Exploratory Study Regarding Digital Competence Development in Higher Education
DOI:
https://doi.org/10.15359/abra.34-49.5Keywords:
Digital skills, university education, knowledge, learningAbstract
This exploratory study was aimed at learning about the digital skills acquired by a group of students from the course entitled Comprehensive Preparation of Documents III for the Office Management and Commercial Education Programs at Universidad Nacional de Costa Rica. The objective was to obtain the opinions of students regarding the importance given to the development of digital skills in the university education process. As part of the principal results, there is evidence of relatively insufficient initial training in digital skills, which are considered necessary to better perform in contemporary society. The consequences are associated with the lack of knowledge and skills, as well as some students’ attitudes that hinder the performance required to face the challenges of today’s world.
References
Area, M. (2010). ¿Por qué formar en competencias informacionales y digitales en la educación superior? Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 7(2), 2-4. Recuperado de: http:// rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/v7n2-area/v7n2- area
Barrantes, R. (2013). Investigación: un camino al conocimiento, un enfoque cualitativo, cuantitativo y mixto. Costa Rica: Editorial Universidad Estatal a Distancia. Recuperado de: http://www. uned.ac.cr/editorial/resultadobusqueda.asp?codigo=U08167
Brunner, J. J. (2003). Educación e internet: ¿la próxima revolución? Chile: Fondo de Cultura Económica. Recuperado de: http:// www.fondodeculturaeconomica.com/librerias/Detalle. aspx?ctit=014376R
Castells, M. (octubre-diciembre, 2009). La apropiación de las tecnologías. Cultura juvenil en la era digital. Telos. Cuadernos de Comunicación e Innovación, (81), 111- 113. Recuperado de: http://telos.fundaciontelefonica.com/ docs/2010/05/11/12240001_4_4_0.pdf
Castells, M. (2005). La era de la información: Economía, Sociedad y Cultura (Vol. 1). Madrid: Alianza.
Canales, A. y España, C. (2013). La utilidad de las TIC para la promoción de aprendizajes en la educación superior. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 14(1),189-227. Recuperado de: http://www. redalyc.org/pdf/2010/201025739010.pdf
Corrales, X. y Arce, R. (2012). [Informe preliminar encuesta dirigida a coordinadores de ofertas educativas con una modalidad bimodal o virtual, perfil estudiante virtual]. Datos duros inéditos.
Comisión Europea. (2006). Competencias clave para el aprendizaje permanente. Un marco de Referencia Europeo. Bélgica: Comunidades Europeas. Recuperado de: http://www.mecd. gob.es/dctm/ministerio/educacion/mecu/movilidad-europa/ competenciasclave.pdf?documentId=0901e72b80685fb1
Fullan, M. (1991).The new meaning of educational change. Chicago: Teacher College Press. Recuperado de: http://store.tcpress. com/0807747653.shtml
García, C. (2003). El cambio educativo como objeto de estudio: El uso del conocimiento para la mejora de la escuela. Seminario Taller: Cultura Escolar y Cultural Profesional: Los dilemas del cambio. Costa Rica: Fundación Omar Dengo.
Goetz, J. P. y LeCompte, M. D. (1998). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Morata. Recuperado de: http://books.google.es/books/about/Etnograf%C3%ADa_y_ dise%C3%B1o_cualitativo_en_inv.html?id=iWpN2nsx9QgC
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2010). Metodología de la Investigación (5ta ed). México: McGraw-Hill /Interamericana Editores, S.A. DE C.V. Recuperado de: http://mcgraw-hill. com.mx/cgi-bin/book.pl?isbn=9701057538&division=mexh
Instituto de Tecnologías Educativas. (2011). Competencia digital. Recuperado de: http://recursostic.educacion.es/blogs/europa/ media/blogs/europa/informes/Competencia_Digital_Europa_ ITE_marzo_2011.pdf
Santos, M. y Guillaumín, A. (2006). Avances en complejidad y educación: teoría y práctica. Barcelona: Ediciones Octaedro, S.L. Recuperado de: http://www.uv.mx/iieses/ files/2013/05/15_Avances_en_complejidad_y_educacion_2. pdf
Tedesco, J. (1995). El nuevo pacto educativo. España: Grupo Anaya.
Thomas, J. y Nelson, J. (2007). Métodos de investigación en Actividad Física. España: Editorial Paidotribo. Recuperado de: http://paidotribo.com/pdfs/844/844.i.pdf
UNESCO. (2008). Estándares de competencias en TIC para docentes. Recuperado de: http://www.oei.es/tic/ UNESCOEstandaresDocentes.pdf
Universidad Nacional. (2007). Modelo pedagógico Universidad Nacional. Recuperado de: http://www.documentos.una.ac.cr/ handle/unadocs/1763
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This publication is under a Creative commons attribution NonCommercial-ShareAlike 4.0 International and all restrictions and attributions must be regarded.
Authors that publish in this journal agree to grant exclusive, costless, worldwide and timeless ownership of their rights over the paper to Universidad Nacional, Costa Rica.
Revista ABRA by Universidad Nacional is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional License.
Creado a partir de la obra enhttp://www.revistas.una.ac.cr/index.php/abra.