Towards a Common Academic Training in Librarianship: The Colombian Case
DOI:
https://doi.org/10.15359/rb.34-2.4Keywords:
Librarianship, professional studies, Curriculum, Professional Formation, Professional profileAbstract
This article analyzes the librarianship academic formation, as part of the investigation Librarianship as a profession in Colombia, presenting a comparative analysis of training in Colombia with the Spanish Information and Documentation formation; indicating their common points and their differences; trying to show the main areas in which it could be agreement.
In order to establish the common content that should be the obligatory core curriculum for any librarianship program in Colombia.
References
Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación (ANECA) 2004. Libro Blanco: Título de grado en información y documentación. Recuperado de http://www.aneca.es/var/media/150424/libroblanco_jun05_documentacion.pdf
Linares, R. 2004. La Bibliotecología y sus orígenes. Ciencias de la Información. 35, (3). Recuperado de
http://www.cinfo.cu/Userfiles/file/Cinfo/cinfo2004/diciembre_35/Bibliotecologia.pdf
Rios, J. (2010). Perfil de competencias en bibliotecología para la región latinoamericana: exordio a su elaboración. En: Lina Escalona de Ríos, las competencias en el perfil bibliotecológico en América Latina. Recuperado de http://libros.metabiblioteca.org/bitstream/001/218/8/competencias_perfil.pdf
Rodríguez, J. (2001). Formación humanística del bibliotecólogo: hacia su recuperación. Ciudad de México : Universidad Autónoma de México.
Rojas, M. (2010). Usos y apropiaciones de las tecnologías de la información y comunicación en la formación del comunicador social, caso: Universidad Veracruzana. Recuperado de www.eumed.net/libros/2010a/634/
Shera, Jesse H.(1990). Los fundamentos de la educación bibliotecológica. México: UNAM, Centro Universitario de Investigaciones Bibliotecológicas.
Unesco (1987). Armonización de la capacitación en materia de Biblioteconomía, Ciencias de la Información y Archivística. PGI-87/WS/2. Paris: UNESCO, Programa General de Información.
Vallejo-Sierra, R. (2010). La formación profesional de bibliotecólogos y archivistas: integrada, con énfasis o independiente. Recuperado de http://www.ifla.org/past-wlic/2011/110-sierra-es.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Bibliotecas provide immediate open access to their content, based on the principle of facilitating research to the public free of charge and free of charge to promote the global exchange of knowledge.
The journal Bibliotecas is a publication hosted by a public higher education institution, which is supported by public resources. Since its inception, the magazine has offered all its contents free of charge without any restriction on the rights of: reading, downloading and printing in full text. Works published in libraries may be analyzed, quoted and reproduced in whole or in part, mentioning the original source.
The journal Bibliotecas is licensed under the Creative Commons Attribution - Non-Commercial - Share Equal, 4.0 International license; therefore, it is allowed to: share, copy and redistribute the material in any medium or format.
Este obra está bajo una licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.