Use of Augmented Reality in the Design of Resources for Reading Animation
DOI:
https://doi.org/10.15359/rb.39-1.4Keywords:
Reading animation, Augmented Reality, Libraries, Album Book, Information and Communication TechnologiesAbstract
This article describes the results obtained in the Final Applied Research Project Creación de un libro álbum con realidad aumentada de la obra La guardiana de la naturaleza y sus amigos salvan el río como apoyo al proyecto Verde que te leo verde de la Fundación Leer / IBBY Costa Rica to obtain a master's degree in library science and information studies. In order to motivate 10, 11 and 12-year-old students to read the work and participate in the Fundación Leer / IBBY Costa Rica workshops, an album book with augmented reality of the work La Guardiana de la Naturaleza y sus amigos salvan el río, written by Jessica Sheffield and illustrated by Shannon McWhriter. To carry it out, different resources were designed to be added to the book using augmented reality technology. These include a website, videos, animations, 3D figures, images and audio files, as well as a 360 spherical photograph. At the end of the creation of the document, it was used in a workshop on environmental health organized by the Fundación Leer / IBBY Costa Rica, as part of its project Leo que te leo verde. The use of the book in this workshop was evaluated by the Foundation facilitator and by the students who participated in it. The results of the entire process allow us to conclude that it is possible to create original bibliographic resources from the library, and that the use of augmented reality brings with it favorable results in terms of reading animation, likewise, the students involved in this research stated that they consider that the use of this technology allowed them to have a greater interest in reading.
References
Arroyo, N. (2016). Experiencias de realidad aumentada en bibliotecas: estado de la cuestión. BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, 36. DOI: http://dx.doi.org/10.1344/BiD2016.36.4
Aumentaty (2019). Aumentaty Community. Estás en la comunidad educativa Aumentaty. [Sitio Web Oficial]. Recuperado de: http://www.aumentaty.com/community/es/
Blázquez, A. (2017). Realidad aumentada en la educación. Recuperado de: http://oa.upm.es/45985/1/Realidad_Aumentada__Educacion.pdf
Cabero, J., Vázquez, E. y López, E. (2018). Uso de la Realidad Aumentada como Recurso Didáctico en la Enseñanza Universitaria. Formación Universitaria 11(1). 25-34. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/pdf/formuniv/v11n1/0718-5006-formuniv-11-01-00025.pdf
Castillo, J. (2011). Proceso lector como instrumento de aprendizaje. Trabajo final de graduación para optar por el título de Maestro en Docencia Universitaria. Universidad de San Carlos de Guatemala. Recuperado de: http://www.repositorio.usac.edu.gt/1216/1/07_2115.pdf
Chaves, L. (2015). Estrategias para el fomento a la lectura: ideas y recomendaciones para la ejecución de talleres de animación lectora. e-Ciencias de la Información (5)2, 1-15. Recuperado de: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/eciencias/article/view/19605
Chaves, L. (2019). La biblioteca: un escenario diverso para la promoción de la lectura. e-Ciencias de la Información, 9(1). DOI https://doi.org/10.15517/eci.v1i1.35436
Flores, J., Domínguez, C. y Rodríguez, J. (2010). La realidad aumentada como herramienta para mejorar los procesos educativos en la USMP. Boletín electrónico de la Unidad de Virtualización Académica. 10. Recuperado de: http://oei.org.ar/ibertic/evaluacion/sites/default/files/biblioteca/14_realidad_aumentada.pdf
Jiménez, L. (2012) La animación a la lectura en las bibliotecas... La construcción de un camino hacia la lectura. Boletín de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios. 113. 59-78
Lluch, G., Sánchez, S. (2017). La promoción de la lectura: un análisis crítico de los artículos de investigación. Revista Española de Documentación Científica 40(4). 1-14. Recuperado de https://doi.org/10.3989/redc.2017.4.1450
Pernas, E. (2009). Animación a la lectura y promoción lectora. En: López Gómez, P. y Santos Paz, J. (Eds). Guía para bibliotecas escolares (pp. 261-290). Universidad de Coruña. Recuperado de: https://core.ac.uk/download/pdf/61911757.pdf
Prendes, C. (2015). Realidad aumentada y educación: análisis de experiencias prácticas. Revista de Medios y Educación, 46. 187-203. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36832959008
Ramírez, E. (2009). ¿Qué es leer? ¿Qué es la lectura? Investigación bibliotecológica (23)47, 161-188. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/pdf/ib/v23n47/v23n47a7.pdf
Unidad de Currículum y Evaluación. (2007). Ver para leer. Acercándonos al libro álbum. Santiago de Chile: Ministerio de Educación. Recuperado de http://www.bibliotecas-cra.cl/sites/default/files/publicaciones/verparaleer.pdf
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Bibliotecas provide immediate open access to their content, based on the principle of facilitating research to the public free of charge and free of charge to promote the global exchange of knowledge.
The journal Bibliotecas is a publication hosted by a public higher education institution, which is supported by public resources. Since its inception, the magazine has offered all its contents free of charge without any restriction on the rights of: reading, downloading and printing in full text. Works published in libraries may be analyzed, quoted and reproduced in whole or in part, mentioning the original source.
The journal Bibliotecas is licensed under the Creative Commons Attribution - Non-Commercial - Share Equal, 4.0 International license; therefore, it is allowed to: share, copy and redistribute the material in any medium or format.
Este obra está bajo una licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.