Methodological Experience Used by the Teachers of the School of Library, Documentation and Information in the Incorporation of the RDA in the Course Programs

Authors

  • Loirette Calvo Sánchez Escuela de Bibliotecología, Documentación e Información, Universidad Nacional, Costa Rica, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/rb.38-1.2

Keywords:

Description and Access to Resources, RDA, Bibliographic description, Methodological strategies, Conceptual model, FRBR, School of Library, Documentation and Information

Abstract

The results of the methodological approach used in the incorporation of the RDA contents in the Information Storage and Retrieval courses I and II are presented, as well as in the course Processing of special materials between 2016 and 2018, implemented by the professors of the School of Library, Documentation and Information (EBDI), of the National University, Costa Rica. In the analysis of these results, the theoretical and methodological approach associated with the norm of description and access to resources (RDA) was identified, as well as the use of the case study, inverted class, group research, conceptual maps and comparative tables, as didactic strategies to mediate the teaching process of authorized access points, preferred titles, identification of attributes by work, expression, manifestation and item, authority catalogs and use of the bibliographic and authority MARC format.

References

Azaña, S. (2011). RDA: ¿DAR una nueva norma o una nueva concepción de catalogación? En Martínez, F. (coordinador), V encuentro de catalogación y metadatos. (pp. 25-38). México: UNAM.

Escuela de Bibliotecología, Documentación e Información (2003). Plan de estudio de la Carrera de Licenciatura en Bibliotecología y Documentación y Bachillerato en Bibliotecología y Documentación con énfasis en Gestión de la Información y Tecnología de la Información y de la Comunicación. Heredia: UNA

Escuela de Bibliotecología Documentación e Información (2018). Plan de estudio Bachillerato y Licenciatura en Bibliotecología y Gestión de la Información. Heredia: UNA.

IFLA (2004). Requisitos Funcionales de los Registros Bibliográficos. Informe final. Holanda: IFLA.

Miranda, A. (1995). Procesamiento de la información en bibliotecología. San José: UNED.

Osuna, M. (2015). La norma RDA (Recursos, Descripción y Acceso) y la adaptación al cambio en los sistemas bibliográficos en España. Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação, 8(1), 22-39.

Picco, P. (2009). Una nueva definición de la catalogación a partir de los Principios Internacionales de Catalogación. A ciência da informação criadora de conhecimento, 2, 223-234

Rodríguez, A. (2010). Elementos para reflexionar sobre el nuevo estándar para la descripción y acceso de recursos. Biblioteca Universitaria 13 (1), pp. 55-63.

Tillett, B. (2007). RDA descripción y acceso a los recursos: un código de catalogación para el futuro (e iniciativa de IFLA relacionadas FRBR, FRAD, IME ICC). En III encuentro internacional de catalogadores. Buenos Aires: Biblioteca Nacional.

Published

2020-03-13

How to Cite

Methodological Experience Used by the Teachers of the School of Library, Documentation and Information in the Incorporation of the RDA in the Course Programs. (2020). Bibliotecas, 38(1), 1-22. https://doi.org/10.15359/rb.38-1.2

How to Cite

Methodological Experience Used by the Teachers of the School of Library, Documentation and Information in the Incorporation of the RDA in the Course Programs. (2020). Bibliotecas, 38(1), 1-22. https://doi.org/10.15359/rb.38-1.2

Comentarios (ver términos de uso)