From Knowledge Carrier to Disciplinary Knowledge Mediator: The profile of the Professor of Library-archival Science and Information Science
DOI:
https://doi.org/10.15359/rb.36-1.5Keywords:
teacher profile, university professor, library science, archivology, information scienceAbstract
The text presents an overview of the profile of the teacher of library-archival and information science, which depends both on the characteristics of the curriculum (pedagogical project, educational model) and the characteristics of the teacher. The results are exposed in two sections: one related to the documentary search, which are presented in idea maps, grouped into four areas (theoretical foundation, organization and representation of information and knowledge, management and ICT); the other corresponds to the characteristics of the professors attached to the Colombian universities that provide training in the area.
References
Alfaro, H. (2010). Estudios epistemológicos de Bibliotecología. México: UNAM.
Bozu, Z. & Canto, P. (2009). El profesorado universitario en la sociedad del conocimiento: competencias profesionales docentes. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 2(2), 87-97.
Castro, Y., y Chávez, Y. (2012). La interdisciplinariedad en la formación profesional del analista de información: propuesta de competencias. Ciencias de la Información, 43 (2).
Durrieu, M. y otros (2011). Competencias profesionales: una mirada desde la formación en los procesos técnicos. VII Encuentro Internacional y III Nacional de Catalogadores, Argentina.
Fuentes de Iturbe, P. (2006). Competencias y uso de tecnologías en sistemas de información. En Boletín Informativo del Observatorio para la CiberSociedad. Vol.38.
Linares, R. (2015). La Bibliotecología en dos tiempos. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 26 (4). Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132015000400004&lng=es&tlng=es
Ministerio de Educación, Colombia. Ley 30 de 1992. Disponible en http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-
Ministerio de Educación, Colombia. Decreto 2912 del 31 de diciembre de 2001. Disponible en http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-86123_archivo_pdf.pdf
Ministerio de Educación, Colombia. ¿Qué es la educación superior?. Disponible en: http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-196477.html
Jaramillo, O. (2017). El perfil del profesor de bibliotecológica-archivística en Colombia y su vinculación con el modelo educativo: informe de investigación. Medellín: Escuela Interamericana de Bibliotecología, Universidad de Antioquia.
Pirela, J. (2013). La formación bibliotecológica para la apropiación socio crítica de las Tecnologías de la Información y la Comunicación. México: IIBI-UNAM.
Rendón, M. (2008). Ciencia bibliotecológica y de la información en el contexto de las ciencias sociales y humanas. Epistemología, metodología e interdisciplina. Investigación bibliotecológica, 22(44). Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-358X2008000100004&lng=es&tlng=es.
Ríos, Jaime. (2007). La teoría en la educación bibliotecológica: directrices básicas para su enseñanza. Investigación bibliotecológica, 21 (42). Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-358X2007000100006&lng=es&tlng=es.
Ríos, A., y Sánchez, M. (2011). El perfil actual del personal catalogador: adecuación entre la formación universitaria y la demanda laboral. Anales de Documentación, 14 (2), 1-17.
Rodríguez, A. (2012). Claves para la implementación de los lineamientos recursos, descripción y acceso. Investigación Bibliotecológica: Archivonomía, Bibliotecología e Información, 26 (56). DOI: http://dx.doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2012.56.33177.
Rodríguez, S. (2008). Las competencias profesionales en las ciencias de la información. En ACIMED, 20(1).
Setién-Quesada, Emilio. (2007). Consideraciones sobre la bibliología desde la perspectiva de la teoría bibliológico-informativa. ACIMED, 15 (2). Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352007000200007&lng=es&tlng=es.
Silva, E. Valadares y otros. O perfil dos gestores de informação para a indústria capixaba. Ciência da Informação, 37(1). DOI: https://dx.doi.org/10.1590/S0100-19652008000100007
Special Libraries Association. (2016). Competencies for Information Professionals. Disponible en: https://www.sla.org/about-sla/competencies/#sthash.ZfScXdkM.dpuf
Tejada, Carlos Miguel. 2011. Competencias tecnológicas de los profesores universitarios en información y documentación. Disponible en http://hdl.handle.net/10366/119624
Téllez, L. (2005). Pensamiento estratégico y desarrollo de competencias gerenciales: una perspectiva desde las unidades de información. En Códices. 1 (2).
Uribe, A. y Castaño, W. (2010). La formación en competencias informáticas e informacionales desde la Escuela Interamericana de Bibliotecología con el apoyo de una plataforma de E-Learning. Experiencias y resultados. Hélice: Revista Venezolana de Ciencias de la Información, 2 (2). Disponible en http://hdl.handle.net/10760/17875
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Bibliotecas provide immediate open access to their content, based on the principle of facilitating research to the public free of charge and free of charge to promote the global exchange of knowledge.
The journal Bibliotecas is a publication hosted by a public higher education institution, which is supported by public resources. Since its inception, the magazine has offered all its contents free of charge without any restriction on the rights of: reading, downloading and printing in full text. Works published in libraries may be analyzed, quoted and reproduced in whole or in part, mentioning the original source.
The journal Bibliotecas is licensed under the Creative Commons Attribution - Non-Commercial - Share Equal, 4.0 International license; therefore, it is allowed to: share, copy and redistribute the material in any medium or format.
Este obra está bajo una licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.