, J. C. (Julio-setiembre, 2014). Factores que dificultan la gestión pedagógica curricular de los jefes de unidades técnico-pedagógicas. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 19(62), 939-961. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14031461014
Beltrán-Véliz, J. C. y Mansilla-Sepúlveda, J. (Marzo, 2015). Elementos obstaculizadores de las coordinaciones pedagógicas en liceos vulnerables de la Araucanía Chilena. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13(2), 1009-1019. doi: http://dx.doi.org/10.11600/1692715x.13232250314
Bisquerra, R. (2004). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.
Bourdieu, P. (2001). Language and symbolic power [Lenguaje y poder simbólico]. Cambridge, Massachusetts: University Press. Recuperado de http://monoskop.org/images/4/43/Bourdieu_Pierre_Language_and_Symbolic_Power_1991.pdf
Carmona, M. (Enero-diciembre, 2008). Hacia una formación docente reflexiva y crítica: Fundamentos filosóficos. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, 13, 125-146. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65216719007
Carrasco, C., López, V. y Estay, C. (2012). Análisis crítico de la ley de violencia escolar de Chile. Psicoperspectivas, 11(2), 31-55. doi: http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol11-Issue2-fulltext-228
Cerda, H. (1998). Los elementos de la investigación. Bogotá: El Búho.
Charmaz, K. (2000). Grounded Theory: Objectivist and Constructivist Methods [Teoría fundamentada: Métodos objetivista y constructivista]. En N. K. Denzin y Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research [Manual de la investigación cualitativa] (2a ed., pp. 509-535). Thousand Oaks, CA: Sage.
Colegio Santa Teresa. (2015). Reglamento interno de convivencia escolar. Lautaro, la Araucanía: Autor.
Deleuze, G. (1987). Foucault. Barcelona: Paidós Studio. Recuperado de http://es.calameo.com/read/0018408192bae997c310b
Escolar, C. (Septiembre, 2004). Pensar en/con Foucault. Cinta de Moebio, 20, 93-100. Recuperado de http://www.revistas.uchile.cl/index.php/CDM/article/viewFile/26112/27412
Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata. Recuperado de https://www.academia.edu/6031858/Investigaci%C3%B3n_Cualitativa_de_Flick
Foucault, M. (1984). Un diálogo sobre el poder y otras conversaciones. Madrid: Alianza. Recuperado de http://www.bsolot.info/wp-content/uploads/2011/02/Foucault_Michel-Un_dialogo_sobre_el_poder_y_otras_conversaciones.pdf
Foucault, M. (1999). El orden del discurso. Barcelona: Tusquets.
Foucault, M. (2002). Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión. Buenos Aires: Siglo XXI. Recuperado de http://www.ivanillich.org.mx/Foucault-Castigar.pdf
Fullan, M. y Hargreaves, A. (1999). La escuela que queremos. Los objetivos por los cuales vale la pena luchar. México: Amorrortu. Recuperado de http://www.entrerios.gov.ar/CGE/adminconsejo/DOCUMENTOS_PNFP/eje 3/EJE-3AMPL_LA-ESCUELA-QUE-QUEREMOS.pdf
Fullan, M. (2003). Change forces with a vengeance [Fuerzas de cambio con una venganza]. New York: Routledge-Falmer. Recuperado dehttp://www.cimt.plymouth.ac.uk/projects/collaborative_practice/fullan.pdf
Fundación Chile. (2006). Manual de gestión de competencias para directivos, docentes, y profesionales de apoyo en instituciones escolares. Recuperado de http://es.slideshare.net/mcyerkus/manual-competencias-gestion-escolar-fundacion-chile
Gather, M. (2004). Innovar en el seno de la institución escolar. Barcelona: Graó.
Geiger, T. (1972). Ideología y verdad. Buenos Aires: Amorrortu.
Giroux, H. (1992). Teoría y resistencia en educación. México: Editorial Siglo XXI. Recuperado de http://mgomez.blog.unq.edu.ar/modules/docmanager/get_file.php?curent_file=110&curent_dir=10
González, F. (2008). [Reseña del libro Los límites de la competencia. El conocimiento, la educación superior y la sociedad, por R. Barnett]. Investigación Bibliotecológica, 22(46), 229-235. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/ib/v22n46/v22n46a11.pdf
Gurdián-Fernández, A. (2007). El paradigma cualitativo en la investigación socio-educativa. San José, Costa Rica: Print Center. Recuperado de http://web.ua.es/en/ice/documentos/recursos/materiales/el-paradigma-cualitativo-en-la-investigacion-socio-educativa.pdf
Gutiérrez, G. (Octubre-diciembre, 2009). Coacción y poder en reglamentos escolares para niños (estudio de un caso). RMIE, 14(43), 1079-1102. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v14n43/v14n43a5.pdf
Hargreaves, A. y Fink, D. (2008). El liderazgo sostenible. Siete principios para el liderazgo en centros educativos innovadores. Madrid: Morata.
Heidegger, M. (1995). Caminos de bosque. Madrid: Alianza. Recuperado de https://joaocamillopenna.files.wordpress.com/2014/03/163022101-heidegger-martin-caminos-de-bosque.pdf
Heidegger, M. (1997). Filosofía, ciencia y técnica (3 ed.). Santiago, Chile: Universitaria. Recuperado de http://medicinayarte.com/img/heidegger_filosofia_ciencia_y%20tecnica.pdf
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.
Mansilla, J. y Miranda, J. (Setiembre, 2010). Las unidades técnicas pedagógicas en la enseñanza media: Razón administrativa y razón pedagógica en contextos secundarios vulnerables. En Congreso Iberoamericano de Educación. Metas 2021. Un congreso para que pensemos entre todos las educación que queremos. Buenos Aires, Argentina. Recuperado de http://www.chubut.edu.ar/descargas/secundaria/congreso/DOCENTES/R1145_Mansilla.pdf
Márquez, Á. (1995). La crisis de la modernidad y la razón pedagógica. Frónesis, 2(2), 1-21. Recuperado de http://www.produccioncientifica.luz.edu.ve/index.php/fronesis/article/viewFile/16353/16325
Ministerio de Educación de Chile (MINEDUC). (2005). Términos de referencia curso-taller Formación de Directores y Equipos de Gestión. Santiago, Chile: Centro de Perfeccionamiento, Experimentación e Investigaciones Pedagógicas.
Ministerio de Educación de Chile (MINEDUC). (2008). Situación del liderazgo educativo en Chile. Santiago: Unidad de Gestión y Mejoramiento Educativo-Ministerio de educación/Universidad Alberto Hurtado. Recuperado de http://www.oei.es/pdf2/situacion_liderazgo_educativo_chile.pdf
Pasek, E. (Enero-marzo, 2006). Reflexiones sobre la docencia: Una práctica plena de intereses subyacentes. Revista Educere, 10(32), 107-114. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35603216
Ramos, L. (2001). Reflexionar la crisis de la modernidad. México: Porrúa.
Rodríguez, G., Gil, F. y García, E. (1999). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Imprenta Imagraf.
Ruano, Y. (1996). Racionalidad y conciencia trágica: La modernidad según Max Weber. Madrid: Trotta.
Sepúlveda, G. (2001). La UTP y su función en la escuela. Temuco, Chile: Universidad de la Frontera.
Sepúlveda, G. (2005). La coordinación pedagógica. Universidad de la Frontera: Grupo Innovat. Temuco.
Shulman, L. (2005). Conocimiento y enseñanza: Fundamento de la nueva reforma. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 9(2), 1-30. Recuperado de http://www.ugr.es/~recfpro/rev92ART1.pdf
Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.
Ulloa, J., Nail, O., Castro, A. y Muñoz, M. (2012). Problemas de gestión asociados al liderazgo como función directiva. Estudios Pedagógicos, 38(1), 121-129. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052012000100007
Van Dijk, T. A. (2009). Discurso y poder. Barcelona: Gedisa.
Weinstein, J. (2009). Liderazgo directivo, asignatura pendiente de la reforma educacional chilena. Estudios Sociales, 117, 123-148. Recuperado de http://www.ceppe.cl/images/stories/recursos/publicaciones/Jose%20Weinstein/Weinstein_LIDERAZGO_DIRECTIVO_doc.pdf
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
- Caso o artigo seja aceito para publicação, os autores permitem a cessão GRATUITA, EXCLUSIVA E INDEFINITA de seus direitos patrimoniais à Universidade Nacional (UNA, Costa Rica). Para obter mais detalhes, consultar a Carta de originalidade e cessão de direitos.
- Direitos de reutilização: a UNA concede aos AUTORS(AS) o direito de reutilizar para qualquer propósito, incluindo o auto arquivo, e a publicação na Internet ou em qualquer website da versão final aprovada e publicada (post print) do artigo, desde que seja feita para fins não lucrativos, não gere trabalho derivado sem autorização prévia e respeite as fontes de autoria.
- A oferta e possível publicação do artigo na Revista Electrónica Educare reger-se-á pelas suas políticas editoriais, pela regulamentação institucional da Universidade Nacional e pela legislação da República da Costa Rica. Além disso, quaisquer divergências futuras de opinião ou disputa serão resolvidas de acordo com os mecanismos de Resolução Alternativa de conflitos e a Jurisdição da Costa Rica.
- Em todos os casos, entende-se que as opiniões emitidas são de responsabilidade dos autores e não refletem necessariamente a posição e a opinião da Educare, CIDE ou da Universidade Nacional, Costa Rica. Entende-se também que, no exercício da liberdade acadêmica, os autores realizaram um rigoroso processo científico-acadêmico de pesquisa, reflexão e argumentação e que se enquadra na área temática de interesse da Revista.
- Os artigos publicados pela Revista Eletrônica Educare utilizam a Licença Creative Commons: