Pedagogy of the Memory and Performative Writing in Human Rights Education

Authors

  • Carla Cubillos Vega Trabajadora Social, Máster en Trabajo Social Comunitario. Colaboradora honorífica, Departamento de Trabajo Social y Servicios Sociales. Universidad Complutense de Madrid., Spain
  • Julio Llanán Nogueira Abogado. Diplomado de Derechos Humanos. Docente y Coordinador del Programa “Educación para la Paz, No Violencia y los Derechos Humanos”, Universidad Nacional de Rosario., Argentina

DOI:

https://doi.org/10.15359/rldh.29-1.2

Keywords:

Human Rights Education, critical pedagogies, performative research, higher education.

Abstract

One of the main challenges facing human rights education is to constitute an ethical-political
education that, in addition to making them known, pursues the emancipation of people, promoting
positive attitudes about their values and fostering their critical reflection. The aim of
this work, framed in critical pedagogies, is to explore the pedagogy of memory and performative
research in human rights education. Thus, we exemplify an experience designed around this
pedagogical framework, developed in the field of higher education; participants were students
from a teacher training course of a Higher Institute of the city of Rosario, Argentina. The
experience was collected through direct observation and has been analyzed in light of the
theoretical framework outlined. The engagement with the values of human rights requires a
significant learning; in that sense, we noted that participants could explore “otherness”, reflect
on the human dignity and experience the ethical dilemmas that arise when particular desires
and interests conflict in social interaction. We conclude that dramatic writing as performative
practice has great potential in allowing the exploration of emotions and mobilizing them towards
an understanding of the conflicts that arise from human interrelationships and, within
a framework of pedagogy of memory, this allows us to recover, interpret and resignify history.

References

Bárcena, F. (2011). Pedagogía de la memoria y transmisión del mundo. Notas para una reflexión. Revista Con-Ciencia Social, 15, pp. 109-118

Boal, J. (2014). Por una historia política del teatro del oprimido. Literatura: teoría, historia, crítica, 16 (1), pp. 41-79. https://doi.org/10.15446/lthc.v16n1.44326

Bravo, E. (2007). ¿Quién soy yo? Argentina: Bravo Films.

Butler, J. (1997). Sujetos de sexo/género/deseo. Feminaria, 10 (19), pp. 109-125.

Butler, J. (1998). Actos performativos y constitución del género: un ensayo sobre fenomenología y teoría feminista. Debate feminista, 18, pp. 296-314.

Butler, J. (2007). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Barcelona: Paidós.

Carvalho, M. y Estêvão, C. (2013). Pedagogia crítica e Direitos Humanos: fundamentos para uma proposta pedagógico-crítica em Direitos Humanos. Ensaio: avaliação, políticas públicas de educação, 21 (80), pp. 405-432.https://doi.org/10.1590/S0104-40362013000300002

Cortés, T. (1993). La autobiografía como narrativa. Tramas, 5, pp. 267-278.

Denzin, N. (2001). The reflexive interview and a performative social science Qualitative research, 1 (1), pp. 23-46. https://doi.org/10.1177/146879410100100102

Denzin, N. (2016). Re-leyendo Performance, Praxis y Política. Investigación Cualitativa, 1 (1), pp. 57-78. https://doi.org/10.23935/2016/01015

Denzin, N. (2017). Autoetnografia Interpretativa. Investigación Cualitativa, 2 (1), pp. 81-90.

Freire, P. (2012). Pedagogía del oprimido (2ª ed.). Madrid: Siglo XXI

Kriger, M. (2011). La enseñanza de la historia reciente como herramienta clave de la educación política. Narrativas escolares y memorias sociales del pasado dictatorial argentino en las representaciones de jóvenes estudiantes de la Ciudad de Buenos Aires y conurbano (20102011). Persona y Sociedad, XXV (3), pp. 29-52.

Magendzo, A. (2011). Educación en derechos humanos, un desafío impostergable. En F. Cousiño y A. Foxley (Eds.), Políticas Públicas para la Infancia, pp. 101-119. Santiago de Chile: UNESCO.

Mèlich, J.C. (2006). El trabajo de la memoria o el testimonio como categoría didáctica. Enseñanza de las Ciencias Sociales, 5, pp. 115-124.

Moriarty, K. (2004). Crear ciudadanos activos en materia de Derechos Humanos: el papel de la educación en Derechos Humanos dentro de Amnistía Internacional. Tarbiya, Revista de Investigación e Innovación Educativa, 35, pp. 7-28.

Ortega, P., Merchán, J. y Vélez, G. (2014). Enseñanza de la historia reciente y pedagogía de la memoria: emergencias de un debate necesario. Pedagogía y Saberes, 40, pp. 59-70. https:// doi.org/10.17227/01212494.40pys59.70

Pinilla, A. (2013). La memoria como escenario pedagógico para la enseñanza de la historia. Revista de Educación & Pensamiento, 20 (20), pp. 94-103.

Rosemberg, J. y Kovacic, V. (2010). Educación, Memoria y Derechos Humanos. Orientaciones pedagógicas y recomendaciones para su enseñanza. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación.

Rubio, G. (2007). Educación y memoria. Desafíos y tensiones de una propuesta. Nómadas. Revista de Ciencias Sociales y Jurídicas, 15 (1), pp. 163-175.

Sacavino, S. (2015). Pedagogía de la memoria y educación para el “nunca más” para la construcción de la democracia. Folios, 41, pp. 69-85. https://doi.org/10.17227/01234870.41folios69.85

Sanjurjo, L. (2016). Las luchas por las memorias en la escena judicial. Una mirada etnográfica sobre los Juicios de Crímenes de Lesa Humanidad. Cuadernos de Antropología Social, 43, pp. 161-177.

Schechner, R. (2013). Performance studies: An introduction. Abingdon: Routledge.

SERPAJ (1989). Uruguay Nunca Más. Informe sobre la violación de los Derechos Humanos (19721985). Montevideo: Servicio de Paz y Justicia.

Tibbitts, F. y Kirchschlaeger, P. (2010). Perspectives of Research on Human Rights Education. Journal of Human Rights Education, 2 (1), pp. 8-29.

Todorov, T. (2000). Los abusos de la memoria. Barcelona: Paidós.

Turner, V. (1987). The Anthropology of Perfomance. New York: PAJ Publications.

Ulubey, Ö. y Aykaç, M. (2016). Effects of Human Rights Education using the Creative Drama Method on the Attitudes of Pre-service Teachers. Anthropologist, 23 (1, 2), pp. 267-279. https://doi.org/10.1080/09720073.2016.11891950

Vieites, M. (2016). Trabajo Social y teatro: considerando las intersecciones. Cuadernos de Trabajo Social, 29 (1), pp. 21-31. https://doi.org/10.5209/rev_CUTS.2016.v29.n1.49243

Published

2018-08-14

How to Cite

Pedagogy of the Memory and Performative Writing in Human Rights Education. (2018). Revista Latinoamericana De Derechos Humanos, 29(1), 35-50. https://doi.org/10.15359/rldh.29-1.2

How to Cite

Pedagogy of the Memory and Performative Writing in Human Rights Education. (2018). Revista Latinoamericana De Derechos Humanos, 29(1), 35-50. https://doi.org/10.15359/rldh.29-1.2