Adapting to change
history, challenges and achievements in Resource, Description and Access implementation in Costa Rica
DOI:
https://doi.org/10.15359/rb.42-2.8Keywords:
RDA (Resource, Description and Access), Descriptive Cataloging, Library Science Education, Grupo RDA Costa RicaAbstract
This essay discusses the evolution of the Anglo-American Cataloguing Rules (ACR) to the RDA (Resource, Description and Access) standard in Costa Rica, highlighting the importance of adapting to a constantly changing bibliographic environment. The implementation of RDA in Costa Rica is analyzed through various institutions, from university libraries to the National Library System, highlighting challenges such as training and adaptation to a more flexible standard. The academic response is explored, especially in library schools, which have adjusted their curricula to incorporate RDA, showing a comprehensive commitment to professional updating, without limiting implementation in the classroom, as there is evidence of a comprehensive commitment to research projects, final graduation projects and cooperation agreements with various institutions. It also highlights the emergence of the RDA Costa Rica group as an essential collaborative entity in the field of librarianship, anticipating its crucial role in the standardization of the organization of information in the country. The text concludes by underlining that the transition to RDA in Costa Rica has been enriching and challenging, led by universities and supported by ongoing collaboration among library institutions. Continued research on the application of RDA in different contexts is essential to address the specific challenges of the Costa Rican library environment.
References
Briceño Álvarez, I. (2023, 27 de noviembre). Comunicación personal con Wilson Hernández Arroyo.
Briceño Álvarez, I., y Rodríguez Calvo, D. (2021). Diagnóstico sobre la aplicación de la normativa internacional RDA en las unidades técnicas del Sistema Nacional de Bibliotecas (SINABI) y de las bibliotecas universitarias públicas-estatales de Costa Rica. Sistema de Información y Gestión de Proyectos, Programas y Actividades, Vicerrectoría de Investigación, Universidad de Costa Rica. https://vinv.ucr.ac.cr/sigpro/web/projects/C1504
Briceño-Álvarez, I., Rodríguez-Calvo, D., Guillén-Jiménez, G., Marín-Soto, F., Ocampo-Bermúdez, H. M., & Cruz-Hidalgo, O. (2024). Innovación desde los proyectos de investigación de la Escuela de Bibliotecología y Ciencias de la Información: la creación del Grupo RDA Costa Rica. E-Ciencias De La Información, 14(1). https://doi.org/10.15517/eci.v14i1.56162
Calvo Sánchez, L. (2020). Experiencia metodológica utilizada por las docentes de la Escuela de Bibliotecología, Documentación e Información en la incorporación de RDA en los programas de curso. Bibliotecas, 38(1), 1-22. https://doi.org/10.15359/rb.38-1.2
Escuela de Bibliotecología y Ciencias de la Información [EBCI]. Universidad de Costa Rica. (2018). Recopilación histórica de las carreras de la Escuela de Bibliotecología y Ciencias de la Información. EBCI.
Escuela de Bibliotecología y Ciencias de la Información [EBCI]. Universidad de Costa Rica. (2019). I Simposio Internacional “Tendencias en la Organización de la Información y del Conocimiento”. http://www.ebci.ucr.ac.cr/simposio-2019/
Federación Internacional de Asociaciones de Bibliotecarios y Bibliotecas. (2016). Declaración de principios internacionales de catalogación (PIC). https://www.ifla.org/wp-content/uploads/2019/05/assets/cataloguing/icp/icp_2016-es.pdf
Gamboa Lizano, A. C., y Cruz Hidalgo, O. (2020). Implementación del estándar de catalogación RDA en el Sistema Nacional de Bibliotecas, Costa Rica. En F. F. Martínez Arellano, S. M. Salgado Ruelas y P. de la Rosa Valgañón (Eds.). Organización de la información con RDA: su presencia en los catálogos de bibliotecas de América Latina (pp. 306-321). Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información, e Instituto de Investigaciones Bibliográficas: UNAM. https://ru.iibi.unam.mx/jspui/bitstream/IIBI_UNAM/38/1/Martinez-Organizacion-Cap%C3%ADtulo18-2020.pdf
Grupo RDA Costa Rica. (1° de noviembre de 2023). Acta de la Sesión No. 1 [Acta de Sesión].
Guerrero Portilla, L. (2010, 27 de octubre). Catalogadores de bibliotecas profundizan en últimas tendencias. Noticias UCR. https://www.ucr.ac.cr/noticias/2010/10/27/catalogadores-de-bibliotecas-profundizan-en-ultimas-tendencias.html
Hernández Arroyo, W. (2023, 6 de noviembre). Grupo RDA Costa Rica es una realidad. Noticias EBCI. https://ebci.ucr.ac.cr/2023/11/06/grupo-rda-costa-rica-es-una-realidad/
Izaguirre Cedeño, M. M. (2009, 29 de julio). Profesionales en bibliotecología reciben capacitación en la UCR. Noticias UCR. https://www.ucr.ac.cr/noticias/2009/07/29/profesionales-en-bibliotecologia-reciben-capacitacion-en-la-ucr.html
Marín Montero, C. (2020). Diagnóstico del proceso de implementación de la pauta RDA (Recursos de descripción y acceso) en el Sistema Bibliotecario de la Educación Superior Estatal de Costa Rica (SIBESE-CR) [Tesis de Licenciatura en Bibliotecología y Ciencias de la Información, Universidad de Costa Rica]. Repositorio del SIBDI. http://repositorio.sibdi.ucr.ac.cr:8080/jspui/handle/123456789/16692
Martínez Arellano, F. F. (2017). Retos de la implementación de RDA en las bibliotecas de América Latina. Palabra Clave (La Plata), 6(2), 1-3. https://www.palabraclave.fahce.unlp.edu.ar/article/view/PCe016/8045
Ministerio de Educación Pública y Universidad de Costa Rica. (2022). Convenio específico de cooperación entre el Ministerio de Educación Pública y la Universidad de Costa Rica para la ejecución del proyecto de investigación “Implementación de una unidad centralizada de procesos técnicos para las bibliotecas escolares y CRA pertenecientes al Ministerio de Educación Pública”.
Ramírez Méndez, S. (2015). ¿Es necesario cambiar las Reglas de Catalogación Angloamericanas (RCAA) por Recursos, Descripción y Acceso (RDA)? E-Ciencias De La Información, 5(1), 1–19. https://doi.org/10.15517/eci.v5i1.16925
Rodríguez Calvo, D. (2018). Propuesta para el diseño de un sistema de gestión de la calidad para el Centro Catalográfico del Departamento de Bibliotecas Escolares y Centros de Recursos para el Aprendizaje del Ministerio de Educación Pública [Tesis de Licenciatura, Universidad de Costa Rica].
Rodríguez Calvo, D. (30, 31 de octubre y 1° de noviembre de 2019). Propuesta para el diseño de un sistema de gestión de la calidad para el Centro Catalográfico del Departamento de Bibliotecas Escolares y Centros de Recursos para el Aprendizaje del Ministerio de Educación Pública [Conferencia]. I Simposio Internacional: Tendencias en la Organización de la Información y del Conocimiento, San José, Costa Rica. http://www.ebci.ucr.ac.cr/simposio-2019/docs/09_Sistema%20de%20gestion%20de%20calidad%20en%20centro%20catalografico%20MEP.pdf
Rodríguez Calvo, D., y Briceño Álvarez, I. (30, 31 de octubre y 1 de noviembre de 2019). Metodología de enseñanza de las RDA en la Escuela de Bibliotecología y Ciencias de la Información de la Universidad de Costa Rica [Conferencia]. I Simposio Internacional: Tendencias en la Organización de la Información y del Conocimiento, San José, Costa Rica. http://www.ebci.ucr.ac.cr/simposio-2019/docs/13_%20Metodologias%20ensenanza%20RDA_Iria%20y%20Dessire.pdf
Saborío Torres, X. (2017). Taller elaboración de registros bibliográficos aplicando las RDA (Recursos, descripción acceso) [Informe]. Ministerio de Cultura y Juventud, Sistema Nacional de Bibliotecas. https://www.iberbibliotecas.org/wp-content/uploads/2021/02/AT2017CR_Informe-II-Taller-RDA.pdf
Salta, G., y Franco, M. (2009). Cambios y continuidades entre AACR2 y RDA. En S. Pisano (Ed.), I Encuentro Nacional de Catalogadores: Experiencias en la organización y tratamiento de la información en las bibliotecas argentinas (pp. 89 – 95). Biblioteca Nacional de la República Argentina. https://www.bn.gov.ar/micrositios/libros/bibliografias-y-bibliotecologia/i-encuentro-nacional-de-catalogadores
Ulate Montero, J. (2019). Experiencia de la Escuela de Bibliotecología, Documentación e Información de la Universidad Nacional, Costa Rica en la implementación de RDA (Recursos, Descripción y Acceso) al Plan de Estudios de la Carrera de Bibliotecología y Gestión de la Información [Póster de congreso]. https://repositorio.una.ac.cr/handle/11056/15333
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Bibliotecas provide immediate open access to their content, based on the principle of facilitating research to the public free of charge and free of charge to promote the global exchange of knowledge.
The journal Bibliotecas is a publication hosted by a public higher education institution, which is supported by public resources. Since its inception, the magazine has offered all its contents free of charge without any restriction on the rights of: reading, downloading and printing in full text. Works published in libraries may be analyzed, quoted and reproduced in whole or in part, mentioning the original source.
The journal Bibliotecas is licensed under the Creative Commons Attribution - Non-Commercial - Share Equal, 4.0 International license; therefore, it is allowed to: share, copy and redistribute the material in any medium or format.
Este obra está bajo una licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.