The Profession of the Curator-Restorer of Documentary Heritage
DOI:
https://doi.org/10.15359/rb.39-2.6Keywords:
document restorer, document restoration, documentary heritage, preservation, conservationAbstract
The aim of the article is to present an overview of the beginnings of the development and training of conservative-restorers in Costa Rica from a historical perspective to the current situation. On the other hand, it offers a glimpse into the profession of the document conservator-restorer, its functions and decision-making in their daily work. Some basic concepts about the conservation of cultural property are also developed, as well as the positions of different authors.
References
Allo-Manero, A. (1997). Teoría e historia de la conservación y restauración de documentos. Revista general de documentación e información, 7(1), 253-295. https://revistas.ucm.es/index.php/RGID/article/viewFile/RGID9797120253A/11042
Almarza-Franco, Y. (2017). Lineamientos para la conservación preventiva de documentos y salud laboral en Archivos y Bibliotecas. Enl@ce Revista Venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento. 14 (1), 69-86. https://produccioncientificaluz.org/index.php/enlace/article/view/22752
Arce-González, M. (1990). La conservación en el Archivo Nacional. [Sesión de conferencia]. V Jornada para el Desarrollo Archivístico. Archivo Nacional de Costa Rica.
Archivo Nacional de Costa Rica (2020). Departamento de Conservación. Reseña Histórica. https://www.archivonacional.go.cr/index.php/institucional/content-component-4/conservacion
Bello-Urgellès, C. y Borrell Crehuet, A. (2008). Los documentos de archivo Cómo se conservan. Gijón, España: Ediciones Trea.
Calderón-Delgado, M. y Vargas-Sanabria, D. (2007). Desarrollo Curricular: Formación de Profesionales en Conservación y Restauración de Bienes Culturales. Trabajo final de graduación para optar por el grado de maestría. Universidad Estatal a Distancia. San José, Costa Rica.
Carpallo-Bautista, A. (2001). El papel de la “conservación documental” como disciplina al servicio de los profesionales de la Documentación. I Congreso Universitario de Ciencias de la Documentación. Cuadernos De Documentación Multimedia, 10, 429-433. https://revistas.ucm.es/index.php/CDMU/article/view/68860
Carta de Atenas (1931). https://en.unesco.org/sites/default/files/guatemala_carta_de_atenas_1931_spa_orof.pdf
Consejo Internacional de Monumentos y Sitios (ICOMOS). (2003). Principios para la preservación, conservación y restauración de pinturas murales. 14ª Asamblea General del ICOMOS. Victoria Falls, Zimbabwe. https://www.icomos.org/charters/wallpaintings_sp.pdf
Cubero-Cid, M. (2007). Preservación del patrimonio documental de La Palma. Centro de Conservación y Restauración de Documentos Gráficos del Excmo. Cabildo Insular de La Palma. Revista de Estudios Generales de la Isla de La Palma. (3). 321-361. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3336068
Dorado-Santana, Y. y Hernández-Galán, I. (2015). Patrimonio documental, memoria e identidad: una mirada desde las Ciencias de la Información. Ciencias de la Información, 46(2) 29-34. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=181441052006
Martín-Rey, S. (2017). Adhesivos Tack-melt atóxicos para su empleo en tratamientos restaurativos de pintura sobre tela: tipificación y análisis. Tesis doctoral. Universidad Nacional de Educación a Distancia. España
Montiel-Álvarez, T. (2014). John Ruskin vs Viollet le Duc. Conservación vs Restauración. ArtyHum. Revista digital de Artes y Humanidades, 3. 151-160. https://www.aacademica.org/teresa.montiel.alvarez/4.pdf
Muñoz-González, C. (2015). La función del Conservador-Restaurador en los Archivos Documentales. Trabajo final de graduación. Universidad de Sevilla. https://idus.us.es/handle/11441/64095
Ruiz de Lacanal Ruiz-Mateos, M. (2018). Conservadores y restauradores. La historia de la conservación y restauración de bienes culturales. España. Editorial de la Universidad de Sevilla.
Ugalde, S. y Pacheco, C. (2021). Restauraciones empíricas en documentos coloniales: identificación de casos en las colecciones del Archivo Nacional de Costa Rica. Revista Herencia, Vol. 34 (1), enero-junio, 09-28. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/herencia/article/view/46191
Vargas-Bolaños, R. (2-3 de noviembre de 2017). Temáticas de investigación en los TFG de la Escuela de Bibliotecología y Ciencias de la Información (1977-2016). [Sesión de conferencia]. VII Jornadas de Investigación de la Escuela de Bibliotecología y Ciencias de Información. Universidad de Costa Rica. http://ebci.ucr.ac.cr/sites/default/files/descargables/18._presentacion_tematicas_investigacion_tfg_ebci._rebeca_vargas_bolanos.pdf
Vital, C. (15-17 de noviembre de 2017). Los conservadores en Francia. Recorrido histórico y situación actual. [Mesa redonda] 150 años de una profesión: de anticuarios a conservadores. Volumen I: Actas de las Jornadas Museo Arqueológico Nacional. (228-234) http://www.ibermuseos.org/wp-content/uploads/2021/01/150-anos-de-una-profesion-de-anticuarios-a-conserbaja-1.pdf
Zúñiga-Fallas, M. (2015). Restauraciones menores para documentos en soporte de papel para las bibliotecas públicas oficiales de la Gran Área Metropolitana de Costa Rica. Trabajo final de graduación para optar por el grado de licenciatura. Universidad Estatal a Distancia. San José, Costa Rica.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Bibliotecas provide immediate open access to their content, based on the principle of facilitating research to the public free of charge and free of charge to promote the global exchange of knowledge.
The journal Bibliotecas is a publication hosted by a public higher education institution, which is supported by public resources. Since its inception, the magazine has offered all its contents free of charge without any restriction on the rights of: reading, downloading and printing in full text. Works published in libraries may be analyzed, quoted and reproduced in whole or in part, mentioning the original source.
The journal Bibliotecas is licensed under the Creative Commons Attribution - Non-Commercial - Share Equal, 4.0 International license; therefore, it is allowed to: share, copy and redistribute the material in any medium or format.
Este obra está bajo una licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.