Methodological Proposal for the Training of Local Naturalist Guides
DOI:
https://doi.org/10.15359/rca.32-1.12Keywords:
Turismo; Guías naturalistasAbstract
This research involved a twenty months fieldwork (2003-2004) conducted in the community of Siberia, Páramo District, Perez Zeledón Cantón, San José Province. This community is located on Kilometer 99.5 of the Intermerican South Road. The research consisted in preparing and giving a Training Course to twenty-three members of the community in order that they become Local Nature Guides. The experience provided the basis for designing a methodological proposal aimed at the training of Local Nature Guides under similar conditions. The results were focused on answering the following questions: where to teach?, who to teach?, what to teach?, how to teach?, and lastly, how to evaluate the overall learning experience?. The methodology that was employed allowed attendants to obtain the necessary knowledge and skills to perform successfully as Local Nature Guides.
References
Alvarado, Jesusita. 1995. El proceso de evaluación de los Aprendizajes. Guía teórica y práctica para maestros. Euned. San José.
Arellano, Norka. 2000. Propuesta metodológica de investigación–acción. Crítica reflexiva dirigida a la incentivación de las comunidades educativas. Trabajo de Ascenso para optar a la categoría de Profesor Asociado. Universidad Nacional Experimental Rafael María Baralt. Venezuela.
Ausubel, David P., J. D. Novak y H. Hanesian. 1989. Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo. Trillas. México.
Freire, Paulo. 2005. Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores. México.
Castillo, María Consuelo et al. 2006. El aula, un escenario para trabajar en equipo. En www.gestiopolis.com/canales 5/rrhh/elaulaun.htm. Consultado el 18-8-06.
Eisner, Elliot. 1987. Procesos cognitivos y currículum. Una base para decidir lo que hay que enseñar. Martínez Roca. Barcelona.
González, Fernando. 2000. Investigación cualitativa en psicología. Rumbos y desafíos. Internacional Thomson Editores. México.
Hernández, R., C. Fernández-Collado y P. Baptista. 2006. Metodología de la investigación. McGraw-Hill. México.
ICT. 2003. Normas que regulan las empresas y actividades turísticas. San José.
Méndez, Sayra. 2003. Aprendizaje y cognición. Euned. San José.
Montiel, Mayra. 2000. Introducción a la flora de Costa Rica. Editorial Universidad de Costa Rica. San José.
Muñiz, Luis. “Humor y educación”, en Anuario de la Universidad Internacional SEK, 4, 1998. En: http://www.sek.edu/Anuario/archivos/Mu%F1izHernandez.pdf. Consultado: 16-4-06.
Moreno, María Guadalupe. “El desarrollo de habilidades como objetivo educativo. Una aproximación conceptual”, en Revista de Educación Nueva Época, 6, Julio-Septiembre 1998. En: http://www.educación.jalisco.gob.mx/consulta/educar/06/6educar.html. Consultado: 1-5-06.
Pérez, Maria Gloria. 1990. Investigación–acción. Aplicaciones al campo social y educativo. Dykinson. Madrid.
Pnud y Cooprena. 2002. Guía de turismo rural comunitario. La puerta a la auténtica Costa Rica. San José.
Stiles, F. G. y A. F. Skutch. 1998. Guía de aves de Costa Rica. Inbio. Costa Rica.
Vera, Lamberto. 1993. Nivel de dominio de destrezas de pensamiento crítico en el currículo universitario, su relación con los índices de aprovechamiento académico y las expectativas de profesores entre estudiantes de primer año de universidad. Proyecto de Tesis (Disertación), Universidad Interamericana de Puerto Rico. En http://www.ponce.inter.edu/cai/tesis/lvera-index.html. Consutado: 15-4-06.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.