Approaching the Yearly Expenses of Students Registered on UNED, Costa Rica
DOI:
https://doi.org/10.15359/abra.42-64.4Keywords:
educational expenses, UNED, distance educationAbstract
The indicator of expenditure per student is used to measure the efficiency of educational processes in most countries. In Costa Rica, efforts have been made to establish a common methodology that allows comparison between state universities: a task that has not yet been completed. This article aims to provide an approximate figure of the cost per student a Costa Rican public university, the Universidad Estatal a Distancia (UNED), taking as reference the related available documents and using the information provided by the budget control office of the institution. The results indicate that, at UNED, the expenditure per student as a percentage of GDP per capita is 18,35% for 2018 and 87,6% of the total FEES allocated to the institution in that year.
References
Academia de Centroamérica. (2017). ¿Qué produce y cuánto cuesta la educación universitaria estatal de Costa Rica? Serie Visión Costa Rica. https://www.academiaca.or.cr/wp-content/uploads/2017/05/Qu%C3%A9-produce-y-cu%C3%A1nto-cuesta-la-educaci%C3%B3n-universitaria-estatal-en-Costa-Rica-1.pdf
Estado de la Educación. (2017). La evolución de la educación superior. https://estadonacion.or.cr/informe/?id=17074dc7-a4c3-40d4-8690-801868d90534
Jensen, H. (2015, junio 23). El costo por estudiante en la UCR. Semanario Universidad. https://historico.semanariouniversidad.com/opinion/el-costo-por-estudiante-en-la-ucr/
Lambertón, V., & Garza, G. (2016). Costos para la toma de decisiones. Pearson.
Morduchowicz, A. (2011). Teoría y práctica de la estimación de costos educativos. Revista de financiamiento da Educacao. 1(8). https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/download/24764/23795
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos, Comisión Económica para América Latina y el Caribe, & Banco de Desarrollo de América Latina. (2015). Perspectivas económicas de América Latina. Educación, competencias e innovación para el desarrollo. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/37445/S1420759_es.pdf
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2017). Educación en Costa Rica. Aspectos destacados. http://www.oecd.org/education/school/Educacion-en-Costa-Rica-2017-Aspectos-Destacados.pdf
Polimeni, R., Fabozzi, F., & Adelberg, A. (1994). Contabilidad de costos (3ª Ed.). MacGrawHill.
Sáenz, O. (2016). Costos Gerenciales. EUNED.
Universidad Estatal a Distancia. (2018a). Índice de Gestión Institucional. Programa de Control Interno.
Universidad Estatal a Distancia. (2018b). Informe de labores. http://audiovisuales.uned.ac.cr/play/player/10090
Universidad Estatal a Distancia. (2018c). Informe de egresos por actividad ejecutados. Oficina de control de presupuesto.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This publication is under a Creative commons attribution NonCommercial-ShareAlike 4.0 International and all restrictions and attributions must be regarded.
Authors that publish in this journal agree to grant exclusive, costless, worldwide and timeless ownership of their rights over the paper to Universidad Nacional, Costa Rica.
Revista ABRA by Universidad Nacional is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional License.
Creado a partir de la obra enhttp://www.revistas.una.ac.cr/index.php/abra.