Democratizing information. An analysis of the motivations that drive academics to publish

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/rb.42-1.5

Keywords:

Motivations, Periodical publications, Academic staff, Democratization, Open access, Open science, Universidad Nacional, Costa Rica

Abstract

Motivations are the framework that drives people’s actions, and according to several research studies, they are the basis for the success of many of the tasks that influence the moment of acting and choosing what one wishes to achieve. This paper investigates the motivations of active academics at the National University (Costa Rica) to publish their research findings financed with public funds. Based on, a mixed methodological approach, and a descriptive and exploratory research, and uses questionnaires, interviews, and content analysis as data collection techniques. At the end of the research, it was concluded that the motivations of academics are both positive and negative, it was determined that there are academically attractive criteria for these researchers, but at the same time, there are criteria that may be linked to inherently discouraging conceptions. Investigating motivations from the perspective of librarianship makes it possible to identify how these trends can influence the democratization of information. In addition to understanding how researchers are motivated by enjoyment and intellectual curiosity depending on the journal in which they publish, this helps to distinguish between intrinsic motivations, fundamental to the commitment and quality of the work, and extrinsic motivations, such as rewards or external recognition.

References

Alfaro Martínez, R. M. (2022). Propuesta de lineamientos amparados en la filosofía del acceso abierto para la regularización y normalización de la distribución de las publicaciones realizadas en la Universidad Nacional, Costa Rica. [Tesis para optar por el grado de Licenciatura en Bibliotecología y Gestión de la Información, Universidad Nacional, Costa Rica] https://repositorio.una.ac.cr/bitstream/handle/11056/23756/Tesis%20a%20texto%20completo%20de%20Raquel%20M.%20Alfaro%20Marti%CC%81nez.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Bongiovani, P., Gómez, N. D., y Miguel, S. (2012). Opiniones y hábitos de publicación en acceso abierto de los investigadores argentinos. Un estudio basado en los datos de la encuesta SOAP. Revista Española de Documentación Científica, 35(3), 453-467. https://redc.revistas.csic.es/index.php/redc/article/view/752/833

Comisión de Carrera Académica. (2023). Misión y Visión. https://www.carreraacademica.una.ac.cr/index.php/quienes-somos/mision-y-vision

Nielsen Muñoz, V., y Azofeifa Mora, A. B. (2011). Análisis de la producción científica y tecnológica de Costa Rica: 2001-2011. Programa Estado de la Nación.

http://www.kerwa.ucr.ac.cr/bitstream/handle/10669/11120/Nielsen%20%26%20Azofeifa2013.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Centro Latinoamericano y del Caribe de Información en Ciencias de la Salud. (23 de setiembre 2005). Declaración de Salvador sobre “Acceso Abierto”: la perspectiva del mundo en desarrollo. Bahía, Brasil. http://www.icml9.org/channel.php?lang=es&channel=87&content=437

Dorta, G. C., y González, B. I. (2003) La motivación en el nivel obrero-gerencial de la fábrica Tropicana según la Teoría de las expectativas (Porter y Lawler). [Tesis de Licenciatura, Universidad Católica Andrés Bello]. http://biblioteca2.ucab.edu.ve/anexos/biblioteca/marc/texto/AAP9872.pdf

Elsevier. (2023a) Pricing: subscription prices. https://www.elsevier.com/about/policies/pricing

Elsevier. (2023b). Article Publishing Charge (APC) price list. https://www.elsevier.com/about/policies/pricing

Federación Internacional de Asociaciones de Bibliotecarios y Bibliotecas (IFLA). (2011). Declaración de la IFLA sobre el acceso abierto – definición de su posición y política. https://www.ifla.org/files/assets/hq/news/documents/ifla-statement-on-open-access-es.pdf

Babini, D., y Fraga, J. (2006). Edición electrónica, bibliotecas virtuales y portales para las ciencias sociales en América Latina y El Caribe. CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, pp. 15-33. https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/biblioteca/20110809013130/Babinientero.pdf

Suber, P. (2012). Open access. MIT Press. https://dash.harvard.edu/bitstream/handle/1/10752204/9780262517638_Open_Access.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Stiglitz, J. E. (2021). La información como un bien común. A 30 años de la declaración de Windhoek. Mensaje en ocasión del 40.º aniversario del Programa Internacional para el Desarrollo de la Comunicación de la UNESCO, 24 de noviembre de 2020. https://en.unesco.org/sites/default/files/wpfd_2021_concept_note_es.pdf

Naranjo Pereira, M. L. (2009). Motivación: perspectivas teóricas y algunas consideraciones de su importancia en el ámbito educativo. Revista Educación, 33(2), 379-7082. https://doi.org/10.15517/revedu.v33i2.510

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2021) . Recomendación de la UNESCO sobre la Ciencia Abierta. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379949_spa

Padovan, I. (2020). Teorías de la motivación. aplicación práctica. [Tesis de Licenciatura en Administración, Universidad Nacional de Cuyo]. https://bdigital.uncu.edu.ar/objetos_digitales/15664/teorias-de-la-motivacin.-aplicacin-prctica.pdf

Porter, L., y Lawler, E. (1967). The Effect of Performance on Job Satisfaction. Industrial Relations: A Journal of Economy and Society, 7, 20-28. https://doi.org/10.1111/j.1468-232X.1967.tb01060.x

Resnick, B., y Belluz, J. (2019). The war to free science. Vox. https://www.vox.com/the-highlight/2019/6/3/18271538/open-access-elsevier-california-sci-hub-academic-paywalls

Ryan, R. M., y Deci, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25, 54-67. https://reader.elsevier.com/reader/sd/pii/S0361476X99910202?token=19CF33A39C4C80DB1F6A2F5CFA4EE395BAB1E5EAE5D43053B54D00382038AEE1A4B8EBE64D605BF2407B982AC372A631&originRegion=us-east-1&originCreation=20230517145329

Ryan, R. M., y Deci, E. L. (2000). Self-Determination Theory and the Facilitation of Intrinsic Motivation, Social Development, and Well-Being. American Psychologist, 55(1), 68-78. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11392867/

Universidad Nacional, Costa Rica. (2014). Política de Conservación del Patrimonio Académico Institucional. http://www.documentos.una.ac.cr/handle/unadocs/3424?show=full

Downloads

Published

2024-05-31

How to Cite

Democratizing information. An analysis of the motivations that drive academics to publish. (2024). Bibliotecas, 42(1), 1-31. https://doi.org/10.15359/rb.42-1.5

How to Cite

Democratizing information. An analysis of the motivations that drive academics to publish. (2024). Bibliotecas, 42(1), 1-31. https://doi.org/10.15359/rb.42-1.5

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 > >>