Design and construction of a website to encourage the adoption of reading habits in early childhood

systematization of an experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/rb.42-2.5

Keywords:

Instructional Design, Design Thinking, Recreational Reading, Reading Habit, Early Childhood, Educational Resource, Website, TIC

Abstract

Linking reading with the boy or girl from birth is a fundamental aspect for their comprehensive development, since, although the infant has not learned to interpret the alphabetic signs, they will begin to have stimuli that will generate an approach to books. and you could gradually acquire important skills that will help you in your comprehensive development. In Costa Rica, efforts have been made to strengthen the habits of readers in early childhood, developing programs from different entities, however, in the latest Reports on the State of Education, the shortcomings in reading of those who are part of the Costa Rican Educational System continue to be highlighted. . Designing a website using the Design Thinking methodology so that family managers, caregivers, teachers and librarians can encourage the adoption of reading habits in boys and girls in the early childhood stage, can correct the reading deficiencies detected, since Through this tool, a taste for reading could be developed not only in the early childhood population but also in the people in charge of their care. This project was approached through a research action that is framed within a qualitative approach, in which they participated as coordinators or heads of educational libraries as well as preschool experts and information professionals who work with the early childhood population. With the information obtained and investigated and following the five design stages of Design Thinking, a website divided into three sections was structured and it was concluded that although it is true, there are multiple resources and educational activities in the digital world, not all of them can be used or published due to its copyright restrictions; likewise, some digital resources are not designed to generate the required impact on the study population.

References

Alonso, J. (2008). El sitio web como unidad básica de información y comunicación. Aproximación teórica: definición y elementos constitutivos. Revista Científica de Información y Comunicación, (5), 226-247. http://institucional.us.es/revistas/comunicacion/5/07alonso.pdf

Aparicio Martínez, Y., Urdaneta Lozano, L., y González, M. (2013). La Educación Preescolar. Sus significados sociales desde la madre. Interacción y perspectiva: Revista de Trabajo Social, 3(2), 198-208. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5154913

Aponte Castro, R. (2006). La Bebeteca: un espacio adecuado para desarrollar y estimular en hábitos de lectura a los niños. Biblios, 7(23), 1-8. http://eprints.rclis.org/7398/

Arroyo Ramos, C. (2018). Propuesta pedagógica para fortalecer los procesos iniciales de lectura y escritura, por medio de estrategias con niños de 5 a 6 años de un jardín infantil, perteneciente al Ministerio de Educación Pública en el circuito 07 de Heredia. Tesis de Licenciatura en Pedagogía con énfasis en Educación Preescolar. Universidad Nacional. https://repositorio.una.ac.cr/bitstream/handle/11056/15053/Propuesta%20para%20fortalecer%20los%20procesos%20iniciales%20de%20lectura%20y%20escritura.%20Arroyo%20Ramos%20Cinthya.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Caballeros Ruiz, M. Z., Sazo, E., y Gálvez Sobral, J. A. (2014). El aprendizaje de la lectura y escritura en los primeros años de escolaridad: experiencias exitosas de Guatemala. Interamerican Journal of Psychology, 48(2), 212-222

Chaves Salgado, L. (2013). El Bibliotecólogo como animador a la lectura desde la Biblioteca Escolar. Revista e-Ciencias de la Información, 3(2), 1-6.

Cobo, C., y Moravec, J.W. (2011). Aprendizaje Invisible. Hacia una nueva ecología de la educación. Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona.

Córdoba, S. (2013). Promoción de la lectura en las bibliotecas públicas costarricenses: grandes esfuerzos, resultados insuficientes, 125-138. En Ramírez Leyva, E. (coord.). Encuesta internacional de lectura IFLA para las bibliotecas de América Latina y el Caribe. UNAM, Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas.

Creative Commons. (2023). Creative Commons – Sobre nosotros. [Sitio web]. https://creativecommons.org/about/

Dirección Nacional de Centros de Educación y Nutrición. (2021). Dirección Nacional de Centros de Educación y Nutrición: promoción de la salud, en torno al eje de la infancia. https://cen-cinai.go.cr/index.php/13-que-es-cen-cinai

Federación Internacional de Asociaciones de Bibliotecarios y Bibliotecas (IFLA). (s. f.). Library map of the word. https://librarymap.ifla.org/files/lmw-library-types-definitions-es.pdf

Federación Internacional de Asociaciones de Bibliotecarios y Bibliotecas / Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (IFLA/UNESCO). (1999a). Manifiesto de la Biblioteca Escolar. https://www.ifla.org/ES/publications/ifla-unesco-school-library-manifesto-1999

Federación Internacional de Asociaciones de Bibliotecarios y Bibliotecas / Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (IFLA/UNESCO). (1999b). Manifiesto sobre la Biblioteca Pública. https://www.ifla.org/ES/publications/manifiesto-de-la-ifla-unesco-sobre-la-biblioteca-p-blica-1999

Fusiona. (2020). Design Thinking y sus 5 etapas esenciales. [Blog]. https://fusiona.cl/blog/ux/5-esenciales-del-design-thinking

Galicia Gaona, J. C., y Villuendas González, E. R. (2011). Relación entre hábitos lectores, el uso de la biblioteca y el rendimiento académico en una muestra de estudiantes de psicología. Revista de la Educación Superior, 40(157), 55-73. https://www.researchgate.net/publication/262672031_Relacion_entre_habitos_lectores_el_uso_de_la_biblioteca_y_el_rendimiento_academico_en_una_muestra_de_estudiantes_de_psicologia

García Sierra, V. (2016). Misión de las bibliotecas en el mundo rural: las bibliotecas municipales de la provincia de Salamanca. Trabajo de Fin de Grado en Información y Documentación. Universidad de Salamanca, Facultad de Traducción y Documentación. https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/130137/TFG_InfyDoc_GarciaSierra_Victoria_SI_85_2015-2016.pdf?sequence=1

Grijalva, D. (2016). El placer de leer juegos de palabras. Ciencia, 67(4), pp. 8-13. https://www.amc.edu.mx/revistaciencia/images/revista/67_4/PDF/JuegoPalabras.pdf

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. (6.ª ed.). Editorial McGraw Hill Education.

Hernández Sampieri, R., y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Editorial McGraw Hill Education.

Jiménez Saballos, Y. (2009). Aporte de la Biblioteca Infantil “Miriam Álvarez Brenes” y de la familia en la formación de los hábitos de lectura de la población infantil de Jardines Universitarios I y II, Heredia, Costa Rica: año 2007. Bibliotecas, 27(2), 133-146. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/bibliotecas/article/view/257

Lara, F. (1 de junio de 2021). La lectura favorece la salud mental. https://jupsin.com/salud-y-mas/la-lectura-favorece-la-salud-mental/

Matamala, C. (2018). Desarrollo de alfabetización digital ¿Cuáles son las estrategias de los profesores para enseñar habilidades de información? Perfiles educativos, 40(162). http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982018000400068#B58

Ministerio de Educación Pública. Departamento de Educación de la Primera Infancia. (2018). Propósito del Departamento de Educación de la Primera Infancia. https://ddc.mep.go.cr/educacion-primera-infancia

Ministerio de Educación Pública de Costa Rica, Organización de Estados Iberoamericanos y Agencia Española de Cooperación Internacional para el Desarrollo (2021). Iniciativas de promoción de lectura en la primera infancia desarrolladas en la Región SICA.

Ministerio de Educación Pública de Costa Rica. https://sibeycra.mep.go.cr/wp-content/uploads/2022/01/4MEP_final_sep.pdf

Morales Londoño, L. (2022). Mediación del Hábito de Lectura en la Primera Infancia. Tesis de Licenciatura en Educación Infantil. Pontificia Universidad Javeriana. https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/60445/Tesis %20Laura.pdf?sequence=2

Organización de Estados Iberoamericanos (OEI). (2021). Metas educativas 2021: la primera infancia (0-6 años) y su futuro. Fundación Santillana. https://oei.int/publicaciones/metas-educativas-2021-la-primera-infancia-0-6-anos-y-su-futuro

Pérez Payrol, V. B., Baute Rosales, M., y Espinoza de los Monteros, M. L. (2018). El hábito de la lectura: una necesidad impostergable en el estudiante de ciencias de la educación. Universidad y Sociedad, 10(3), 180-189. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2218-36202018000300180

Programa Estado de la Nación. (2021). Estado de la educación costarricense. Programa Estado de la Nación. https://estadonacion.or.cr/wp-content/uploads/2021/09/Educacion_WEB.pdf

Sagal, E., Carvajal, V., y Requena, M. (2021). La familia en la estimulación del hábito lector en niños de cuatro a seis años. Vínculos, 6(2), 103-120. http://dx.doi.org/10.24133/vinculosespe.v6i2.1790

Santoyo Rodríguez, M., y Arellano Sánchez, J. (2022). Información y Adaptación Tecnológica de la Bibliotecología Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, 9(29), 281-303. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=10502912

Sepúlveda Cardona, F. J. (2013). Canon de lectura: hacia la formación del pensamiento crítico desde las ciencias básicas. Revista de la Universidad de La Salle, (62), 229-244. https://ciencia.lasalle.edu.co/ruls/vol2013/iss62/14/

Serna, M., Rodríguez, A., y Etxaniz, X. (2017). Biblioteca escolar y hábitos lectores en los escolares de Educación Primaria. Ocnos, 16(1), 18-49. http://dx.doi.org/10.18239/ocnos_2017.16.1.1205

Zapata, M. (2012). Recursos educativos digitales: conceptos básicos. [Sitio web] https://aprendeenlinea.udea.edu.co/boa/contenidos.php/d211b52ee1441a30b59ae008e2d31386/845/estilo/aHR0cDovL2FwcmVuZGVlbmxpbmVhLnVkZWEuZWR1LmNvL2VzdGlsb3MvYXp1bF9jb3Jwb3JhdGl2by5jc3M=/1/contenido/

Downloads

Published

2024-09-13

How to Cite

Design and construction of a website to encourage the adoption of reading habits in early childhood: systematization of an experience. (2024). Bibliotecas, 42(2), 1-26. https://doi.org/10.15359/rb.42-2.5

How to Cite

Design and construction of a website to encourage the adoption of reading habits in early childhood: systematization of an experience. (2024). Bibliotecas, 42(2), 1-26. https://doi.org/10.15359/rb.42-2.5

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 > >>