Rights in the National Congresses of University Extension in Argentina

Authors

  • Marcelo Luis López Maestro (Colegio Lasalle de Jujuy); Profesor y Licenciado en Ciencias de la Educación. Posgrado; Doctor en Ciencias Sociales y Especialista en Docencia Superior (Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales de la Universidad Nacional de Jujuy). Jefe de trabajos Prácticos concursado con dedicación exclusiva de Práctica y Residencia de de Ciencias de la Educación Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales de la Universidad Nacional de Jujuy., Argentina

DOI:

https://doi.org/10.15359/rldh.29-2.8

Keywords:

University extension courses, congresses, national, Argentina, rights

Abstract

This paper shows the relationship between the subject of rights and university extension from a research perspective whose problem is the following: what thematic lines and categories of analysis for extension praxis can be inferred as contributions to the construction of the object university extension from the communications presented in the first four National Congresses of University Extension in Argentina (as a witness case in Latin America)? The general objective of the project is to describe, analyze and interpret how the relation between practical theory and university extension is evolving, for which the approach to the question of rights is delimited. The grounded theory methodology was implemented. The main conclusions refer to the role of the bibliography and the relations between subjects and objects of the communications.

References

Arrillaga, H. y Marioni, L. (2015). La interacción de la universidad con su entorno y los modelos de contribución al desarrollo. Ciencias Económicas, (12)2, 19–41. Recuperado de http://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/CE/article/view/5461/8174

Gaete Quezada, R. (2014). Reflexiones sobre las bases y procedimientos de la teoría fundamentada. Ciencia, docencia y tecnología, 1(48), 149 – 172. Recuperado de http://www.revistacdyt.uner.edu.ar/spanish/cdt_48/documentos/005cdt_48.pdf

García, M. B., Vilanova, S., Del Castillo E. y Malagutt, A. (2007). Educación de jóvenes y adultos en contextos de encierro. Una experiencia de extensión universitaria en la escuela de un penal. Revista Iberoamericana de Educación, 44. 1 – 25. Recuperado de http://www.rieoei.org/expe/2027Garcia.pdf

Gramcsi, A. (2006) [1949 póstumo]. Los intelectuales y la organización de la cultura. En I. Valdez Jiménez (Recop.). Recuperado de www.gramsci.org.ar

Laclau, E. y Mouffe, CH. (1987). Hegemonía y estrategias socialistas. Madrid: Siglo XXI.

López, M. L. (2012) Extensión universitaria situación actual y aportes metodológicos. Jujuy-Argentina: EdiUNJu. Recuperado de https://www.academia.edu/4444153/Extensi%C3%B3n_Universitaria_Situaci%C3%B3n_Actual_Aportes_Metodol%C3%B3gicos

Ortiz-Riaga M. C. y Morales-Rubiano M. E. (2011). La extensión universitaria en América Latina: concepciones y tendencias. Educación y Educadores, 14(2), 349-366. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/eded/v14n2/v14n2a07.pdf

Pérez de Maza, T. (2016). Actualización de la extensión universitaria desde una perspectiva compleja. Extensión en Red, N.°7. Recuperado de http://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/extensionenred/article/view/3542/2932

Porta Sicardi, G. (2008). A diez años de una experiencia de extensión universitaria con mujeres privadas de su libertad en el establecimiento correccional y de detención para mujeres. Revista de Técnica Forense, 17, 111-116. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/buscar/documentos?querysDismax.DOCUMENTAL_TODO=extensi%C3%B3n+universitaria&inicio=81

Rigal, L. A. (2008). Educación, democracia y ciudadanía en la postmodernidad latinoamericana: A propósito del surgimiento de nuevos actores sociales. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 1(3), 22-42. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2794279.pdf

Tommasino H. y Cano A. (2016). Modelos de extensión universitaria en las universidades latinoamericanas en el siglo XXI: Tendencias y controversias, Universidades, 66(67). 7-24. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37344015003

Tünnermann Bernheim, C. (2010). Las conferencias regionales y mundiales sobre educación superior de la UNESCO y su impacto en la educación superior de América Latina. Universidades, 47, 31-46. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/373/37318570005.pdf

Published

2018-11-09

How to Cite

Rights in the National Congresses of University Extension in Argentina. (2018). Revista Latinoamericana De Derechos Humanos, 29(2), 175-188. https://doi.org/10.15359/rldh.29-2.8

How to Cite

Rights in the National Congresses of University Extension in Argentina. (2018). Revista Latinoamericana De Derechos Humanos, 29(2), 175-188. https://doi.org/10.15359/rldh.29-2.8

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>