Surviving trees of the atomic bombing of Hiroshima

a message of peace from the public libraries and the EC-614 project of the University of Costa Rica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/rb.42-2.2

Keywords:

Peace, Justice, Social action, nature, library

Abstract

The objective of this article is to publicize the social action project EC-614 of the University of Costa Rica “Trees of peace surviving the Hiroshima atomic bomb: Phase 1: establishment of seedlings in Costa Rica”, as well as the impact it has had especially in public libraries and as a contribution to the fulfillment of objective 16, “Peace, justice and solid institutions”, of the United Nations 2030 Agenda. Therefore, a contextualization of libraries as peace-promoting entities is carried out and the project, its genesis and significance are described. Likewise, the conclusions and learning that have been obtained so far with the development of this collaborative project between the School of Biology and the School of Library and Information Sciences of the University of Costa Rica are presented.

References

Ávalos, G., Rodríguez, D. y Chaves, L. (2022). Informe resultados de proyecto EC-614. Universidad de Costa Rica.

Carrascosa, M. (2015). Las bibliotecas públicas, lugares para compartir, disfrutar y aprender. Boletín de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios, 109, 8-17. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5468155.pdf

Castro, S. (2022). Árboles de Ginkgo en un paseo para peatones en Seúl, Corea del Sur. [Fotografía].

Consejo Universitario. (1974). Estatuto orgánico de la Universidad de Costa Rica. https://www.cu.ucr.ac.cr/normativ/estatuto_organico.pdf

Comité Permanente de la Sección de Bibliotecas Escolares de IFLA. (2015). Directrices de la IFLA para la biblioteca escolar. https://repository.ifla.org/bitstream/123456789/1096/1/ifla-school-library-guidelines-es.pdf

International Federation of Library Associations and Institutions. (2019). Acceso y oportunidades para todos: cómo contribuyen las bibliotecas a la Agenda 2030 de Naciones Unidas. https://www.ifla.org/wp-content/uploads/2019/05/assets/hq/topics/libraries-development/documents/access-and-opportunity-for-all-es.pdf

Lor, P. y Pabón, J. (2018). Bibliotecas, internacionalismo y paz. Signo y pensamiento, 37(72). https://www.redalyc.org/journal/860/86057225002/86057225002.pdf

Naciones Unidas. (2017). Paz, justicia e instituciones sólidas: por qué es importante. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/wp-content/uploads/sites/3/2017/01/Goal_16_Spanish.pdf

Naciones Unidas. (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/40155/24/S1801141_es.pdf

Naciones Unidas Costa Rica. (2023). Agenda 2030: 17 objetivos de desarrollo sostenible. https://ods.cr/17-objetivos-de-desarrollo-sostenible

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2017). Guía para asegurar la inclusión y la equidad en la educación. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000259592

Tornos, J., Arroyo, A., Martínez, M., y López, J. (2012). Transparencia, rendición de cuentas y participación: una agenda común para la cohesión social y la gobernanza en América Latina. https://www.observ-ocd.org/sites/observ-ocd.org/files/2018-04/transparencia-rendicion-de-cuentas-y-participacion-una-agenda-comun-para-la-cohesion-social-y-la-gobernanza-en-america-latina.pdf

Universidad de Costa Rica. (2023). Acción social en la UCR. https://www.ucr.ac.cr/accion-social/

Vicerrectoría de Acción Social. (2023). Buscador de proyectos. https://bite.ucr.ac.cr/buscador_proyectos

Downloads

Published

2024-07-17

How to Cite

Surviving trees of the atomic bombing of Hiroshima: a message of peace from the public libraries and the EC-614 project of the University of Costa Rica. (2024). Bibliotecas, 42(2), 1-20. https://doi.org/10.15359/rb.42-2.2

How to Cite

Surviving trees of the atomic bombing of Hiroshima: a message of peace from the public libraries and the EC-614 project of the University of Costa Rica. (2024). Bibliotecas, 42(2), 1-20. https://doi.org/10.15359/rb.42-2.2

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 > >>