Implementation of reading promotion and dissemination strategies from the Miriam Álvarez Brenes Children's Library (BIMAB) during the COVID-19 pandemic in the year 2021
DOI:
https://doi.org/10.15359/rb.42-1.6Keywords:
Reading promotion, Children’s libraries, Reading habit, COVID-19, School librarianAbstract
The promotion and dissemination of reading from the space of the children’s library is a constant task that involves the implementation of a series strategies and dynamics, to strengthen and encourage different skills in the child that allow a better level of integral development. This article presents a methodology implemented by BIMAB, during the 2021 pandemic, for the development of educational activities. It should be noted that this methodology was implemented through the development of six formative activities with preschool children and teachers. One option to evaluate the planning is the implementation of a data collection tool that allows its continuous improvement.
References
Aixala Pozas, E. (2012). Leer es un derecho. Recursos para animación a la lectura. Ministerio de Educación y Cultura. Dirección de Educación (Montevideo, Uruguay). http://studylib.es/doc/5556826/leer-es-un-derecho---biblioteca-ddp
Calero Fernández, M. I. (2011). La biblioteca en la edad infantil. Temas para la educación. 17, 9. https://www.feandalucia.ccoo.es/docu/p5sd8729.pdf
Centro de Capacitación de Educación a Distancia. (2013). ¿Qué son las estrategias didácticas? https://www.uned.ac.cr/academica/images/ceced/docs/Estaticos/contenidos_curso_2013.pdf
Centro de Referencia Nacional de Formación Profesional. (2010). Introducción metodología didáctica. Centro de Referencia Nacional de Formación Profesional en Jardinería de los Realejos http://www3.gobiernodecanarias.org/empleo/portal/estaticos_portal/ online/contenidos/servicios/portalColaborador/documentacion/manualL-metodologia.pdf
Cuvi Alulema, J. C. (2021). La narración de cuentos infantiles, en el desarrollo del lenguaje oral, en niños del subnivel 2 (3 a 4 años). [Tesis de Licenciatura en Ciencias de la Educación mención Profesora Parvularia. Universidad Central del Ecuador].
http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/24348/1/UCE-FIL-CEI-CUVI%20JESSICA.pdf
Educación y Biblioteca. (1996). ¿Qué es la biblioteca infantil? Educación y Biblioteca. 67. https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/113230/EB08_N067_P48.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Hospital Ángeles. (2024). En Hospitales Ángeles estamos trabajando constantemente para brindar a nuestros pacientes información actualizada sobre COVID-19. https://hospitalangeles.com/covid-19/articulos/que-es-una-pandemia.php
Macías, L. F. (2015). El juego como método para la enseñanza de la literatura a niños y jóvenes. Panamericana editorial.
Ministerio de Educación Pública (MEP). (2021). Iniciativas de promoción de lectura en la primera infancia desarrolladas en la Región SICA. https://sibeycra.mep.go.cr/wp-content/uploads/2022/01/4MEP_final_sep.pdf
Orellana Guevara, C. (2017). La estrategia didáctica y su uso dentro del proceso de enseñanza y aprendizaje en el contexto de las bibliotecas escolares. E-Ciencias de la Información. 7, 1. https://www.redalyc.org/journal/4768/476855013008/html/#:~: text=Una%20estrategia%20did%C3%A1ctica%20es%20m%C3%A1s,reales%20los%20objetivos%20y%20contenidos%E2%80%9D.
Organización Mundial de la Salud. (23 de diciembre de 2021). ¿Cómo se propaga la COVID-19 entre las personas? https://www.who.int/es/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19-how-is-it-transmitted
Revuelta, C. I. (2016). Círculos de lectura para niños que se encuentran cursando el último año de educación básica. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.uv.mx/epl/files/2017/01/protocolo_claudia.pdf
Significados.com. (2022). Niño. Significados.com. https://www.significados.com/nino/
Solé, I. (1998). Estrategias de lectura. Editorial Graó. https://media.utp.edu.co/referencias-bibliograficas/uploads/referencias/libro/1142-estrategias-de-lecturapdf-N0aU6-libro.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Bibliotecas provide immediate open access to their content, based on the principle of facilitating research to the public free of charge and free of charge to promote the global exchange of knowledge.
The journal Bibliotecas is a publication hosted by a public higher education institution, which is supported by public resources. Since its inception, the magazine has offered all its contents free of charge without any restriction on the rights of: reading, downloading and printing in full text. Works published in libraries may be analyzed, quoted and reproduced in whole or in part, mentioning the original source.
The journal Bibliotecas is licensed under the Creative Commons Attribution - Non-Commercial - Share Equal, 4.0 International license; therefore, it is allowed to: share, copy and redistribute the material in any medium or format.
Este obra está bajo una licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.