Analysis of five Colombian Universities with more Published Researcher in Journals of the First Quartile According to the SIR Iber 2014

Authors

  • Rosa Elena Gómez Hurtado Fundación Universitaria UNINPAHU., Colombia
  • Alexander Gerena Herrera Fundación Universitaria UNINPAHU, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.15359/rb.35-3.1

Keywords:

bibliometrics, informetrics, scientometrics, university rankings, scientific publications

Abstract

A study of five universities with the highest percentage of publications in first quartile journals according to the international ranking SCImago Institutions Rankings Iberoamerica 2014 (SIR Iber 2014) was carried out. The records from the SIR Iber 2014 were exported to a database and by means of a spreadsheet in Excel tables and graphs were elaborated that allowed to make statistical counts, frequency and cluster analysis; among others. A review of the size of production, scientific impact, thematic specialization and collaboration between universities at the national and international contexts was made.
The study was carried out based on the review of the results obtained in the SIR Iber 2014, complemented with the data obtained from the Scopus and WOS databases related to the first five colombian universities published more papers in first-year journals Quartile (Q1). The main results show the universities with the best rank in the SIR Iber 2014 ranking according to the bibliometric criteria analyzed: international collaboration.

References

Arencibia-Jorge, R., Vega-Almeida, R. L., Chinchilla-Rodríguez, Z., Corera-Álvarez, E. y Moya-Anegón, F. (2012). Patrones de especialización de la investigación nacional sobre Salud. Revista Cubana de Salud Pública, 38 (5). http://dx.doi.org/10.1590/S0864-34662012000500007

Chubb, I. (2007). Distinguishing (Between) Universities. En: Sadlak J. y Nian, L. (eds.) The World-Class University and Ranking: Aiming Beyond Status. Bucarest: UNESCO-CEPES.

Creus, A. (2014). Desarrollo profesional e intercambio de conocimiento en los grandes experimentos científicos. Revista Española de Documentación Científica, 37 (4).

Gonzáles de Dios, J.; Moya, M. y Mateos-Hernández, M. (1997). Indicadores bibliométricos: características y limitaciones en el análisis de la actividad científica. Anales Españoles de Pediatría, Vol. 47 (3)

Knowledge. BiblioSaúde. Recuperado de http://bibliosaude.sergas.es/DXerais/481/COMO%20CALCULAR%20EL%20 CUARTIL%20DE%20UNA%20REVISTA%20CIENT%C3%8DFICA.%20isi%20wEB% 20OF%20kNOWLEDGE.pdf

López, E. (2012). Cómo se cocinan los rankings universitarios. Dendra Médica. Revista de Humanidades, 11 (1).

López, O. y Cordero, A. (2015). Un intento por definir las características generales de las revistas académicas electrónicas. Razón y Palabra. Recuperado de http/www.cem.itesm.mx/publicaciones/logos/libros/index.html

Lopez-Illescas, C., de Moya-Anegón, F. y Moed, H.F. (2011). A ranking of universities should account for differences in their disciplinary specialization. Scientometrics, 88 (2). http://dx.doi.org/10.1007/s11192-011-0398-6

López, S. (2012). Los rankings universitarios. Bases teóricas, metodología y su impacto en la educación superior global. Revista de la educación superior, 51 (161).

Mattar, V.; González, M. y Salgado, L. (2013). Análisis de las universidades colombianas de acuerdo con el ranking SCImago 2010-2012. En MVZ Córdoba 18 (1).

Moed, H.; Moya-Anegón, F.; López-Illescas, C. y Visser, M. (2011). Is concentration of university research associated with better research performance? Journal of Informetrics, 5 (4). http://dx.doi.org/10.1016/j.joi.2011.06.003

Molina-Molina, S. y De Moya-Anegón, F. (2013). Política nacional y visibilidad internacional. El caso colombiano. El Profesional de la Información, 22 (6).

Nian, Y. (2007). Academic Ranking of World Universities: Methodologies and Problems. En: Sadlak J. y Nian, L. (eds.). The World-Class University and Ranking: Aiming Beyond Status. Bucarest: UNESCO-CEPES.

Pérez, Y. (2016). Los rankings y la calidad de la educación superior. Recuperado de http://www.universidad.edu.co/index.php?option=com_content&view=article&id=6747:2016-04-03-17-59-03&catid=36:ensayos-acadcos&Itemid=81

Pinski, G. y Narin, R. (1996). Citation influence for journal aggregates of scientific publications: theory with application to the literatura of physics. Information Processing and management. No. 12. Recuperado de http://sci2s.ugr.es/sites/default/files/files/TematicWebSites/hindex/ PinskiNarin1976.pdf

Plata, J. (2013). Las universidades y la planificación de la investigación y la innovación. Los retos éticos en el nuevo siglo. Memorias. XII Congreso “La Investigación en la Pontificia Universidad Javeriana”. Tercera sesión del simposio sobre fortalezas de investigación, un conversatorio sobre experiencias nacionales en la definición de agendas de investigación.

Principales revistas en donde publican los autores de la Universidad Jorge Tadeo Lozano (2014). Recuperado de Scopus. [Disponible en https://www.scopus.com/search/form.uri?display=basic]

Producción por áreas del conocimiento. Universidad de los andes (2014). Recuperado de Scopus. [Disponible enhttps://www.scopus.com/search/form.uri?display=basic]

Sadlak, J. (2004). Ranking and League Tables of Universities and Higher Education Institutions - Methodologies and Approaches - Collection of Texts. Washington: UNESCO-CEPES.

Sadlak, J. y Nian, L. (eds.) (2007). The World-Class University and Ranking: Aiming Beyond Status. Berlin Principles on Ranking of Higher Education Institutions. Bucarest: UNESCO-CEPES, p. 25-28.

Sapiens Research Group (2014). Indicadores del ranking U-Sapiens. Recuperado de http://www.sapiensresearch.org/usapiens/2015-1/metodologia.html

Scimago Lab (2011). Informe Mundial SIR 2011 sobre investigación. Recuperado de http://www.scimagolab.com/

Scimago Research Group (2014). SIR Iber 2014. Recuperado de http://www.scimagoir.com/pdf/iber_new/SIR%20Iber%202014%20HE.pdf

Shin, J. (2011). Organizational Effectiveness and University Rankings. En: Shin, J., Toutkoushian, R. y Teichler, U. (eds.). University Rankings. Theoretical Basis, Methodology and Impacts on Global Higher Education. Dordrecht: Springer.

Sobrido, M. (2011). Como calcular el cuartil de una revista científica en ISI Web Of Knowledge. BiblioSaúde. Recuperado de http://bibliosaude.sergas.es/DXerais/481/COMO%20CALCULAR%20EL%20 CUARTIL%20DE%20UNA%20REVISTA%20CIENT%C3%8DFICA.%20isi%20wEB% 20OF%20kNOWLEDGE.pdf

Published

2017-11-15

How to Cite

Analysis of five Colombian Universities with more Published Researcher in Journals of the First Quartile According to the SIR Iber 2014. (2017). Bibliotecas, 35(3), 1-31. https://doi.org/10.15359/rb.35-3.1

How to Cite

Analysis of five Colombian Universities with more Published Researcher in Journals of the First Quartile According to the SIR Iber 2014. (2017). Bibliotecas, 35(3), 1-31. https://doi.org/10.15359/rb.35-3.1

Comentarios (ver términos de uso)