Skills and strategies for teaching information literacy in the curriculum of the discipline of library science
Keywords:
competencies, librarianship, information skills, information literacy, teachingAbstract
Information literacy is a tool for development for citizens and the social sectors. The librarian is the professional that promotes the development of skills for the democratic exercise of information use for decision-making and problems solving. This raises a curriculum design based on competences and teaching strategies different to the traditional ones that are carried out in the study plans based on the models of knowledge.
References
Brown, J. (2006). "New learning environments for the 21st Century. Exploring the Edge". Change, Sep.-Oct., pp. 18-24
Brunner, J. y Meller, P. (Coord.) (s.f.). Competencias profesionales y técnicas en la sociedad del conocimiento. Disponible en http://www.oei.es/pdf2/Hipertexto-Sociedad-Conocimiento.pdf (consultado el24/7/ 2013)
Consejo de la Unión Europea. (2012, 19 de diciembre) Consejo sobre alfabetizaciones múltiples. Diario Oficial de la Unión Europea.Cortés, J. et. al.(s.f.) Normas sobre alfabetización informativa en educación superior. Disponible en http://bivir.uacj.mx/dhi/DocumentosBasicos/Docs/Declaratorias/ DeclaratoriaTercerDHI.pdf (consultado el30/7/ 2013)
European Council of Information Associations. (2004). Euroreferencial en información y documentación: competencias y aptitudes de los profesionales europeos de información y documentación. Madrid: SEDIC, 1.pp. 23-24.
Escudero Amaro, S. G. (2007) Integración del Modelo de Desarrollo de Habilidades Informativas: Caso UACh. Tesis. Chihuahua: Universidad Autónoma de Chihuahua Facultad de Filosofía y Letras, División de Estudios de Posgrado.
Flechsig, K. H.y Schiefelbein, E.(2003)20 Modelos didácticos para América Latina. Washington: OEA.
IFLA. (2012). La alfabetización informacional. Disponible en http://www.ifla.org/node/7275 (Consultado el 28/6/ 2013)
Instituto Tecnológico de Estudios Superiores de Monterrey (México) (s.f.). Estrategias y técnicas didácticas que apoyan el modelo educativo en el Tecnológico de Monterrey. Disponible en http://www.sistema.item.mx/va/dide/documentos/documentos.htm (consultado el 26 /7/ 2013)
Lau, J. (2004). Directrices Internacionales para la Alfabetización Informativa: Propuesta. Disponible en http://bivir.uacj.mx/DHI/DoctosNacioInter/Docs/Directrices.pdf (consultado el 23/7/ 2013)
Nieto C., L.(2001). De lo fácil a lo difícil. La metáfora del profesor facilitador.En línea: http://ambiental.uaslp.mx/docs/LMNC-AP010830.pdf (consultado el 4 de julio de 2013)
Special Library Association (s.f.). Competencias para bibliotecarios especiales del Siglo XXI: resumen ejecutivo. Disponible en http:// www.sla.org/professional/spanish.html (consultado el 10/7/ 2013).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Bibliotecas provide immediate open access to their content, based on the principle of facilitating research to the public free of charge and free of charge to promote the global exchange of knowledge.
The journal Bibliotecas is a publication hosted by a public higher education institution, which is supported by public resources. Since its inception, the magazine has offered all its contents free of charge without any restriction on the rights of: reading, downloading and printing in full text. Works published in libraries may be analyzed, quoted and reproduced in whole or in part, mentioning the original source.
The journal Bibliotecas is licensed under the Creative Commons Attribution - Non-Commercial - Share Equal, 4.0 International license; therefore, it is allowed to: share, copy and redistribute the material in any medium or format.
Este obra está bajo una licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.