Accreditation of Libraries and Documentation in Costa Rica Escuela de Bibliotecología, Documentación e Información, National University

Authors

  • Aracelly Ugalde Víquez

Keywords:

Accreditation, Library Science, Higher Education, Research

Abstract

This research aims to provide an idea of the dimension and formal structure of the career, from an intrinsic and extrinsic perspective that facilitates the identification of obstacles, the planning and proposal of improvement alternatives based on scientific results.

This report presents the methodology used in the self-evaluation and accreditation processes to know the perspective of the informants about the academic activities, the results of the analysis of the systematization of the collected information, the experience obtained throughout the four years accredited in the School of Library, Documentation and Information and the lessons learned in the process; considering as base the guidelines of the accrediting entity, the National System of Accreditation of Higher Education (SINAES).

This exercise can be used as a manual of practices to guarantee quality educational processes, as a methodology to follow up the activities that must be carried out in the processes of accreditation of university careers and as an input to define aspects of curriculum evaluation.

Author Biography

Aracelly Ugalde Víquez

-Vicedecana de la Facultad de Filosofía y Letras, UNA (2011-2015)

Título académico

-Maestría en Administración de la Tecnología de la Información UNA (2004)-Licenciatura en Bibliotecología y Ciencias de la Información, UCR (1991)

References

Escuela de Bibliotecología, Documentación e Información (2005) Informe de acreditación. Heredia: UNA.

Escuela de Bibliotecología, Documentación e Información (2007) Informe de gestión académica. Heredia: UNA.

Escuela de Bibliotecología, Documentación e Información (2006) Informe del grado de cumplimiento del POA 2006. Heredia: UNA.

Escuela de Bibliotecología, Documentación e Información (2007) Informe del grado de cumplimiento del POA 2007. Heredia: UNA.

Escuela de Bibliotecología, Documentación e Información (2007) Plan estratégico. Heredia: UNA.

Escuela de Bibliotecología, Documentación e Información (2006) Primer informe de cumplimiento del plan de mejoramiento. Heredia: UNA.

Escuela de Bibliotecología, Documentación e Información (2008) Segundo informe de cumplimiento del plan de mejoramiento. Heredia: UNA.

Santos, M. (2006). Currículum oculto y aprendizaje en valores. España: Guerra. Universidad de Málaga.

Sequeira, A. La construcción del currículo: una opción ética. Consultado en: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/cielac/human/seque.rtf

SINAES (2008). Manual de acreditación. San José, C.R.: SINAES. Consultado en: http://www.iesalc.unesco.org.ve/acreditacion/costa%20rica/ManualdeAcreditaci%F3n%20sinaes_texto_2.pdf

Downloads

Published

2008-07-01

How to Cite

Accreditation of Libraries and Documentation in Costa Rica Escuela de Bibliotecología, Documentación e Información, National University. (2008). Bibliotecas, 26(2). https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/bibliotecas/article/view/403

How to Cite

Accreditation of Libraries and Documentation in Costa Rica Escuela de Bibliotecología, Documentación e Información, National University. (2008). Bibliotecas, 26(2). https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/bibliotecas/article/view/403

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>