An Educational Experience in the Area of Librarianship: Innovating Through Practical and Creative Teaching Strategies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/rb.40-1.5

Keywords:

Librarianship, Didactics, Meaningful Learning, Education, Teaching

Abstract

The article aims to present the process developed to adapt, innovate and improve the
teaching strategies applied in the course "Fundamentals of Library and Information
Sciences" of the School of Library and Information Sciences of the University of Costa
Rica. For this purpose, a diagnosis was made to 56 students enrolled during the I cycle
2019 and based on their needs and ways of learning, 3 didactic strategies that facilitated
the acquisition of knowledge, meaningful learning and the acquisition of soft skills were
devised and applied. As a result, the activities carried out were widely accepted by the
students, which was reflected both in their evaluations and those applied to teachers.

References

Araya, A. (2016). La dimensión lúdica del ser humano en el aprendizaje. San José, CR:

EUNED.

Escuela de Bibliotecología y Ciencias de la Información [EBCI] (2019). BI-1001 Fundamentos

de las Ciencias Bibliotecológicas y de la Información: Programa del curso. San José,

Costa Rica: EBCI.

González, B. y León, A. (2009). Interacción verbal y socialización cognitiva en el aula de clase.

Acción Pedagógica, 18, 30-41. Recuperado de

https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3122358

González, L. (2013). Learning commons en bibliotecas académicas. Biblios: Revista de

Bibliotecología y Ciencias de la Información, 53, 88-96.

DOI: https://doi.org/10.5195/biblios.2013.136

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2010). Metodología de la investigación (5 ed.).

México: McGrawHill

Imbernón, F. y Medina, J.L. (2006). Metodología participativa en el aula universitaria: La

participación del alumnado. En Martínez, M. (coord.), Propuestas para el cambio

docente en la universidad (91-122). España: Editorial Octaedro.

Muñoz Rocha, C.I. (2015). Metodología de la investigación. México: Oxford University Press

Piedra García, L.A. (2015). Una aproximación científica y pedagógica a la existencia de los

grupos grandes en el contexto universitario. San José, Costa Rica: DEDUN

Piedra, L.A. y Arias, M. (2015). Informe final del proyecto: Creencias y representaciones del

estudiantado en los procesos de formación de la Universidad de Costa Rica.

Recuperado de

http://repositorio.inie.ucr.ac.cr/bitstream/123456789/375/1/06.03.06%202280.pdf

Programa Estado de la Educación (2019). Estado de la Educación Costarricense 2019.

Recuperado de http://repositorio.conare.ac.cr/handle/20.500.12337/7773

Sobrados, M. (2016). El trabajo docente en grupos numerosos: Experiencias en el uso del

portafolio. Opción, 10, 773-788. Recuperado de

https://www.redalyc.org/pdf/310/31048901043.pdf

Published

2022-02-02

How to Cite

An Educational Experience in the Area of Librarianship: Innovating Through Practical and Creative Teaching Strategies. (2022). Bibliotecas, 40(1), 1-25. https://doi.org/10.15359/rb.40-1.5

How to Cite

An Educational Experience in the Area of Librarianship: Innovating Through Practical and Creative Teaching Strategies. (2022). Bibliotecas, 40(1), 1-25. https://doi.org/10.15359/rb.40-1.5

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 > >>