The Teaching Profile at the National School of Library Science and Archive Science

Authors

  • Brenda Cabral Vargas Escuela Nacional de Biblioteconomía y Archivonomía, Mexico, Mexico

DOI:

https://doi.org/10.15359/rb.36-1.2

Keywords:

Teacher profile, Mexico, Library Science, Teacher, Training

Abstract

The purpose of this document is to describe the training and continual updating of teachers at the Escuela Nacional de Biblioteconomía y Archivonomía(ENBA), It was conducted a study of field, using as a tool for gathering the information a questionnaire, where the results are not intended to describe a list of courses or academic events in those who have been involved teachers in this institution, but, itis trying to elucidate what elements cognitive, attitudinal, evaluative and interaction with students is favoring the teaching and learning process in the different educational institutions at the Hispanic American level in the librarian field. In this case will be discussed the situation of teachers in Library Science in the ENBA, which belongs to the SEP, who are in these moments in the process of incorporation into the InstitutoPolitecnico Nacional in Mexico.

References

Asociación Nacional de Universidad e Instituciones de Educación Superior (1986). Glosario de educación superior. México, D.F.: Secretaría de Educación Pública, Asociación Nacional de Universidad e Instituciones de Educación Superior.

Cano, E. (2005). El portafolio del profesorado universitario: un instrumento para la evaluación y el desarrollo profesional. Barcelona: Universitat de Barcelona, Institut de Ciències de l'Educació.

Fernández-Borrero, M. y González-Losada, S. (2012). El perfil del buen docente universitario. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 10(2), 237-249. DOI doi.org/10.4995/redu.2012.6106

Mas, O. (2012). Las competencias del docente universitario: la percepción del alumno, de los expertos y del propio protagonista.Revista Docencia Universitaria, 10(2), 299-318. Recuperado de https://polipapers.upv.es/index.php/REDU/article/view/6109

México (2013). Programa Sectorial de Educación 2013-2018. Recuperado de http://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/4479/4/images/ PROGRAMA_SECTORIAL_DE_EDUCACION_2013_2018_WEB.pdf

Sánchez, S. (1995). (Ed.). Diccionario de las ciencias de la educación. México: Santillana.

Secretaría de Educación Pública (2014). Perfil, parámetros e indicadores para el ingreso a las funciones docentes y técnico docentes en la educación media superior. Recuperado de http://servicioprofesionaldocente.sep.gob.mx/content/ms/docs/ parametros_indicadores/Perfil_Parametros_Indicadores_Docentes.pdf

Published

2018-02-09

How to Cite

The Teaching Profile at the National School of Library Science and Archive Science. (2018). Bibliotecas, 36(1), 1-14. https://doi.org/10.15359/rb.36-1.2

How to Cite

The Teaching Profile at the National School of Library Science and Archive Science. (2018). Bibliotecas, 36(1), 1-14. https://doi.org/10.15359/rb.36-1.2

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)