Methodological Proposal for Evaluation of Open Source Portals Infomediaries in Higher Education Institutions
DOI:
https://doi.org/10.15359/rb.34-1.2Keywords:
Web Portals, Infomediaries, Open Access Resources, Online Distribution, Diffusion, Higher Education Institutions, EvaluationAbstract
The objective of this article consisted in proposing a methodology to evaluate qualitatively the design, development and implementation of portals infomediaries for distribution and efficient dissemination of resource access in higher education institutions. This considering that these academic areas currently produce large quantities of digital material. From a literature review on evaluation web sites and infomediation, as well as a descriptive analysis of the information obtained after the review, set out the methodology for the assessment of infomediaries portals of open resources in institutions of higher education. The methodology includes six indicators: content, community, virality, services, need and knowledge management. Each indicator is qualified with a series of criteria that allow to verify its compliance through a summary evaluation that assesses them in efficient, partially efficient or inefficient scale.
References
Arce, X. y Venegas, S. (2008). La igualdad de oportunidades para las personas con discapacidad visualde conformidad con la Ley 7600 en los trámites administrativos en el Campus Omar Dengo de laUniversidad Nacional. (Tesis de Licenciatura). Heredia: Universidad Nacional de Costa Rica.
Asamblea General de la Organización de Estados Americanos (1999). Convención Interamericana parala eliminación de todas las formas de discriminación. [Artículo en línea] Recuperado de http://www.oas.org/juridico/spanish/tratados/a-65.html
Baeza, R. y Rivera, C. (2002). Ubicuidad y Usabilidad en la web. [Artículo en línea] Recuperado de http://users.dcc.uchile.cl/~rbaeza/inf/usabilidad.html
Costa Rica. Leyes y Decretos (1996). Ley No.7600: Ley sobre Igualdad de oportunidades para las personascon discapacidad. San José, C.R.: Editorma.
Hassan, Y. y Fernández, M. (2004). Propuesta de adaptación de la metodología de diseño centradoen el usuario para el desarrollo de sitios web accesibles. Revista Española de DocumentaciónCientífica, 27(3), 330-345.
Organización de las Naciones Unidas (1948). Declaración Universal de Derechos Humanos. [Artículo enlínea] Recuperado de https://www.un.org/es/documents/udhr
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2014). Informe mundialsobre la discapacidad. [Artículo en línea] Recuperado de http://www.who.int/disabilities/esOrganización de las Naciones Unidas. Leyes y Decretos (2006). Ley No.8661: Convención sobre los dere-chos de las personas con discapacidad y su protocolo facultativo. Estados Unidos: ONU
Organización Mundial de la Salud (2001). Clasificación Mundial del Funcionamiento, de la Discapacidady de la Salud (CIF). España: Instituto de Migraciones y Servicios Sociales
Ouanono, D. (2013). La justicia en la discapacidad, sepa cuáles son sus derechos. Argentina: Dunken
Pérez-Montoro, M. (2010). Arquitectura de la Información en entornos web. España: TREA
Serrano, E. (2008). Accesibilidad Web para los discapacitados: ¿una nueva herramienta para la integra-ción social o un nuevo motivo de exclusión social? Ibersid: revista de sistemas de información ydocumentación, (2), 23-32.
Taw (2012). Información. [Artículo en línea] Recuperado de http://www.tawdis.net/info/?lang=es
W3C (2012). Pautas de Accesibilidad al Contenido Web (WCAG) 2.0. [Artículo en línea] Recupe-radodehttp://translate.google.co.cr/translate?hl=es&sl=en&u=http://www.w3.org/TR/WCAG/&ei=2Pl8T5urJpCe8gSzpJHhDA&sa= X&oi=translate&ct=result&resnum=1&ve-
Natalia Rodríguez SeguraBibliotecas. Vol 34, N° 1, enero-junio, 2016, pp. 1-20. EISSN: 1659-3286URL: http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/bibliotecas/indexd=0CCUQ7gEwAA& prev=/search%3Fq%3DW3C%2B2.0%26hl%3Des%26biw%3D1441%-
bih%3D554%26prmd%3Dimvns
World Wide Web Consortium. (2000). Techniques for Web Content Accessibility Guidelines 1.0. [Artículoen línea] Recuperado de http://www.w3.org/TR/WCAG10-TECHS/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Bibliotecas provide immediate open access to their content, based on the principle of facilitating research to the public free of charge and free of charge to promote the global exchange of knowledge.
The journal Bibliotecas is a publication hosted by a public higher education institution, which is supported by public resources. Since its inception, the magazine has offered all its contents free of charge without any restriction on the rights of: reading, downloading and printing in full text. Works published in libraries may be analyzed, quoted and reproduced in whole or in part, mentioning the original source.
The journal Bibliotecas is licensed under the Creative Commons Attribution - Non-Commercial - Share Equal, 4.0 International license; therefore, it is allowed to: share, copy and redistribute the material in any medium or format.
Este obra está bajo una licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.