Curriculum Management Practices in Pedagogical Coordinations of Araucania Schools: Unveiling Technical/Instrumental Rationality, Control and Power Mechanisms Underlying

Autores

  • Juan Carlos Beltrán-Véliz Universidad Mayor de Temuco Chile, Chile

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.20-1.12

Palavras-chave:

Pedagogical coordinators, curriculum management, technical instrumental rationality, control mechanisms.

Resumo

This article consists of a case study regarding curriculum management practices of pedagogical coordinators in schools in Araucania area. The study aims to reveal technical/instrumental rationality, control and power mechanisms that underlie the curriculum management practices of such pedagogical coordinators of schools in Araucania region. A descriptive qualitative design based on the constructionist grounded theory and the constant comparative method is considered. Subjects studied included 12 technical leaders and 22 teachers from Araucania schools. Techniques for collecting information were semi-structured interview and texts for reading. Four categories rose from axial coding. Findings reveal that the teaching process is reduced to an instructional process. Furthermore, there is no uniformity of criteria regarding general functions that must be met. In the same extent, activity coordination is centered on bureaucratic administrative aspects, with main focus on task control. Regulations, programs and educational projects are used as control mechanisms. In addition, absence of spaces for professional discussion of pedagogical work and for constructive criticism is envisioned. This study concludes that pedagogical coordination practices are geared from an “instrumental rationality”, anchored in technical management set up in control and power.

Biografia do Autor

Juan Carlos Beltrán-Véliz, Universidad Mayor de Temuco Chile

Profesor de Educación General Básica, Licenciado en Educación de la Universidad Central de Chile, con Postítulo en Inglés en la Universidad Autónoma de Chile, Magíster en Ciencias de la Educación, mención Currículum y Evaluación, en la Universidad Mayor de Temuco-Chile. Profesor guía de tesis de postgrado en la Facultad de Educación-Universidad Mayor de Temuco-Chile, Profesor de Historia y Ciencias Naturales de la Escuela Santa Teresa N° 31. Publicación de artículos en las líneas de investigación: transposición didáctica, vulnerabilidad y pobreza. Entre sus publicaciones están: “Coherencia entre las estrategias didácticas y las creencias curriculares de los docentes de segundo ciclo, a partir de las actividades didácticas”, “Representaciones que poseen los profesionales del área de la salud respecto de sus prácticas de enseñanza de las asignaturas disciplinarias en el aula”, “Creencias curriculares que subyacen en los procesos de transposición didáctica que desarrollan los docentes de segundo ciclo, en escuelas municipales de Temuco”, “Factores gatilladores de la deserción escolar presentes en las representaciones sociales que subyacen en el discurso de los docentes”, “Elementos obstaculizadores de las coordinaciones pedagógicas en liceos vulnerables de la Araucanía Chilena”, “Conocimiento didáctico del contenido que desarrollan los docentes en contextos vulnerables”, “Factores que dificultan la gestión pedagógica curricular de los jefes de unidades técnicas pedagógicas”.

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Publicado

2016-01-01

Como Citar

Curriculum Management Practices in Pedagogical Coordinations of Araucania Schools: Unveiling Technical/Instrumental Rationality, Control and Power Mechanisms Underlying (J. C. Beltrán-Véliz , Trad.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(1), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.20-1.12

Edição

Seção

Artigos (Seção avaliada por pares)

Como Citar

Curriculum Management Practices in Pedagogical Coordinations of Araucania Schools: Unveiling Technical/Instrumental Rationality, Control and Power Mechanisms Underlying (J. C. Beltrán-Véliz , Trad.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(1), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.20-1.12

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