Development and Execution of a Virtual Learning Environment: An Approach of Library Science Students with Infoethics
DOI:
https://doi.org/10.15359/rb.39-2.4Keywords:
Virtual learning environments, information ethics, library science, ICT, design-based research, teaching for understandingAbstract
environment (VLE), with the purpose to generate a first approach between the subject of information ethics and posgraduate students from the Library Science, Documentation and Information School (EBDI) of the National University of Costa Rica. This required primarily, the approach to the main topics of infoethics and the curricular analysis of the course entitled Professional Ethics; between the years 2015-2019, to later devise and generate an EVA using the Moodle platform, which was based on research based on design and teaching for understanding. In this way, having developed the four sessions that made up the course, one of the main results obtained was that the students expressed the need to incorporate infoethics in research processes from librarianship, both at an individual level and from their learning process in higher education.
References
Badilla, E. (2016). Educación sin distancia. Costa Rica: Universidad Castro Carazo. https://www.castrocarazo.ac.cr/web/vida-universitaria/noticias/educacion-sin-distancia
de Benito, B., Salinas, J. (2016). La Investigación Basada en Diseño en Tecnología Educativa. RIITE, 0, 44-59. http://dx.doi.org/10.6018/riite/2016/260631
Bustos, E. (2006). Metáforas de la individualidad moral y fundamentos de infoética. Isegoría, 34, 47-61. http://dx.doi.org/10.3989/isegoria.2006.i34.3
Carbo, T., Smith, M. (2008). Global information ethics: Intercultural perspectives on past and future research. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 59 (7). http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/asi.20851/pdf
Cháves, O., Chaves, L., Rojas, D. (2015). La realidad del uso de las TIC y su mediación pedagógica para enriquecer las clases de inglés. Revista Ensayos Pedagógicos, 10(1), 159-183. http://oaji.net/articles/2020/8084-1601993094.pdf
Escuela de Bibliotecología, Documentación e Información (2015). BGE201 Ética profesional: Programa del curso. Heredia, EBDI.
Escuela de Bibliotecología, Documentación e Información (2016). BGE201 Ética profesional: Programa del curso. Heredia, EBDI.
Escuela de Bibliotecología, Documentación e Información (2018). BGE201 Ética profesional: Programa del curso. Heredia, EBDI.
Escuela de Bibliotecología, Documentación e Información (2019). BGE201 Ética profesional: Programa del curso. Heredia, EBDI.
Figueroa, H. (2005). Ética de la información: perspectivas bibliotecológicas. http://ru.ffyl.unam.mx:8080/bitstream/10391/948/1/Hugo%20Figueroa%20-%20%C3%89tica%20de%20la%20informaci%C3%B3n.pdf
Figueroa, H. (2010). Vivencia y convivencia en la sociedad red [Tesis de Maestría, Universidad Nacional Autónoma de México].
Figueroa, H. (2012). Los bienes comunes de información en la era digital. En E. Morales (Ed.), El conocimiento y la información como factores de integración de América Latina (pp. 19-42). http://ru.iibi.unam.mx/jspui/bitstream/IIBI_UNAM/CL535/1/conocimiento_informacion_factores_2_hugo_figueroa.pdf
Figueroa, H. (2015). Los bienes comunes de información en la sociedad red: conceptuación, modelos de gestión y tendencias [Tesis Doctoral, Universidad Nacional Autónoma de México].
Flore. E., Leymonié, J. (2007). Planificaciones de aula que promueven la comprensión. En Didáctica práctica para enseñanza media y superior (pp. 1-15). Grupo Magro. https://maristas.org.mx/gestion/web/articulos/planificaciones_aula_promueven_comprension.pdf
Floridi, L. (2005). Por una filosofía de la información. https://praxisdigital.wordpress.com/2009/12/10/por-una-filosofia-de-la-informacion-luciano-floridi/
Floridi, L. (2006). Ética de la información: su naturaleza y alcance. Isegoría, 34, 19-46. http://dx.doi.org/10.3989/isegoria.2006.i34.2
García, M., González, V., Ramos, C. (2010). Modelos de interacción en entornos virtuales de aprendizaje. Tonos digitales, 19, 1-27. http://www.tonosdigital.es/ojs/index.php/tonos/article/view/403/281
Hernández, F. (2018). Propuesta de lineamientos para el intercambio de información científica en entornos informatizados que promuevan una conducta ética en las unidades especializadas en la temática agrícola en Costa Rica [Tesis de Licenciatura, Universidad Nacional de Costa Rica]. Repositorio institucional UNA. https://repositorio.una.ac.cr/handle/11056/14896
Hernández, R., Fernández. C., Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México: McGraw Hill Education.
Hiraldo, R. (2013). Uso de los entornos virtuales de aprendizaje en la educación a distancia. https://www.uned.ac.cr/academica/edutec/memoria/ponencias/hiraldo_162.pdf
Kraemer, E. (s.f.). La ética profesional y la formación de bibliotecarios en el área de los procesos técnicos. https://www.bn.gov.ar/resources/conferences/encuentroIII/ponencia-25-M-Kraemer.pdf
León, G. (2014). Aproximaciones a la mediación pedagógica. Calidad en la Educación Superior, 5 (1), 136-155. https://doi.org/10.22458/caes.v5i1.348
Mata, C. (en prensa). Tecnologías digitales y educación de personas adultas: una experiencia de aprendizaje para profesionales en psicología en un contexto no formal.
Maturana, H. y Varela, F. (2003). El árbol del conocimiento: las bases biológicas del entendimiento humano. Chile: Lumen.
Mena, F. (2010). Los tejidos del caos: hermenéutica bíblica desde América Latina. Costa Rica: Editorial SEBILA
Morado, F. (2017). Educación sin distancias en entornos virtuales: comunidades de aprendientes y paradigma emergente. España: Editorial Académica Española
Morado, F. (2018). Entornos virtuales de aprendizaje complejos e innovadores: Una experiencia de creación participativa desde el paradigma emergente. Revista electrónica Educare, 22 (1), 1-17. http://dx.doi.org/10.15359/ree.22-1.18
Moreno, E. (2014). A ética no serviço de catalogação: uma revisão bibliográfica. Biblios, 55, 51-59. doi: 10.5195/biblios.2014.171
Orellana, D., Sánchez, M. (2006). Técnicas de recolección de datos en entornos virtuales más usadas en la investigación cualitativa. Revista de Investigación educativa, 24 (1), 205-222. https://revistas.um.es/rie/article/view/97661
Orera, L. (1995). Evolución histórica del concepto de biblioteconomía. Revista general de información y documentación, 5 (2),73-89. https://revistas.ucm.es/index.php/RGID/article/viewFile/RGID9595220073A/11295
Pinto, M., Gómez, C., Fernández. A. y Vincianne, A. (2015). Evaluareed: desarrollo de una herramienta para la evaluación de la calidad de los recursos educativos electrónicos. Investigación bibliotecológica, 21 (72), 227-248. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6225772
Ramos, C. (2015). Los paradigmas de la investigación científica. Av.psicol., 23(1), 9-15. http://www.unife.edu.pe/publicaciones/revistas/psicologia/2015_1/Carlos_Ramos.pdf
Ritchhart, R., Church, M., Morrison (2014). Hacer visible el pensamiento: cómo promover el compromiso, la compresión y la autonomía de los estudiantes. Argentina: Editorial Paidós SAJCF
Rodríguez, B. y Castillo, C. (2019). Entornos virtuales de aprendizaje: posibilidades y retos en el ámbito universitario. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha. http://hdl.handle.net/10578/22118
Rojas, N. (2013). El usuario desde el análisis histórico, filosófico, teórico y metodológico. Bbliotecas, 31 (2), 1-14. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/bibliotecas/article/view/5878/5774
Zempoalteca, B., Barragán, J., González, J., Guzmán, T. (2017). Formación en TIC y competencia digital en la docencia en instituciones públicas de educación superior. Apertura, 9 (1), 80-96. http://dx.doi.org/10.32870/Ap.v9n1.922
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Bibliotecas provide immediate open access to their content, based on the principle of facilitating research to the public free of charge and free of charge to promote the global exchange of knowledge.
The journal Bibliotecas is a publication hosted by a public higher education institution, which is supported by public resources. Since its inception, the magazine has offered all its contents free of charge without any restriction on the rights of: reading, downloading and printing in full text. Works published in libraries may be analyzed, quoted and reproduced in whole or in part, mentioning the original source.
The journal Bibliotecas is licensed under the Creative Commons Attribution - Non-Commercial - Share Equal, 4.0 International license; therefore, it is allowed to: share, copy and redistribute the material in any medium or format.
Este obra está bajo una licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.