Infantile Library Miriam Álvarez Brenes: Interdisciplinary Perspective of the Given Workshops from 2000 to 2009
DOI:
https://doi.org/10.15359/rb.34-2.1Keywords:
Children’s library, Interdisciplinary, Workshops, LibraryAbstract
This article presents the main results of a study that analyzes the contributions of the children’s library to the people of the communities of University Gardens 1 and 2 of Heredia and other communities in the province, through educational workshops. These workshops have been characterized by the meaningful participation of students from different specialties, such as education and psychology, integrated into the work library science for the benefit of the user community.
In the period from 2000 to 2009 were given a total of 90 workshops, 86 to children’s and four families in the community. Also, there were 11 talks, one on children and ten families. Workshops of the total received by children, the language has been taught in more and comprise 18,6%, followed by promotion of reading with 16,3% and Christmas themes with the same percentage and the school readiness12,8%, these issues comprise 64,4% of the workshops.
References
Alpízar, S. (1992). Sistema de bibliotecas infantiles, su proyección en la educación costarricense. El Manejo de la información en Áreas Especializadas en Costa Rica. Revista Bibliotecas, X (2).
Alpízar, S. (2001). Proyecto de extensión Biblioteca Infantil "Miriam Álvarez Brenes". Heredia, C.R.: UNA.
Alpízar, S. (1997). Un vagón de tren y dos contenedores han albergado durante un año la primera Biblioteca Infantil en Heredia. Boletín Bibliotecas, XV (2).
Avendaño, C. (2008). Creación de una bebeteca: manual de mejores prácticas. Universidad de Puerto Rico, Recinto de Río Piedras Escuela Graduada de Ciencias y Tecnologías de la Información. Obtenido en http://sites.google.com/site/manualdebebeteca/
Barboza, L., Segura, G. y Vargas, F. (2009). Percepción y opinión de los niños y niñas, padres y madres de familia en relación con los servicios y productos de información que ofrece la Biblioteca Infantil “Miriam Álvarez Brenes” de la Universidad Nacional. Revista Bibliotecas, XVII (2).
Barboza, L. (2008). Estudio de usuarios(as) de las comunidades Jardines 1 y Jardines 2 que atiende la Biblioteca Infantil “Miriam Álvarez Brenes”. Heredia, C.R.: UNA-EBDI.
Diefenbach, T. (2008). “Are case studies more than sophisticated storytelling? Methodological problems of qualitative empirical research mainly based on semi-structured interviews”. Quality & Quantity, 43.
Escuela de Bibliotecología Documentación e Información (EBDI). Proyecto de extensión de la Biblioteca Miriam Álvarez. Heredia, C.R.: UNA. Obtenido en http://www.una.ac.cr/Catalogo/Catalogo/FFL/7BIBLIOTECA.pdf
Escuela de Bibliotecología Documentación e Información (EBDI). Informe de labores 1996-1997 (primeros seis meses) de la Biblioteca Miriam Álvarez. Heredia, C.R.: UNA.
Escuela de Bibliotecología Documentación e Información (EBDI). Informes de labores 1997-2009 de la Biblioteca Miriam Álvarez. Heredia, C.R.: UNA.
García, R. (2006). Sistemas Complejos. Conceptos, métodos y fundamentación epistemológica de la investigación interdisciplinaria. Barcelona: Gedisa.
Gorbea, S. (2006). Perspectivas interdisciplinarias de los Estudios métricos de la información. Problemas y métodos de investigación en bibliotecología e información. Una perspectiva interdisciplinaria. México: UNAM.
Hasan, H. (2009). Questionnaries and Interviews in Educational Researches. Journal of Graduate School of Social Sciences, 1.
Jiménez, Y. (2009a). Aporte de la Biblioteca Infantil “Miriam Álvarez Brenes” y de la familia en la formación de los hábitos de lectura de la población infantil de Jardines Universitarios I y II, Heredia, Costa Rica: año 2007. Tesis de graduación para optar el grado de Licenciatura en Bibliotecología y Documentación. Heredia, C.R.: UNA.
Jiménez, Y. (2009b). Aporte de la biblioteca infantil Miriam Álvarez Brenes y de la familia en la formación de los hábitos de lectura de la población infantil de jardines universitarios I y II, Heredia, Costa Rica: año 2007. Revista Bibliotecas, XVII (2).
Miranda, A. (2003). Presentación de candidatura: Premio a la innovación académica. Proyecto Biblioteca Infantil “Miriam Álvarez Brenes”. Folleto no publicado. Heredia, C.R.: UNA-EBDI.
Rodríguez, A. (2006). Las ciencias, la bibliotecología y la interdisciplina. Problemas y métodos de investigación en bibliotecología e información. Una perspectiva interdisciplinaria. UNAM: México.
Rodríguez, K. (2003a). Diagnóstico de las comunidades Jardines Universitarios 1 y 2. Heredia, C.R.: UNA-EBDI. No publicado.
Rodríguez, K. (2003b). Bases para la creación de una biblioteca infantil acorde a los retos de la sociedad actual: la experiencia de la Biblioteca Infantil Miriam Álvarez Brenes. Trabajo presentado en el Congreso Internacional "Metáforas de la Sociedad de la Información en el contexto Latinoamericano y del Caribe", 16-18 junio. Heredia, C.R.: UNA-EBDI.
Ten Have, P. (2004). Understanding Qualitative Research and Ethnomethodology. Londres: SAGE Publications.
UNESCO-IFLA (1994). Manifiesto de la UNESCO sobre la biblioteca pública. Obtenido en http://unesdoc.unesco.org/images/0011/001121/112122so.pdf
Vargas, F. (2000). La biblioteca un universo por descubrir. Ponencia. Seminario-taller “Libros alas a la creatividad”. San José, C.R.: CENAT.
Vargas, F. (2006). Los padres y madres de familia usuarios que atiende la Biblioteca Infantil, Jardines Universitarios 1 y 2. Documento borrador. Heredia, C.R.: UNA-EBDI.
Zárate, A. (2008). Diseño de una propuesta didáctica para la promoción de la lectura que favorece el área emocional en los niños y niñas de 7 a 9 años que asisten a la biblioteca infantil Miriam Álvarez Brenes de la Universidad Nacional. Tesis para optar el grado de licenciatura en Pedagogía con énfasis en I y II ciclo de la Educación General Básica. Heredia, C.R.: UNA-CIDE.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Bibliotecas provide immediate open access to their content, based on the principle of facilitating research to the public free of charge and free of charge to promote the global exchange of knowledge.
The journal Bibliotecas is a publication hosted by a public higher education institution, which is supported by public resources. Since its inception, the magazine has offered all its contents free of charge without any restriction on the rights of: reading, downloading and printing in full text. Works published in libraries may be analyzed, quoted and reproduced in whole or in part, mentioning the original source.
The journal Bibliotecas is licensed under the Creative Commons Attribution - Non-Commercial - Share Equal, 4.0 International license; therefore, it is allowed to: share, copy and redistribute the material in any medium or format.
Este obra está bajo una licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.