New Paths in the Study of Happiness: An Experimental Analysis of Mexican Twitter Users

Authors

  • Alejandro Ramos Chávez Universidad Nacional Autónoma de México, México, Mexico

DOI:

https://doi.org/10.15359/rb.38-2.3

Keywords:

Information, metadata, happiness, Twitter, Mexico

Abstract

It is increasingly common to find alternative ways to measure a country’s development and wellbeing. One of these tools which has garnered increasing interest in specialized analysis and decision-making groups is measuring a population’s happiness. Meanwhile, the significant increase in digital tools for various uses, such as social networks, information gathering, social communication, opinion exchanges about public affairs and generation of public opinion, mean that these tools are very useful to understand multiple social phenomena. In this context, experimental analysis has been carried out in Mexico to try and understand the population’s emotional state using social networks as a source, and specifically, Twitter, using Twitter metadata. This article aims to provide a theoretical approximation of happiness studies to subsequently use in the specific case of measuring happiness in Twitter users in Mexico. The conclusions aim to highlight the viability and promising future of experimental measurements, in this case metadata, to analyses various aspects of social phenomena.

Author Biography

Alejandro Ramos Chávez, Universidad Nacional Autónoma de México, México

Alejandro Ramos Chávez: Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información, Universidad Nacional Autónoma de México. Correo electrónico: aramos@iibi.unam.mx

References

Arcila, C. (2006). El ciudadano digital. Revista Latinoamericana de Comunicación CHASQUI, (93), 18-21.

Asociación de Internet.mx. (2018). Estudio sobre los hábitos de los usuarios de Internet en México 2018. Recuperado de http://www.asociaciondeinternet.org.mx/es/component/remository/Habitos-de-Internet/lang,es-es/?Itemid=

Cleveland, W. (2007). Data Science: An Action Plan for Expanding the Technical Areas of the Field of Statistics. International Statistical Review, 69 (1), 21-26. https://doi.org/10.1111/j.1751-5823.2001.tb00477.x

Evans-Pritchard, E. (1937). Witchcraft, Oracles and Magic among the Azande. Oxford: Oxford University Press.

García-Canclini, N. (1995). Consumidores y ciudadanos. Ciudad de México: Grijalbo.

Granovetter, M. (1985). Economic Action and Social Structure: The Problem of Embeddedness. American Journal of Sociology, 91, 481-510.

Helliwell, J; Layard, R. y Sachs, J. (2018). World Happiness Report 2018. Nueva York: Sustainable Development Solutions Network.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2017). Estado de ánimo de los tuiteros en los Estados Unidos Mexicanos. Documento metodológico. Segunda edición. Recuperado de http://www.beta.inegi.org.mx/app/biblioteca/ficha.html?upc=702825099718

Jacobo-Herrera, F. (2013). Hacia una antropología de las emociones. La atención de la envidia entre los nahuas de Cuetzalan, Puebla. Doctorado, Ciudad de México: CIESAS.

Lechner, N. (2000). Nuevas Ciudadanías. Revista de estudios sociales, (5), 25-31.

Lutz, C. (1986). Emotion, Thought, and Estrangement: Emotion as a Cultural Category. Cultural Anthropology, 1 (3), 287-309.

Sen, A. (2000). Desarrollo y libertad. Buenos Aires: Planeta.

Solomon, R. (1984). Getting Angry: The Jamesian Theory of Emotion in Anthropology. En R. C. Solomon (ed.), Not Passion’s Slave, (1-23). Recuperado de Oxford: Oxford University Press. https://www.oxfordscholarship.com/view/10.1093/0195145496.001.0001/acprof-9780195145496-chapter-6

Stiglitz, J. (2003). Los felices 90: La semilla de la destrucción. Barcelona: Taurus.

Stordeur, E. (2014). Felicidad, bienestar y políticas públicas: algunas consideraciones preliminares. Revista Teoría del Derecho de la Universidad de Palermo, 1 (1), 83-114.

Transparency International. (2018). Corruption Perceptions Index 2017. Nueva York.

Winocur, R. (2003ª). Ciudadanos en los medios. La construcción de lo público en la radio. Buenos Aires: Gedisa.

Winocur, R. (2003b). La invención mediática de la ciudadanía. En P. Ramírez (Ed.) Espacio público y reconstrucción de ciudadanía, (231-252). México D.F.: Miguel Ángel Porrúa.

Published

2020-07-30

How to Cite

New Paths in the Study of Happiness: An Experimental Analysis of Mexican Twitter Users. (2020). Bibliotecas, 38(2), 1-16. https://doi.org/10.15359/rb.38-2.3

How to Cite

New Paths in the Study of Happiness: An Experimental Analysis of Mexican Twitter Users. (2020). Bibliotecas, 38(2), 1-16. https://doi.org/10.15359/rb.38-2.3

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 > >>