EDUCATIONAL APPLICATIONS IN HIGH SCHOOL FOR THE PREVENTION OF STUDENT CRIMINALIZATION: AN APPROACH FROM RESTORATIVE JUSTICE AND HUMAN RIGHTS

Authors

  • Claire De Mézerville López Psicóloga. Representante regional en América Latina para el International Institute for Restorative Practices. Docente y coordinadora de la Sección de Psicopedagogía, perteneciente a la Escuela de Orientación y Educación Especial de la Universidad de Costa Rica., Costa Rica
  • Ana Estrella Meza Rodríguez Orientadora, Profesora de Orientación en la Escuela de Orientación y Educación Especial, investigadora en el Instituto Investigaciones en Educación (INIE), ambos de la Universidad de Costa Rica., Costa Rica
  • Theresa A Ochoa Profesora catedrática en Indiana University y directora ejecutiva del programa HOPE, un programa para jóvenes en centros penales. Aborda investigaciones relacionas con la temática de la relación entre la discapacidad conductual e intervenciones para disminuir el riesgo de encarcelamiento juvenil. Las publicaciones incluyen revistas en educación especial, educación secundaria, y aplicación de la ley, Costa Rica
  • Yanúa Ovares Fernández Psicopedagoga, Profesora de Educación Especial de la Escuela de Orientación y Educación Especial de la Universidad de Costa Rica. Aborda investigaciones relacionadas con la temática de adolescentes en situación de riesgo social, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/rldh.30-1.5

Keywords:

Restorative justice, Human rights, Children's rights, School criminalization, Positive discipline.

Abstract

The following article addresses the intervention from positive discipline as an alternative to common punitive reactions to school misconducts classified as serious and very serious, which advocates a more human approach. It is supported from a human rights perspective based on a restorative justice framework. The article emphasizes the importance of 1) fair processes centered on the student; 2) active student participation in the disciplinary processes, 3) support instead of only sanction towards students with behavior problems and 4) an approach aimed at strengthening the relationships between students with this problem and teachers who prevent or intervene the misconducts. Selected cases from a Costa Rican public school are used to illustrate the benefits of more humanized practices. The article proposes that a restorative approach is not necessarily a substitute for the usual corrective measures, but rather a more effective way to help the people considered perpetrators, assume responsibility for their actions and remain involved in the educational system, instead of isolating them to the point where they get involved in more frequent and severe misconducts.

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Published

2019-06-04

How to Cite

EDUCATIONAL APPLICATIONS IN HIGH SCHOOL FOR THE PREVENTION OF STUDENT CRIMINALIZATION: AN APPROACH FROM RESTORATIVE JUSTICE AND HUMAN RIGHTS. (2019). Revista Latinoamericana De Derechos Humanos, 30(1), 123-148. https://doi.org/10.15359/rldh.30-1.5

How to Cite

EDUCATIONAL APPLICATIONS IN HIGH SCHOOL FOR THE PREVENTION OF STUDENT CRIMINALIZATION: AN APPROACH FROM RESTORATIVE JUSTICE AND HUMAN RIGHTS. (2019). Revista Latinoamericana De Derechos Humanos, 30(1), 123-148. https://doi.org/10.15359/rldh.30-1.5

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