Professional information and documentation at the Crossroads: competencies and professional profiles necessary to survive in a competitive environment
Keywords:
Professional profiles, skills, Spanish Library System, LibrariansAbstract
It identifies different projects, both in Spain and internationally, that have identified professional profiles in Information Science. The limit of professions has become blurred and a competition emerges between them, to occupy spaces of action. So it requires a strengthening and diversification of our professional skills, developing new attitudes and changing our mindset, that constitute the specialization of our profiles.
References
Abadal, E.; Borrego, A.; Serra, R. (2012). “Mercado laboral de profesionales de la información: evolución de la oferta y de los perfiles ocupacionales”. En BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, desembre, (29).
ADBS. (2001). Référentiel des métiers-types des professionnels de l'information et documentation. Paris: ADBS. Disponible en: http://www.adbs.fr/uploads/ouvrages/1916_fr.pdf (consultado el 18 de octubre de 2013).
ANECA. (2004). Título de Grado en Información y Documentación. Madrid: ANECA. Disponible en: http:// www.aneca.es/modal_eval/docs/conver_biblio.pdf (consultado el 18 de octubre de 2013).
Consejo de Cooperación Bibliotecaria. Grupo de Trabajo sobre Perfiles Profesionales. (2013). Perfiles profesionales del Sistema Bibliotecario Español: fichas de caracterización. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. NIPO: 030-13-029-9. Disponible en: http://hdl.handle.net/10421/6841 (consultado el 18 de octubre de 2013).
ECIA.(2004). Euroreferencial en Información y Documentación. Volumen 1: Competencias y aptitudes de los profesionales europeos de información y documentación. Madrid: SEDIC. Disponible en: http:// www.certidoc.net (consultado 18 de octubre de 2013).
Estivill, A.(2004). Tendencias en la formación de profesionales bibliotecarios: el proceso de convergencia europea, una oportunidad de redefinir las orientaciones profesionales y los contenidos de la titulación. En: Boletín de la Anabad, ENE-JUN; LIV (1-2). Disponible en: http://www.anabad.org/admin/archivo/docdow.php?id=198. (Consultado el 18 de octubre de 2013).
Ministère de l'éducation nationale, de l'enseignement supérieur et de la recherche(2005). Bibliofil': le référentiel de la filière bibliothèque.s.n.: s.l. Disponibleen: http://www.education.gouv.fr/cid291/bibliofil-le-referentiel-de-la-filiere-bibliotheque.html (consultado el 18 de octubre de 2013).
SLA. (2003). Competencies for Information Professionals of the 21st Century. s.n.: s.l. (edición revisada) Disponible en: http://www.sla.org/content/learn/comp2003/index.cfm. (consultado el 18 de octubre de 2013).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Bibliotecas provide immediate open access to their content, based on the principle of facilitating research to the public free of charge and free of charge to promote the global exchange of knowledge.
The journal Bibliotecas is a publication hosted by a public higher education institution, which is supported by public resources. Since its inception, the magazine has offered all its contents free of charge without any restriction on the rights of: reading, downloading and printing in full text. Works published in libraries may be analyzed, quoted and reproduced in whole or in part, mentioning the original source.
The journal Bibliotecas is licensed under the Creative Commons Attribution - Non-Commercial - Share Equal, 4.0 International license; therefore, it is allowed to: share, copy and redistribute the material in any medium or format.
Este obra está bajo una licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.