Didactic strategy for teaching digital collection management and the digitization of material in a state of conservation
DOI:
https://doi.org/10.15359/rb.42-2.7Keywords:
Photography / Digitization / Conservation and Preservation / Prototyping / Teaching strategy / Library ScienceAbstract
Bibliographic collections are part of the academic and cultural heritage of our society, their preservation and conservation is of utmost importance so that the information they contain can be accessible to future generations. Safeguarding information is one of the most important tasks of libraries. However, a document that must be digitized for preservation can be subjected to a lot of stress if the process is carried out with commercial scanning devices. It is for this reason that it is necessary to train future information professionals in the process of digitizing bibliographic material in a state of conservation. To achieve this, a teaching strategy was created that includes master classes on basic principles of converting analog to digital material, resolutions for each type of material, white balance and color theory. In addition, as part of the teaching strategy, videos were created that explain the proper handling of the material when digitizing, the camera configuration, the capture process, the editing of the material and the creation of an electronic document. Finally, the students participated in a virtual practical workshop where, by themselves, they completed the process of digitizing bibliographic material using what they learned in class. To evaluate the experience, an instrument was provided to the group of students who participated in the teaching strategy, thus allowing their opinion to be known about the level of approach to the topic that they may have had.
References
Aguado de Costa, A. (2011). Gestión de colecciones. Alfagrama Ediciones.
Alarcón, M., Alcas, N., Alarcón, H., Natividad, J., y Rodríguez, A. (2019). Empleo de las estrategias de aprendizaje en la universidad. Un estudio de caso. Revista de Psicología Educativa Propósitos y Representaciones, 7(1).
Casanovas, I. (2008). Gestión de archivos electrónicos. Alfagrama Ediciones.
Chan-Pavon, M., Mena-Romero, D., Escalante-Euán, J. F., y Rodríguez-Martín, M. D. (2018). Contribución de las Prácticas Profesionales en la formación de los Estudiantes de la Facultad de Ingeniería Química de la Universidad Autónoma de Yucatán (México). Formación Universitaria, 11(1), 53-62. https://scielo.conicyt.cl/pdf/formuniv/v11n1/0718-5006-formuniv-11-01-00053.pdf
Consejería de Cultura de la Junta de Andalucía. (2010). Recomendaciones técnicas para la digitalización de documentos. https://www.uma.es/media/tinyimages/file/11.D-AGUMA.pdf
Flores Flores, J., Ávila Ávila, J., Rojas Jara, C., Sáez González, F., Acosta Trijillo, R., y Díaz Larenas, C. (2017). Estrategias didácticas para el aprendizaje significativo en contextos universitarios. Unidad de Investigación y Desarrollo Docente Dirección de Docencia, Universidad de Concepción. https://www.academia.edu/36090833/Estrategias_did%C3%A1cticas_para_el_aprendizaje_significativo_en_contextos_universitarios
Fuentes, M. B. (2010). Evaluación y análisis de catálogos en línea: el catálogo centralizado de las bibliotecas públicas dependientes del Gobierno de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires. http://eprints.rclis.org/15318/1/Evaluaci%C3%B3n%20y%20an%C3%A1lisis%20de%20cat%C3%A1logos%20en%20l%C3%ADnea%20%284%29.pdf
Guadamuz Villalobos, J. (23 de octubre de 2020). Como migrar colecciones impresas a formato digital. [Video]. YouTube. https://youtu.be/fkQQWs8VOvE?si=ZdKmWnO9W7ikNIr5
Guadamuz Villalobos, J. (7 de diciembre de 2023). Cómo digitalizar material bibliográfico patrimonial [Video]. YouTube. https://youtu.be/ZR8xpc2nVyc?si=pV_68KMw3IEk3R2X
Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico - IAPH (5 de marzo de 2015). Formación IAPH: Digitalización del patrimonio documental en el IAPH [Video]. YouTube. https://youtu.be/GqNHRgfaYM4?si=-lZyqjZmwldQHJsp
López Yepes, J. (Ed). (2004). Diccionario enciclopédico de ciencias de la documentación. Síntesis.
Meden, S. (2012). Gestión de la conservación, archivos y museos: herramientas para el diagnóstico de situación. Alfagrama Ediciones.
Monfasani, R. (2016). Introducción a la bibliotecología. Alfagrama Ediciones.
Muñoz-Egido, D., y Hernández-Pérez, T. (2016). Evaluación de la usabilidad en catálogos centrados en el usuario: una propuesta basada en heurísticas. BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, 37. http://bid.ub.edu/es/37/munoz.htm
Organización de las Naciones Unidas para la Cultura, las Ciencias y la Educación. (2014). Indicadores UNESCO de cultura para el desarrollo. Manual metodológico. https://es.unesco.org/creativity/sites/creativity/files/iucd_manual_metodologico_1.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Bibliotecas provide immediate open access to their content, based on the principle of facilitating research to the public free of charge and free of charge to promote the global exchange of knowledge.
The journal Bibliotecas is a publication hosted by a public higher education institution, which is supported by public resources. Since its inception, the magazine has offered all its contents free of charge without any restriction on the rights of: reading, downloading and printing in full text. Works published in libraries may be analyzed, quoted and reproduced in whole or in part, mentioning the original source.
The journal Bibliotecas is licensed under the Creative Commons Attribution - Non-Commercial - Share Equal, 4.0 International license; therefore, it is allowed to: share, copy and redistribute the material in any medium or format.
Este obra está bajo una licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.