The need for increasingly critical citizens in Costa Rica to strengthen democracy
DOI:
https://doi.org/10.15359/abra.39-58.4Keywords:
politics, education, govermment, Costa RicaAbstract
This article is intended to critically analyze the role played by Costa Rican citizens in determining the current state of democracy in the country. The country’s political panorama has currently been disrupted by corruption and the phenomenon known as post-truth. It is therefore imperative to have critical citizens so that they can elect leaders on a more informed and rational basis. How can this be achieved? From the author´s perspective, through constant observation of the actual state of politics from every area of society; and more importantly, through a sound critical education beginning at an early age. Journalistic, legal, educational and philosophical texts about post-truth, democracy and Costa Rican education will be reviewed and discussed in this analysis, which concludes with a reflection on topics related to the title of this document.
References
Barboza, G. (23 de mayo de 2012). Proyecto “¿Ética, estética y ciudadanía?”… y… ¿del MEP? Semanario universidad. Recuperado de http://semanariouniversidad.ucr.cr/opinion/proyecto-tica-esttica-y-ciudadana-y-del-mep/
Cambronero, N. (02 de octubre de 2009). Juicio Caja-Fischel llega a su fin. La República. Recuperado de https://www.larepublica.net/noticia/juicio_cajafischel_llega_a_su_fin
Constitución Política de la República de Costa Rica. (1949).Recuperado de http://www.pgrweb.go.cr/scij/busqu e d a / n o r m a t i v a / n o r m a s / n r m _ t e x t o _ c o m p l e t o .aspx?param1=NRTC&nValor1=1&nValor2=871&strTipM=TC
Convención Americana sobre Derechos Humanos. (1969). Recuperado de https://www.dipublico.org/3519/convencion-americana-sobre-derechos-humanos-%E2%80%93-pacto-de-san-jose-de-costa-rica/
Cuevas, R. (3 de octubre de 2017). Costa Rica: Corrupción en los tres poderes de la República. Nodal. Recuperado de https://www.nodal.am/2017/10/costa-rica-corrupcion-los-tres-poderes-la-republica-rafael-cuevas-molina/
Jiménez, I. (2 de febrero de 2017). Las nuevas audiencias en su laberinto de la posverdad. Forbes México. Recuperado de https://www.forbes.com.mx/las-nuevas-audiencias-laberinto-la-posverdad/
Keyes, R. (2004). The Post-Truth Era: Dishonesty and Deception in Contemporary Life. New York: St. Martin Press.
Kopan, T. (12 de agosto de 2016). Donald Trump ahora dice que fue “sarcasmo” decir que Obama fundó ISIS. CNNespañol. Recuperado de https://cnnespanol.cnn.com/2016/08/12/donald-trump-ahora-diceque-fue-sarcasmo-decir-que-obama-fundo-isis/
Ley 9379. Ley Para la promoción de la autonomía personal de las personas con discapacidad. Diario Oficial La Gaceta n.° 166 San José, Costa Rica, 30 de agosto de 2016.
Madrigal, R. (28 de febrero de 2018). Fabricio Alvarado dice que salirse de la Corte de Derechos Humanos ya ‘no va a ser necesario’. La Nación. Recuperado de https://www.nacion.com/el-pais/politica/salirse-de-la-convencion-de-derechos-humanos-no/VQGG3RUCSFBVZGXDDBX54XUQRA/story/
McKirdy, E. (11 de agosto de 2016). Donald Trump dice que Obama es el “fundador de ISIS”. CNNespañol. Recuperado de https://cnnespanol.cnn.com/2016/08/11/donald-trump-dice-que-obama-es-el-fundador-de-isis/
Ministerio de Educación Pública de Costa Rica. (1994). Política Educativa hacia el Siglo XXI. Recuperado de http://www.mep.go.cr/politica-educativa
Ministerio de Educación Pública de Costa Rica. (2009a). Programa Ética, estética y ciudadanía. Recuperado de http://www.mep.go.cr/programas-y-proyectos/programa-etica-estetica-y-ciudadania
Ministerio de Educación Pública de Costa Rica. (2009b). Programa de Estudio de Educación Cívica. Recuperado de http://www.mep.go.cr/sites/default/files/programadeestudio/programas/civica3ciclo_diversificada.pdf
Ministerio de Educación Pública de Costa Rica. (2009c). Programa de Estudio de Español para el III Ciclo y Educación Diversificada. Recuperado de http://www.drea.co.cr/espanol/programas-de-estudio-de-espa%C3%B1ol-tercer-ciclo-y-educaci%C3%B3n-diversificada
Ministerio de Educación Pública de Costa Rica. (2013). Programa de Estudio de Estudios sociales y Educación Cívica para el I y II Ciclos de la Educación General Básica. Recuperado de http://www.mep.go.cr/sites/default/files/programadeestudio/programas/esocialesecivica1y2ciclo.pdf
Ministerio de Educación Pública de Costa Rica. (2016). Política Educativa. Recuperado de http://www.mep.go.cr/politica-educativa
Miranda, H. (6 de febrero de 2018). Mitad de diputados de Restauración Nacional son pastores evangélicos. Semanario Universidad. Recuperado de https://semanariouniversidad.com/pais/mitad-diputados-restauracion-nacional-pastores-evangelicos/
Muñoz, I. (1977). Actitud de Sócrates ante la democracia ateniense. Revista de Estudios políticos, (211), 39-60.
Nun, J. (28 de febrero de 2017). La posverdad marca el fin de una época. La Nación. Recuperado de https://www.lanacion.com.ar/1988503-la-posverdad-marca-el-fin-de-una-epoca
Nuñez, S. (1 de mayo de 2011). Imponen 5 años de cárcel a expresidente Rodríguez. La Prensa Libre. Recuperado de https://web.archive.org/web/20110501012528/http://www.prensalibre.cr/pl/nacional/42652-ex-presidente-miguel-angel-rodriguez-condenado-a-cinco-anos-de-prision-.html
Oxford Dictionaries Online. (2019). Recuperado de https://en.oxforddictionaries.com/definition/post-truth
Platón. (1988). La República. Madrid: Alianza Editorial.
Ramoneda, J. (2003). Las otras caras del civismo. Barcelona. Metrópolis Mediterránea. B54. Recuperado de http://www.bcn.cat/publicacions/bmm/54/cs_opinio.htm
Romero, F. (11 de enero de 2018). Fabricio Alvarado dispuesto a salirse de la Corte IDH para que no le ‘impongan’ agenda LGTBI. El mundo.cr. Recuperado de https://www.elmundo.cr/fabricio-alvarado-dispuesto-salirse-la-corte-idh-no-le-impongan-agenda-lgtbi/
Sancho, M. (26 de agosto de 2017). Este es el caso del cemento chino que tiene pendiente al país. Crhoy.com. Recuperado de https://www.crhoy.com/nacionales/este-es-el-caso-del-cemento-chino-que-tiene-pendiente-al-pais/
Sans, A., Jenkins, M., y Elizondo, G. (2009). Programa de Ética, Estética y Ciudadanía. Informe de Evaluación Fase I. PNUD. Recuperado de https://erc.undp.org/evaluation/documents/download/3629
Sequeira, A. (6 de febrero de 2018). Cúpula de Restauración ordena a diputados electos no dar declaraciones a medios. La Nación. Recuperado de https://www.nacion.com/el-pais/politica/cupula-de-restauracion-ordena-a-diputados-electos/JM5UYX6R65AKLKJXDAGQAOWAD4/story/
Soler, D. (24 de junio de 2016). Farage admite que la campaña del «Leave» mintió sobre el dinero que pagan a la Unión Europea.
ABC. Recuperado de https://www.abc.es/internacional/abci-farage-admite-campana-leave-mintio-sobre-dinero-pagan-union-europea-201606241339_noticia.html
Soto, J. (6 febrero, 2018). Diputada de Fabricio Alvarado luchará por el “Magisterio de la Familia”. Crhoy.com. Recuperado de https://www.crhoy.com/nacionales/diputada-de-fabricio-alvarado-luchara-por-el-magisterio-de-la-familia/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This publication is under a Creative commons attribution NonCommercial-ShareAlike 4.0 International and all restrictions and attributions must be regarded.
Authors that publish in this journal agree to grant exclusive, costless, worldwide and timeless ownership of their rights over the paper to Universidad Nacional, Costa Rica.
Revista ABRA by Universidad Nacional is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional License.
Creado a partir de la obra enhttp://www.revistas.una.ac.cr/index.php/abra.