Consortia of Central American university libraries: REDSIID

Authors

  • Alice Miranda Arguedas

Keywords:

Central American University Libraries, REDSIID, Globalization, CSUCA, RED SIID

Abstract

In order to participate in the debate on consortiums that has been generated at present, this document presents a description of the experience of the Network of Integrated Systems of Documentary Information of the Universities members of the Central American Higher University Council REDSIID/CSUCA, which aims to be an academic consortium librarian. Structure of cooperation that could benefit the Central American region

 

Author Biography

Alice Miranda Arguedas

Educación

- 1998 Candidata al Doctorado en Estudios Latinoamericanos con énfasis en Pensamiento Latinoamericano, Universidad Nacional, Costa Rica.

-1987 Universidad de Alabama, Estados Unidos, Máster en Servicios Bibliotecológicos Universidad de Costa Rica, Licenciada en Bibliotecología y Ciencias de la Información

-1979 Bachiller en Ciencias de la Educación con énfasis en Bibliotecología, Universidad de Costa Rica.

References

Arias, J., Cruz, H. (dic. 1998). ¿Cómo usan internet los profesores universitarios e investigadores colombianos. EnRevista Interamericana de nuevas tecnologías de la información. Vol. 3, no. 3

Corona Treviño, Leonel. (mar. 1994). Educación, ciencia y tecnología: un escenario alternativo. P. 211-216. En Comercio exterior. Vol. 44, no. 3

CSUCA. 1995. Administración y socialización del proyecto "Red de Sistemas de Información Documental de Universidades Centroamericanas". San José, C. R.: CSUCA.

CSUCA. 1999. Diagnóstico regional de los sistemas de información documental de universidades centroamericanas. San José, C. R.: CSUCA.

CSUCA. 1997. Fortaleciendo la educación superior centroamericana. San José, C. R.: CSUCA.

CSUCA. 1999. Memoria de una gestión: 1993-1999. San José, C.R.: CSUCA.

Drucker, Peter. 1993. Post-capitalism society. New York: Harper Collins.

Echavarría, Ana Lorena y Miranda, Alice. 2000. La biblioteca global y la identidad centroamericana. Jerusalén: IFLA

Echeverría Ezponda, Javier. 1998. Sixteen theories on telepolis, cities and education. Madrid: C:S:I:C.

Feinman, V. J. Jan. 1999. Five steps toward planning today for tomorrow’s needs. EnComputer in libraries.

Fonseca González, Vanessa. (ene. 1998). Ciberespacio: reinventando la metáfora de lo humano. P. 2-3. EnTópicos del humanismo. No. 30

Fornet-Betancourt, Raúl. 1994. Hacia una filosofía intercultural latinoamericana. San José, C. R.: DEI.

Gurdián Fernández, Alicia. 1995. ¿Un nuevo proyecto de universidad pública para el siglo XXI?.San José, C. R.: UCR.

Jiménez, F., Orozco, E., Carvajal, J. C. 1998. Curso taller de gestión y mercadeo de información. Panamá: CSUCA.

Koren, Marian. 1997. The right to information as a condition for human development. P. 3-16. EnIFLA General Conference (63rd: 1997 : Copenhagen). Memoria. Copenhagen: IFLA.

Lucas, H. 1983. Convertirse en un gerente de información. EnInformación recurso fundamental para la gerencia. Bogotá: Norma.

Márquez, Teresa. 1998. La biblioteca, tecnología y democracia. Colima, Méx.: Universidad de Colima.

McClintock, M. (1998). Information system management issues in small colleges and universities. En Campus-Wide Information Systems. Vol. 15, no. 3

Marum Espinosa, Elia. (mar. 1994). La educación superior de México frente al TLC. P. 205-210. EnComercio exterior. Vol. 44, no. 3

Miranda, Alice. 1998. Hacia la biblioteca virtual centroamericana. Managua, Nic.: CSUCA,

Miranda, Alice y Echavarría, Ana Lorena. 1999. Red de Sistemas Integrados de Información Documental, RED-SIID: la biblioteca virtual centroamericana. San José, C.R.: CSUCA.

Miranda, R. 2001. Encuentro de extensión comunitaria. Heredia, C. R.: UNA.

Moreno, J. M. 2001. La transformación de las universidades a las luces de las nuevas tecnologías de la información. San José, C. R. : UCR/UNA/UNED.

Plazas Vega, Mauricio A. (1996). El neoliberalismo latinoamericano. P. 37-51. EnCiencias políticas (Col.).Vol. 42, 1-2

Reynel, H. (1992). Estrategias de innovación corporativa y los avances en tecnología de la información. EnInformación: producción, comunicación y servicios. Vol. 2, no. 1

Rodríguez, I. (1997). Cambio en el sistema de educación superior: del ámbito liberal al corporativo. EnÍstmica. No. 3-4.

Rodríguez, Ileana. 1997. Cambios en el sistema de educación superior. Ohio: Ohio State University.

Sol Arriaza, Ricardo. 2000. Avances y desafíos de la RED SIID. San José, C.R.: CSUCA.

Soto Badilla, José Alberto y Bernardini, Amalia. 1997. La educación actual en sus fuentes filosóficas. 2a ed. San José, C. R.: EUNED.

Storner, A. J., Freeman, R. E.,Gilbert, D. R. ©1996. Administration. 6a ed. México, D.F.: Prentice Hall

Suaiden, Emir Jose. 1997. La Biblioteca pública y el desarrollo humano. P. 21-22. En IFLA General Conference (63rd: 1997 : Copenhagen). Memoria. Copenhagen : IFLA.

Torres Santomé, Jurjo. 199-. Educación e interdisciplinariedad. [S.l. : s.n.]

Torres Vargas, Georgina Araceli; Figueroa A., Hugo Alberto. (jul.-dic. 1997). Utopías bibliográficas en el ciberespacio. P. 50-62. EnInvestigación bibliotecológica. Vol. 11, no. 23

Tünnermann Bernheim, Carlos. 1997. La educación superior frente al cambio. San José, C. R.: EDUCA/CSUCA.

Unesco. Aug. 1995 Cultura y desarrollo. París : Unesco, 1997. Virilio, Paul. Speed and Information: Cyberspace alarm! EnLe Monde Diplomatique. Translated by Patrice Riemens, University of Amsterdam.

Wilson, Myoung Chung. 1997 To dissect a Frog or Design an Elephant: Teaching Digital Information Leracy through the Library Gateway. En IFLA General Conference (63rd: 1997 : copenhagen) division of education and research. copenhagen : ifla. booklet 7.

Zea, Leopoldo.1968.¿Por qué América Latina? México, D.F.: UNAM.

Downloads

Published

2001-01-01

How to Cite

Consortia of Central American university libraries: REDSIID. (2001). Bibliotecas, 19(1 y 2), 46-72. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/bibliotecas/article/view/538

How to Cite

Consortia of Central American university libraries: REDSIID. (2001). Bibliotecas, 19(1 y 2), 46-72. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/bibliotecas/article/view/538

Comentarios (ver términos de uso)