Intergenerational Perspective of the Game as a Cultural Heritage
DOI:
https://doi.org/10.15359/rldh.28-2.5Keywords:
games, heritage, culture, generationsAbstract
In 2013, the National University of Costa Rica and the University of Costa Rica launched the research project titled Games as a Cultural Heritage: Perception of People of Different Generations in the Cantons of Desamparados and Barva. Its objective was to analyze games as a cultural heritage, from the perception people have of different generational groups in both cantons. This paper presents the results obtained from the intergenerational analysis when contrasting differences and similarities related to the following characteristics of games: conceptualization, importance, values promoted, places where games happen, people involved, and types of games. The research approach was a mix of descriptive and explanatory designs because it provides a sense of understanding the game as a heritage. From Desamparados, 170 people took part in the research; and 158 from Barva. They were primary and secondary students, teachers, adult and senior citizens, and municipal agents. The participants were selected following criteria of age and the role they play. Data were collected using questionnaires that contained common items, and that were based on the generational group. The main results show that all age groups consider games as a pleasurable activity, which promotes fun, entertainment, enjoyment, joy, coexistence and socialization. Games are considered as activities almost exclusively for, and practiced by, boys and girls; a few exceptions mentioned adults and older people as participants in games. Almost the whole population considered games as of extreme importance for integral development, and for the learning of concepts and, essentially, of values. It is striking that games are not considered as a right as set out in the Costa Rican legislation.
References
Araya, A., Castro, M. y Morales, M. E. (2015). El juego como patrimonio cultural: percepción de las personas de diferentes generaciones en los cantones de Desamparados y Barva. Informe de investigación. San José, Costa Rica: Universidad de Costa Rica y Universidad Nacional.
Brooker, L. y Woodhead, M. (2013). El derecho al juego. La primera Infancia en Perspectiva 9. The Open University. Reino Unido: Cambrian Printers.
Cagigal, J. M. (1979). Cultura intelectual y cultura física. Buenos Aires, Argentina: Editorial KAPELUSZ S.A.
Chang V., G.; Cerdas A., A. L.; Herrera G., M.; Perera D., I. A. y Troyo, V. E. (2010). Patrimonio Cultural: diversidad en nuestra creación y herencia. San José, Costa Rica: Ministerio de Cultura, Juventud y Deportes. Centro de investigación y conservación del patrimonio cultural.
Chang V., G. (2010) Patrimonio Cultural: Bienes Materiales e Intangibles que nos identifican. En: Chang V., G.; Cerda A., A. L.; Herrera G., M.; Perera D., I. A. y Troyo V. E. (2010). Patrimonio Cultural diversidad en nuestra creación y herencia. San José, Costa Rica: Ministerio de Cultura, Juventud y Deportes. Centro de investigación y conservación del patrimonio cultural.
Espinoza, A. (2006). Estrategias para fortalecer los valores en educación básica. Propuesta didáctica. Curso estatal de actualización para la XV etapa de carrera magisterial. San Luis Potosí. México. Recuperado de
García, M. y Rubio, A. (2011). El juego y las relaciones sociales en niños de preescolar. Tesis para obtener el título de Licenciatura en Psicología. Universidad Michoacana de San Nicolás Hidalgo.
Garaigordobil, M. (2008). Importancia del juego infantil en el desarrollo humano. En: Bañeres, D.; Bishop, A.; Cardona, M. C.; Comas, O.; Escuela Infantil Platero; Garaigordobil, M.; Hernández, T.; Lobo, E.; Marrón, M. J.; Ortí, J.; Pubill, B.; Ruiz de V., A.; Soler, M. P. y Vida, T. El juego como estrategia didáctica. Claves para la innovación educativa. Barcelona, España: Editorial Graó.
Garre, F., Sanguinetti, M. y Ramos, A. (1997). Juegos infantiles tradicionales. Patrimonio cultural que se pierde... Disponible en http://www.oocities.org/emuseoros/Docs/juegos_iberoam.htm
Gordillo, M., Gómez, M.; Sánchez, S.; Gordillo, T. y Vicente, F. (2011). El juego infantil en un mundo de cambio. Universidad de Extremadura. Badajoz. Desafíos y perspectivas actuales de la psicología en el mundo de la infancia. International Journal of Developmental and Educational Psychology. INFAD. Revista de Psicología, 1(1). Pp. 197-206.
Huizinga, J. (1938). Homo Ludens. Buenos Aires, Argentina: Emecé Editores S.A.
Jaramillo A., J. (2009). La cultura contra el mundo. San José, Costa Rica: EUNED.
Lester, S. y Russell, W. (2011). El derecho de los niños y las niñas a jugar: Análisis de la importancia del juego en las vidas de niños y niñas de todo el mundo. Cuadernos sobre Desarrollo Infantil Temprano 57s. La Haya, Países Bajos: Fundación Bernard van Leer. Recuperado de http://www.de0a18.net/pdf/doc_drets_5_elderecho.pdf
Minuchin, S. y Fishman, C. (2004). Técnicas en terapia familiar. (1ª. Edición). Argentina: Paidós.
Öfele, M. (2008). Repensar la niñez en el siglo XXI. Los espacios del juego y del jugar en la sociedad actual. Congreso de la Red Universitaria de Educación Infantil. República de Argentina. Septiembre 2008. Recuperado de http://reduei.com/wp-content/uploads/2012/06/Espaciosdeljuego-Draay57157.pdf
Ordóñez, J. (2010). Introducción a la Pedagogía. San José, Costa Rica: EUNED.
Rematal, L. (2006). El juego como instrumento educativo y de desarrollo integral. Revista de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador. Recuperado de http://www.puce.edu.ec/publicaciones/Centro_de_Publicaciones/Revistas/Publicaciones/Revista%2078.pdf
Santacana, J. y Serrat, N. (2001). Una reflexión sobre conceptos históricos aprendidos a través del juego. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, OCT-DIC; VIII, 37-45.
Torres, J.; Padrón, F. y Cristalino, F. (2007). El Juego: Un espacio para la formación de valores. Omnia, vol. 13, núm. 1, enero-abril, pp. 51-78, Universidad del Zulia Venezuela. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/737/73713104.pdf
Valiño, G. (2005). Encuentro Regional de Educación Inicial. “Intercambio para el fortalecimiento de políticas en educación inicial”. Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología. Ciudad de Buenos Aires, junio de 2006. Recuperado de http://www.me.gov.ar/curriform/publica/inicial_valinio.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
El material que se publica en esta Revista está bajo una licencia “Creative Commons” 3.0 Costa Rica (CC, Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 Costa Rica (CC BY-NC-ND 3.0 CR) . Esto significa que el material publicado en la revista se puede compartir (copiar y distribuir) en cualquier medio o formato considerando que se debe reconocer de forma adecuada la autoría del material y la fuente, no puede utilizarse con fines comerciales y no se aceptan las obras derivadas (remezclar, transformar o crear a partir del material).