Skills and strategies for teaching information literacy in the curriculum of the discipline of library science

Authors

  • Dra Rosa María Martínez Rider
  • Dra. Celia Mireles Cárdenas
  • Dr Juan Miguel Catillo Fonseca

Keywords:

competencies, librarianship, information skills, information literacy, teaching

Abstract

Information literacy is a tool for development for citizens and the social sectors. The librarian is the professional that promotes the development of skills for the democratic exercise of information use for decision-making and problems solving. This raises a curriculum design based on competences and teaching strategies different to the traditional ones that are carried out in the study plans based on the models of knowledge.

References

Brown, J. (2006). "New learning environments for the 21st Century. Exploring the Edge". Change, Sep.-Oct., pp. 18-24

Brunner, J. y Meller, P. (Coord.) (s.f.). Competencias profesionales y técnicas en la sociedad del conocimiento. Disponible en http://www.oei.es/pdf2/Hipertexto-Sociedad-Conocimiento.pdf (consultado el24/7/ 2013)

Consejo de la Unión Europea. (2012, 19 de diciembre) Consejo sobre alfabetizaciones múltiples. Diario Oficial de la Unión Europea.Cortés, J. et. al.(s.f.) Normas sobre alfabetización informativa en educación superior. Disponible en http://bivir.uacj.mx/dhi/DocumentosBasicos/Docs/Declaratorias/ DeclaratoriaTercerDHI.pdf (consultado el30/7/ 2013)

European Council of Information Associations. (2004). Euroreferencial en información y documentación: competencias y aptitudes de los profesionales europeos de información y documentación. Madrid: SEDIC, 1.pp. 23-24.

Escudero Amaro, S. G. (2007) Integración del Modelo de Desarrollo de Habilidades Informativas: Caso UACh. Tesis. Chihuahua: Universidad Autónoma de Chihuahua Facultad de Filosofía y Letras, División de Estudios de Posgrado.

Flechsig, K. H.y Schiefelbein, E.(2003)20 Modelos didácticos para América Latina. Washington: OEA.

IFLA. (2012). La alfabetización informacional. Disponible en http://www.ifla.org/node/7275 (Consultado el 28/6/ 2013)

Instituto Tecnológico de Estudios Superiores de Monterrey (México) (s.f.). Estrategias y técnicas didácticas que apoyan el modelo educativo en el Tecnológico de Monterrey. Disponible en http://www.sistema.item.mx/va/dide/documentos/documentos.htm (consultado el 26 /7/ 2013)

Lau, J. (2004). Directrices Internacionales para la Alfabetización Informativa: Propuesta. Disponible en http://bivir.uacj.mx/DHI/DoctosNacioInter/Docs/Directrices.pdf (consultado el 23/7/ 2013)

Nieto C., L.(2001). De lo fácil a lo difícil. La metáfora del profesor facilitador.En línea: http://ambiental.uaslp.mx/docs/LMNC-AP010830.pdf (consultado el 4 de julio de 2013)

Special Library Association (s.f.). Competencias para bibliotecarios especiales del Siglo XXI: resumen ejecutivo. Disponible en http:// www.sla.org/professional/spanish.html (consultado el 10/7/ 2013).

Published

2013-07-01

How to Cite

Skills and strategies for teaching information literacy in the curriculum of the discipline of library science. (2013). Bibliotecas, 31(2), 1-10. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/bibliotecas/article/view/5889

How to Cite

Skills and strategies for teaching information literacy in the curriculum of the discipline of library science. (2013). Bibliotecas, 31(2), 1-10. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/bibliotecas/article/view/5889

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 > >>