Implementation of reading promotion and dissemination strategies from the Miriam Álvarez Brenes Children's Library (BIMAB) during the COVID-19 pandemic in the year 2021

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/rb.42-1.6

Keywords:

Reading promotion, Children’s libraries, Reading habit, COVID-19, School librarian

Abstract

The promotion and dissemination of reading from the space of the children’s library is a constant task that involves the implementation of a series strategies and dynamics, to strengthen and encourage different skills in the child that allow a better level of integral development. This article presents a methodology implemented by BIMAB, during the 2021 pandemic, for the development of educational activities. It should be noted that this methodology was implemented through the development of six formative activities with preschool children and teachers. One option to evaluate the planning is the implementation of a data collection tool that allows its continuous improvement.

References

Aixala Pozas, E. (2012). Leer es un derecho. Recursos para animación a la lectura. Ministerio de Educación y Cultura. Dirección de Educación (Montevideo, Uruguay). http://studylib.es/doc/5556826/leer-es-un-derecho---biblioteca-ddp

Calero Fernández, M. I. (2011). La biblioteca en la edad infantil. Temas para la educación. 17, 9. https://www.feandalucia.ccoo.es/docu/p5sd8729.pdf

Centro de Capacitación de Educación a Distancia. (2013). ¿Qué son las estrategias didácticas? https://www.uned.ac.cr/academica/images/ceced/docs/Estaticos/contenidos_curso_2013.pdf

Centro de Referencia Nacional de Formación Profesional. (2010). Introducción metodología didáctica. Centro de Referencia Nacional de Formación Profesional en Jardinería de los Realejos http://www3.gobiernodecanarias.org/empleo/portal/estaticos_portal/ online/contenidos/servicios/portalColaborador/documentacion/manualL-metodologia.pdf

Cuvi Alulema, J. C. (2021). La narración de cuentos infantiles, en el desarrollo del lenguaje oral, en niños del subnivel 2 (3 a 4 años). [Tesis de Licenciatura en Ciencias de la Educación mención Profesora Parvularia. Universidad Central del Ecuador].

http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/24348/1/UCE-FIL-CEI-CUVI%20JESSICA.pdf

Educación y Biblioteca. (1996). ¿Qué es la biblioteca infantil? Educación y Biblioteca. 67. https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/113230/EB08_N067_P48.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Hospital Ángeles. (2024). En Hospitales Ángeles estamos trabajando constantemente para brindar a nuestros pacientes información actualizada sobre COVID-19. https://hospitalangeles.com/covid-19/articulos/que-es-una-pandemia.php

Macías, L. F. (2015). El juego como método para la enseñanza de la literatura a niños y jóvenes. Panamericana editorial.

Ministerio de Educación Pública (MEP). (2021). Iniciativas de promoción de lectura en la primera infancia desarrolladas en la Región SICA. https://sibeycra.mep.go.cr/wp-content/uploads/2022/01/4MEP_final_sep.pdf

Orellana Guevara, C. (2017). La estrategia didáctica y su uso dentro del proceso de enseñanza y aprendizaje en el contexto de las bibliotecas escolares. E-Ciencias de la Información. 7, 1. https://www.redalyc.org/journal/4768/476855013008/html/#:~: text=Una%20estrategia%20did%C3%A1ctica%20es%20m%C3%A1s,reales%20los%20objetivos%20y%20contenidos%E2%80%9D.

Organización Mundial de la Salud. (23 de diciembre de 2021). ¿Cómo se propaga la COVID-19 entre las personas? https://www.who.int/es/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19-how-is-it-transmitted

Revuelta, C. I. (2016). Círculos de lectura para niños que se encuentran cursando el último año de educación básica. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.uv.mx/epl/files/2017/01/protocolo_claudia.pdf

Significados.com. (2022). Niño. Significados.com. https://www.significados.com/nino/

Solé, I. (1998). Estrategias de lectura. Editorial Graó. https://media.utp.edu.co/referencias-bibliograficas/uploads/referencias/libro/1142-estrategias-de-lecturapdf-N0aU6-libro.pdf

Published

2024-06-04

How to Cite

Implementation of reading promotion and dissemination strategies from the Miriam Álvarez Brenes Children’s Library (BIMAB) during the COVID-19 pandemic in the year 2021. (2024). Bibliotecas, 42(1), 1-31. https://doi.org/10.15359/rb.42-1.6

How to Cite

Implementation of reading promotion and dissemination strategies from the Miriam Álvarez Brenes Children’s Library (BIMAB) during the COVID-19 pandemic in the year 2021. (2024). Bibliotecas, 42(1), 1-31. https://doi.org/10.15359/rb.42-1.6

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 > >>