Human Rights Research: Three Contributions From the Institute of Latin American Studies

Authors

  • Dan Abner Barrera Rivera Licenciado en Estudios Latinoamericanos; Licenciado en Teología; Máster en Derechos Humanos; realizó estudios de posgrado en Ciencias Políticas. Académico del IDELA, Universidad Nacional, Costa Rica., Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/rldh.29-2.3

Keywords:

media, Costa Rican peasants, trans women, LGTBIQ people

Abstract

The purpose of this article is to show how academic research on human rights is done, based on three works carried out at the Institute of Latin American Studies of the National University of Costa Rica, in the Master's Degree program in Human Rights and Education for Peace. The topics addressed are the representation of Costa Rican peasants in the media, violence against trans women in public places, and spaces for integral well-being for LGBTIQ people. Four main elements stand out from these investigations: the pertinence of the subjects; the methodology used to investigate; the theoretical categories present in the inquiries; and the results obtained. Based on these elements, and with the objective of making them visible, a hermeneutic reading of the five hundred and fifty pages that add up to the three works was conducted. In conclusion, these research works present originality, creativity, and depth; they are pioneering works in their respective subjects and represent a contribution to the production of knowledge in the area of human rights.

References

Arrieta, A. (2017). “No es un espacio, es el mundo entero”: Análisis cualitativo de espacios promotores de bienestar integral subjetivo en personas adultas jóvenes de la comunidad LGBTIQ con edades entre 18 y 35 años, en la Gran Área Metropolitana, Costa Rica. (Proyecto de Graduación de Maestría en Derechos Humanos y Educación para la Paz). Universidad Nacional, Costa Rica.

Carmona, K. (2017). ¡Ni putas! ¡Ni travestis! La violencia contra las mujeres trans: testimonios sobre el acoso sexual en los espacios públicos. (Proyecto de Graduación de Maestría en Derechos Humanos y Educación para la Paz). Universidad Nacional, Costa Rica.

IDELA. (2012). Reglamento General. Maestría en Derechos Humanos y Educación para la Paz. Universidad Nacional, Costa Rica. Poligrafiado.

Quesada, A. (2016). Representaciones de la figura del campesino costarricense en los medios de comunicación televisivos TELETICA y Repretel: dignidad humana, racismo e inferiorización. (Proyecto de Graduación de Maestría en Derechos Humanos y Educación para la Paz). Universidad Nacional, Costa Rica.

Published

2018-11-09

How to Cite

Human Rights Research: Three Contributions From the Institute of Latin American Studies. (2018). Revista Latinoamericana De Derechos Humanos, 29(2), 61-82. https://doi.org/10.15359/rldh.29-2.3

How to Cite

Human Rights Research: Three Contributions From the Institute of Latin American Studies. (2018). Revista Latinoamericana De Derechos Humanos, 29(2), 61-82. https://doi.org/10.15359/rldh.29-2.3