Conceptual approaches of categories of social reality linked to university extension

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/abra.41-62.1

Keywords:

university extension, social change, society, environment, community

Abstract

Latin America presents great social and environmental challenges to sustainable human development, in which the statutory social mission associated with university outreach gains new value, relevance and priority in higher education. Currently, important questions and conceptual gaps arise in outreach efforts which involve critical and integrative content. This article shows the results of a conceptual analysis that highlight key aspects of the socio-environmental problems related to the university outreach process. The purpose of this analysis is to reflect on questions about social reality, referring to concepts such as society, environment, paradigms and social change. It is concluded that the definition of outreach is influenced by a worldview that determines the position of those who carry it out with respect to the categories it involves, which are addressed in the text and other sources, as well as the axiological and communications-related dimensions of the university as perceived by society. Adopting the vision of the critical and integrative outreach model entails a socio-political commitment of the university to making the professional and human improvement of its students a reality, responding to the altruistic ideology of the nation which this goal reflects.

Author Biographies

Carmen Monge Hernández, Vicerrectoría de Extensión, Universidad Nacional, Costa Rica

 

 

 

Randy Chavarría Briceño, Escuela de Planificación y Promoción Social, Universidad Nacional, Costa Rica

 

 

References

Arnold, M. & Rodríguez, D. (1991). Teoría de los sistemas sociales: las bases de la perspectiva Luhmanniana. Revista de Estudios Sociales (69) 93-110.

Bosco, P. (1973). Extensión o educación: una disyuntiva crítica. Desarrollo Rural en las Américas, 5 (3) 166-175.

D´ Angelo, O. (2004). La subjetividad y la complejidad. Procesos de construcción y transformación individual y social. Consejo Latinoamericano

de las Ciencias Sociales.

Durkheim, E. (1986). Las reglas del método sociológico. México: Fondo de Cultura Económica.

Freire, P. (1965). La educación como práctica de la libertad. Argentina Editores.

Freire, P. (1984). ¿Extensión o comunicación?: la concientización en el medio rural. Siglo XXI.

Ghiso, A. (2000). Potenciando la diversidad (diálogo de saberes, una práctica hermenéutica colectiva). Aportes, 53, 58-71.

Gonzáles, E. & Duque P. (1990). La elección de juntas Administrativa locales de Cali. Revista Foro, 12, 77-88.

González, F. (2002). Un modelo de gestión de la extensión universitaria para la Universidad de Pinar del Río. Centro de Estudios de Ciencias de la Educación Superior. http://rc.upr.edu.cu/bitstream/DICT/1744/1/Mercedes%20Gonz%C3%A1lez%20Fern%C3%A1ndez-Larrea.pdf

González, M. (2006). Formulación teórico-metodológica de la promoción cultural de la investigación para la integración de los procesos universitarios de extensión e investigación en el Instituto Superior Politécnico José Antonio Echeverría. [Tesis]. Centro de Referencia para

la Educación de Avanzada.

González, M. (2013). Concepción de cultura para el modelo integral de extensión universitaria. Revista Referencia Pedagógica, 1 (2), 104-115. http://rrp.cujae.edu.cu/index.php/rrp/article/download/25/3330-01-2019

González, R. (1996). Un modelo de extensión universitaria para la extensión universitaria. Su aplicación a la Cultura Física y el Deporte. [Tesis]. Instituto Superior de Cultura Física “Manuel Fajardo”.

Houtart, F. (2009). La ética de la incertidumbre en las ciencias sociales. Consejo Latinoamericano de las Ciencias Sociales y Ruth Casa Editorial.

Mollis, M. (2003). Las Universidades en América Latina ¿Reformadas o alteradas? La cosmética del poder financiero. Consejo Latinoamericano

de Ciencias Sociales.

Monge, C. (2020). La universidad latinoamericana en la sociedad. Análisis de la relación entre universidad y comunidad desde el enfoque de

capacidades para el desarrollo humano. [Tesis]. Universitat Politècnica de València.

Monge, C., González M. & Méndez, N. (2020). De la Reforma de Córdoba a la extensión crítica: un breve recorrido por la extensión universitaria

latinoamericana. Editorial Letra Maya.

Montañez, J. (2015). El otro como estructura disipativa. Universidad de Costa Rica.

Morin, E. (2001). Introducción al Pensamiento Complejo. Gedisa.

Nisbet, R. (1975). Introducción a la sociología. El vínculo social. Editorial Vicens-Vives.

Núñez, C. (2006). Sentir, amar, pensar... la senda de la tierra. V Encuentro Internacional sendas de Freire opresiones, resistencias y emancipaciones en un nuevo paradigma de vida. Instituto Paulo Freire de España y Crec.

Núñez, J. (1999). La ciencia y la tecnología como procesos sociales. Lo que la educación científica no debería olvidar. Editorial Félix Varela.

Orozco, D. & Gaviria, A (2012). Una mirada teórica y metodológica a la obra de Niklas Luhmann: entre sistema y entorno. Revista Colombiana de Ciencias Sociales 3 (1) 133-146.

Ramos, C. (2015). Los paradigmas de la investigación científica. Avances en psicología 23 (1) 9-17.

Sánchez, V. (1989). Concepción y Políticas de Extensión. Vicerrectoría de Extensión, Universidad Nacional.

Tommasino, H. & Cano, A. (2016). Modelos de extensión universitaria en las universidades latinoamericanas en el siglo XXI: tendencias y controversias. Universidades (67) 7-24.

Tommasino, H., González, M., Guedes, E. & Prieto, M. (2006). Extensión Critica: los Aportes de Paulo Freire. En H. Tommasino; P. De Hegedűs.

(Eds). Extensión: Reflexión para la intervención en el medio urbano y rural. (pp. 121-135). Universidad de la República, Uruguay.

Torres, A. (2013). El retorno a la comunidad. Problemas, debates y desafíos de vivir juntos. Fundación Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano y Editorial El Búho.

Tünnermann, C. (1981). Ensayos sobre la universidad latinoamericana. EDUCA.

Tünnermann, C. (2000). El nuevo concepto de extensión universitaria y difusión cultural y su relación con las políticas de desarrollo cultural

en América Latina. Anuario de Estudios.

Universidad Nacional. (15 de noviembre de 2009). Lineamientos para la gestión de programas, proyectos y actividades. Gaceta N.ª 17-2009. https://documentos.una.ac.cr/handle/unadocs/1793

Valsagna, V. (1997). Extensión y comunicación. Un enfoque comunicacional de la extensión universitaria”. [Ponencia]. II Encuentro Latinoamericano de Extensión Universitaria y I Congreso Nacional de Extensión de la Educación Superior.

Wallerstein, I. (2004). Las Incertidumbres del Saber. Editorial Gedisa.

Wallerstein, I. (2006). Abrir las Ciencias Sociales. Editorial Siglo XXI.

Weber, M. (1984). Economía y Sociedad. Fondo Cultura Económica. Decimo-sétima Editorial.

Published

2021-06-28

How to Cite

Conceptual approaches of categories of social reality linked to university extension. (2021). Revista ABRA, 41(62), 1-25. https://doi.org/10.15359/abra.41-62.1

How to Cite

Conceptual approaches of categories of social reality linked to university extension. (2021). Revista ABRA, 41(62), 1-25. https://doi.org/10.15359/abra.41-62.1

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>