Easy reading to support the needs of children with neurodevelopmental disorders

Opening paths in reading and writing processes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/rb.42-2.4

Keywords:

Access to Information, Learning Disability, Reading Disability, Public Library, Library Services, Easy Reading, Methodology for Easy Reading

Abstract

Within the field of accessibility in information services as an important feature for equalizing opportunities, new approaches are opening up to meet the needs of children with learning disabilities. This paper presents the results of a proposal for the application of Easy Reading as an information service at the Biblioteca Pública Agapito Rosales Méndez library. This study was conducted during the year 2022-2023 in the community of Moravia and the public educational centers Escuela San Blas de Moravia and Escuela Juan Flores Umaña (Ipís, Guadalupe), which provide learning support in accordance with the plans of the Ministry of Public Education and the implementation of support services for primary academic levels to assist students facing barriers due to neurodevelopmental disorders.

Through interviews with teachers and analysis of international bibliographic adaptation standards, as well as the identification of the institutional resources of the Biblioteca Pública Agapito Rosales Méndez, a methodology is established for creating an information service centered on easy reading.

This research supports the reading and writing processes, education, care, and integration of students with specific information needs due to cognitive conditions, through the Easy Reading service, interdisciplinary work, and continuous research.

References

Alcázar, J. (2023). La Lectura Fácil y el placer de la lectura literaria en personas con discapa¬cidad intelectual. Tavira. Revista Electrónica de Formación de Profesorado en Comunicación Lingüística y Literaria, (27), 1-11. https://doi.org/10.25267/Tavira.2022.i27.1202

Asociación Europea ILSMH. (1998). El Camino Más Fácil: Directrices Europeas para Generar Información de Fácil Lectura. https://www.lecturafacil.net/media/resources/ILSMHcastell%C3%A0.pdf

Sulkes, S. B. (2022). Definición de los trastornos del desarrollo—Salud infantil. Manual MSD versión para público general. https://www.msdmanuals.com/es-cr/hogar/salud-infantil/trastornos-del-aprendizaje-y-del desarrollo/definici%C3%B3n-de-los-trastornos-del-desarrollo

Duarte, D. (2023). Propuesta de implementación del servicio de Lectura Fácil para estudiantes con trastornos del desarrollo neurológico en la Biblioteca Pública Agapito Rosales Méndez. [Tesis de Licenciatura, Universidad Nacional de Costa Rica]. https://repositorio.una.ac.cr/handle/11056/26309

Federación Internacional de Asociaciones e instituciones bibliotecarias (IFLA). (2012). Directrices para materiales de Lectura Fácil. Creaccesible, S. L. https://www.ifla.org/files/assets/hq/publications/professional-report/120-es.pdf

Galán-López, I., Lascarez-Martínez, S., Gómez-Tello, M., y Galicia-Alvarado, M. (2017). Abordaje integral en los trastornos del neurodesarrollo. Revista del Hospital Juárez de México, 84(1), 19-25. https://www.medigraphic.com/pdfs/juarez/ju-2017/ju171e.pdf.

García, M., Arévalo, M., y Hernández, C. (2018). La comprensión lectora y el rendimiento escolar. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (32), 151-170. https://repositorio.uptc.edu.co/bitstream/001/2095/1/PPS_827_Comprension_lectora_rendimiento_escolar.pdf

Ley 7600. Ley de Igualdad de Oportunidades para las Personas con Discapacidad. 29 de mayo de 1996. Diario Oficial La Gaceta, 102.

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, Subdirección General de Documentación y Publicaciones. (2014). Lectura fácil: Guías prácticas de orientaciones para la inclusión educativa. https://sid-inico.usal.es/documentacion/lectura-facil-guias-practicas-de-orientaciones-para-la-inclusion-educativa/

Montealegre, R., y Forero, L. A. (2006). Desarrollo de la lectoescritura: adquisición y dominio. Acta Colombiana de Psicología, 9(1), 25-40. https://www.redalyc.org/pdf/798/79890103.pdf

Muñoz, Ó. (2012). Lectura fácil: métodos de redacción y evaluación. Real Patronato sobre Discapacidad. https://www.plenainclusion.org/sites/default/files/lectura-facil-metodos.pdf

Rivera Jurado, P., González-Ramírez, C., Jarpa, M., y Arrey, P. (2024). Enseñanza de mediación en lectura fácil. Un estudio contrastivo en formación inicial del profesorado de España y Chile. Prisma Social. Revista de Ciencias Sociales. 45(2), 4-21. https://revistaprismasocial.es/article/view/5415

Ruiz, M. Z., Sazo, E., y Gálvez, J. A. (2014). El aprendizaje de la lectura y escritura en los primeros años de escolaridad: experiencias exitosas de Guatemala. Revista Interamericana de Psicología/Interamerican Journal of Psychology, 48(2), 212-222. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28437146008.

Sotomayor, M. V. (2005). Literatura, sociedad, educación: las adaptaciones literarias. Revista de educación, número extraordinario, 217-238. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1332479

Vygotsky, L. (1995). Pensamiento y lenguaje. Paidós.

Downloads

Published

2024-09-12

How to Cite

Easy reading to support the needs of children with neurodevelopmental disorders: Opening paths in reading and writing processes. (2024). Bibliotecas, 42(2), 1-30. https://doi.org/10.15359/rb.42-2.4

How to Cite

Easy reading to support the needs of children with neurodevelopmental disorders: Opening paths in reading and writing processes. (2024). Bibliotecas, 42(2), 1-30. https://doi.org/10.15359/rb.42-2.4

Comentarios (ver términos de uso)