College of Library Science and Archives teacher's emotions at UNAM during COVID-19 lockdown

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/rb.41-2.1

Keywords:

Social-emotional learning, Archival science, Librarianship, Teacher - Higher Education, Education in emergency situation, Pandemic

Abstract

The article shows part of the results of a survey applied to 115 teachers at the end of 2021 and the beginning of 2022 assigned to the College of Library Science and Archives of the Faculty of Philosophy and Letters of the National Autonomous University of Mexico. The objective was to know the emotions involved in the online teaching process during and at the end of lockdown based on four thematic axes: physical space; technological equipment and Internet connection; interaction with students and post-pandemic. The results reflect a higher frequency of positive emotions rather than negative related to the physical space, with the technological equipment and Internet connection in teachers, which allows inferring a favorable emotional state. Likewise, the teachers expressed empathy and solidarity towards the problems that affect the interaction with their students. However, despite the fact that there is a positive emotion for the return to face-to-face classes, even in a hybrid modality, the teachers reaffirmed the importance of having specialized support in managing emotions.

References

Anaya, H. N., & Rojano, T. C. (2020). Tensiones y emociones de la práctica docente en tiempos del COVID 19. Corporación Universidad de la Costa.

Barrios, P. Y. D., Fabre, C. J. E., Zambrano, M. D., Guerrero, A. Z. E., & Ortiz, A. W. (2021). La interacción profesor-estudiante-grupo como sustento de la calidad de la clase de Educación Física. Revista Universidad y Sociedad, 13(6), 443-451.

Buitrago, R. (2012). Contexto escolar e inteligencia emocional en instituciones educativas públicas del ámbito rural y urbano del departamento de Boyacá (Colombia) [Tesis doctoral, Universidad de Granada]. Repositorio Institucional (Digibug). http://hera.ugr.es/tesisugr/20956

Buitrago, R., & Molina, G. (2021). Profesorado, emociones y escuela. Reflexiones en tiempo de pandemia — covid-19—. Revista Habitus: Semilleros de Investigación, 1(1), e12551. https:// doi.org/10.19053/22158391.1255

Cabezas, H, E., Herrera, C. R., Ricaurte, O. P., & Novillo, Y. C. (2021). Depresión, ansiedad, estrés en estudiantes y docentes: análisis a partir del COVID 19. Revista Venezolana de Gerencia, 26(94), 603-617. https://www.redalyc.org/journal/290/29069612008/29069612008.pdf

Casacchia, M., Cifone, M. G., Giusti, L., Fabiani, L., Gatto, R., Lancia, L., Cinque, B., Petrucci, C., Giannoni, M., Ippoliti, R., Frattaroli, A. R., Macchiarelli, G., & Roncone, R. (2021). Distance education during COVID 19: an Italian survey on the university teachers' perspectives and their emotional conditions. BMC medical education, 21(1), 335. https://doi.org/10.1186/s12909-021-02780-y

Casali, A. & Torres, D. (2021). Impacto del COVID-19 en docentes universitarios argentinos: cambio de prácticas, dificultades y aumento del estrés. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, (28), 423-43. 1- https://doi.org/10.24215/18509959.28.e53

Casimiro, U. W. H., Casimiro, U. C. N., Casimiro, U. J. F., & Barbachán, R. E. A. (2020). Stress, Anguish, Anxiety and Resilience of University Teachers in the Face of COVID-19. Utopía y Praxis Latinoamericana, 25(7), 453-463. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27964362053

Castilla, G. S., Colihuil, C. R., Bruneau, C. J., & Lagos, H. R. (2021). Carga laboral y efectos en la calidad de vida de docentes universitarios y de enseñanza media. Revista chakiñan de ciencias sociales y humanidades, (15), 166-179. https://doi.org/10.37135/chk.002.15.11

Chóliz, M. M. (2005). Psicología de la emoción: el proceso emocional. Universidad de Valencia, Dpto. de Psicología Básica. https://www.uv.es/=choliz/Proceso%20emocional.pdf

Cortés, R. J. L. (2021). El estrés docente en tiempos de pandemia. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 8(ed. especial). https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/2560

Elisondo, R. C. (2021). Transformaciones en las prácticas educativas en contextos de COVID-19. Percepciones de un grupo de docentes argentinos. Actualidades Investigativas en Educación, 21(3), 185-215. https://dx.doi.org/10.15517/aie.v21i3.48180

Escalona, R. L. (2005). El Colegio de Bibliotecología de la Universidad Nacional Autónoma de México. En Escalona Ríos, L. (Comp.) La educación bibliotecológica en México a través de sus instituciones educativas México. UNAM, Centro Universitario de Investigaciones Bibliotecológicas: Colegio Nacional de Bibliotecarios, 2005, pp. 39-76 https://ru.iibi.unam.mx/jspui/bitstream/IIBI_UNAM/L101/1/educacion_bibliotecologica_mexico.pdf

Expósito, C. D., & Marsollier, R. G. (2021). El impacto del Aislamiento Social por COVID-19 en docentes: Una aproximación a sus condicionantes familiares, económicos y laborales. Revista Pilquen, 24(1), 1-17

Figueroa, A. H. A. (2016). Esbozo histórico del Colegio de Bibliotecología, 1990-1998. En Escalona, R. L. (Coord.), El Colegio de Bibliotecología: 60 años a la vanguardia en la formación profesional. UNAM, Facultad de Filosofía y Letras. http://ru.ffyl.unam.mx/handle/10391/5406#:~:text=El%20Colegio%20de%20Bibliote colog%C3%ADa%20est%C3%A1,el%20orgullo%20de%20nuestra%20instituci%C3% B3n

Gajardo, A. K., Paz, M. E., & Salas G. (2021). Concepciones de los formadores de profesores a partir de la COVID-19: un estudio comparativo en tres regiones de Chile. Revista Española de Educación Comparada, (38), 69-89. https://doi.org/10.5944/reec.38.2021.28867

García, S. E. E., & Sánchez, P. R. A. (2020). Prevalence of musculoskeletal disorders in university teachers who perform telework in COVID-19 times. Anales de la Facultad de Medicina, 81(3), 301-307. https://dx.doi.org/10.15381/anales.v81i3.18841

Gavotto, N. O. I., & Castellanos, P. L. I. (2021). Las emociones negativas vividas por los maestros en las clases virtuales en tiempos de pandemia. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12(23). https://doi.org/10.23913/ride.v12i23.1006

González, P. A. (2021). Bienestar emocional y el docente: un diario creativo en emociones. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12(23). https://doi.org/10.23913/ride.v12i23.1025

Hernández, S. R., Fernández, C. C., & Baptista, L. Ma. del P. (2010). Metodología de la investigación. (5a ed.). McGraw-Hill.

Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. EDUCAUSE Review. https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning

Ibáñez, N. (2002). Las emociones en el aula. Estudios Pedagógicos, (28), 31-45. https://www.redalyc.org/pdf/1735/173513847002.pdf

Infante, C. C., Peláez, B. I., & Murillo, L. S. C. (Coords.) (2020). Opiniones de los universitarios sobre la epidemia de COVID-19 y sus efectos sociales. UNAM: Instituto de Investigaciones Sociales. https://www.iis.unam.mx/wp-content/uploads/2020/07/INFORME-COVID-IIS-UNAM-3-jul.pdf

Johnson, M. C., Saletti, C. L., & Tumas, N. (2020). Emociones, preocupaciones y reflexiones frente a la pandemia del COVID-19 en Argentina. Ciencia y Saúde Coletiva, 25(Suppl. 1), 2447-2456. https://scielosp.org/pdf/csc/2020.v25suppl1/2447-2456/es

Licea, A. J., & González, N. E. (2016). Desenterrar el pasado: a 60 años del surgimiento de los estudios universitarios en bibliotecología. En Escalona Ríos, L. (Coord). El Colegio de Bibliotecología: 60 años a la vanguardia en la formación profesional. UNAM, Facultad de Filosofía y Letras. http://ru.ffyl.unam.mx/handle/10391/5406#:~:text=El%20Colegio%20de%20Bibliotecolog%C3%ADa%20est%C3%A1,el%20orgullo%20de%20nuestra%20instituci%C3% B3n

Linares, S. J. E. (2020, 12 de mayo). A la comunidad de la Facultad de Filosofía y Letras sobre el calendario escolar 2020-2 (Comunicado interno). UNAM, Facultad de Filosofía y Letras.

Littlejohn, A., Gourlay, L., Kennedy, E., Logan, K., Neumann, T., Oliver, M., Potter, J., & Rode, J. A. (2021). Moving Teaching Online: Cultural Barriers Experienced by University Teachers During COVID-19. Journal of Interactive Media in Education, (1), 1–15. https://doi. org/10.5334/jime.631

López, C. E., & Pérez, E. N. (2020). La influencia de las emociones en la educación ante la COVID-19: el caso de España desde la percepción del profesorado. Barcelona, Universitat de Barcelona. GROP. http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/173449/4/2020_Informe_La%20influencia%20de%20las%20emociones%20en%20la%20educaci%C3%B3n%20ante%20la%20COVID-19.pdf

Magallanes, U. E., & Ávila, G. J. (2020). Respuesta inicial por un grupo de docentes mexicanos al cierre de escuelas por COVID-19. Revista del Centro de Investigación de la Universidad La Salle, 14(53), 11-44. https://doi.org/10.26457/recein.v14i53.2663

Mateus, J. C., & Andrada, P. (2021). Docentes frente al COVID-19: cambios percibidos en Chile y Perú. Magis: Revista Internacional de Investigación en Educación, (14), 1-25. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m14.dfcc

Martín, J., Gutiérrez, E. A., Bigliani, J. C., & Rocchietti, R. (2020). Nuestras prácticas docentes en tiempo de pandemia. Revista de Enseñanza de la Física, (32), 233–240. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/30999

Meo, A. I., & Dabenigno, V. (2020). Teletrabajo docente durante el confinamiento por COVID-19 en Argentina. Condiciones materiales y perspectivas sobre la carga de trabajo, la responsabilidad social y la toma de decisiones. RASE. Revista de Sociología de la Educación, 14 (1), 103-127. http://dx.doi.org/10.7203/RASE.14.1.18221.

Mingo, A. (2020). “¡Con nuestras voces!”: la lucha de estudiantes feministas contra la violencia. Revista de la Educación Superior, 49(195), 1-20. http://resu.anuies.mx/ojs/index.php/resu/article/view/1248

Navarro, E. J. A., Vaquero, A. M., Perea, M. A. J., Pedrós, P. G., Aparicio, M. P., & Martínez, J. M. P. (2021). The Influence of Technology on Mental Well-Being of STEM Teachers at University Level: COVID-19 as a Stressor. International Journal Environmental Research Public Health, 18,(18). https://doi.org/10.3390/ijerph18189605

Osorio, G. L. A., & Duart, M. J. M. (2011). Análisis de la interacción en ambientes híbridos de aprendizaje. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 37(19), 65-80. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3734034

Ramírez, V. C. A., & Figueroa, A. H. A. (2009). Esbozo histórico del Colegio de Bibliotecología, 2001-2009. Anuario de Bibliotecología y Estudios de la Información, 1 (Nueva Época), 27-47. http://hdl.handle.net/10391/772

Rebollo, C. Ma. A., García, P. R., Barragán, S. R., Buzón, G. O., & Vega, C. L. (2008). Las emociones en el aprendizaje online. RELIEVE, 14(1), 1-23. http://www.uv.es/RELIEVE/v14n1/RELIEVEv14n1_2.htm

Ribeiro, BMDSS., Scorsolini, C. F., & Dalri, RCMB. (2020). Ser docente en el contexto de la pandemia de COVID-19: reflexiones sobre la salud mental. Index de Enfermería, 29(3), 137-141. http://ciberindex.com/index.php/ie/article/view/e12983

Rodríguez, V. D. (2021). Docencia universitaria en medio del COVID-19 Adaptación y desarrollo de un curso de Bibliotecología en la virtualidad. Información, cultura y sociedad, (44), 155-174. https://doi.org/10.34096/ics.i44.9818

Sánchez, M. M., Martínez, H. A. M., Torres, C. R., Agüero, S. M., Hernández, R. A. K., Benavides, L. M. A., Rendón, C. V. J., & Jaimes, V. C. A. (2020). Retos educativos durante la pandemia de COVID-19: una encuesta a profesores de la UNAM. Revista Digital Universitaria, 21(3). http://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2020.v21n3.a12. pp. 1-24

Silas, C. J. C., & Vázquez, R. S. (2020). El docente universitario frente a las tensiones que le plantea la pandemia. Resultados de un estudio mexicano/latinoamericano. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50(núm. especial), 89-120. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.97

Tirado, G. R. A. (2021). La salud mental y emocional como base fundamental en la educación. VinculaTégica, 7(1), 282–289. https://doi.org/10.29105/vtga7.2-79

Urrutia, A. M. E., Ortiz, L. S., & Jaimes, M. A. L. (2020). Emociones de docentes de la educación media superior ante los cambios del entorno durante el confinamiento por el COVID-19. INFAD: Revista de Psicología, 1(2), 187-196. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2020.n2.v1.1970

Downloads

Published

2023-08-23

How to Cite

College of Library Science and Archives teacher’s emotions at UNAM during COVID-19 lockdown. (2023). Bibliotecas, 41(2), 1-38. https://doi.org/10.15359/rb.41-2.1

How to Cite

College of Library Science and Archives teacher’s emotions at UNAM during COVID-19 lockdown. (2023). Bibliotecas, 41(2), 1-38. https://doi.org/10.15359/rb.41-2.1

Comentarios (ver términos de uso)