How I migrated from Venezuela to Costa Rica: certainties and uncertainties. Testimony as a necessary tool to problematize the Costa Rican institutionality in terms of migratory processe

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/rldh.31-1.1

Keywords:

Mobilizations, Human rights, Testimony, Integration

Abstract

The sustained increase in mobilizations from Venezuela to Costa Rica appears as a highly complex phenomenon, the revision of which has quickly exhausted the traditional categories of analysis. This is why, from a human rights perspective, this article is based on the story and experience of the migrant as a necessary tool to highlight the shortcomings and limitations of the Costa Rican institutional framework that embraces individuals mobilized from Venezuela.  Access to human rights, for example, guarantee to due process and information, and even the right to migrate (or not to be forced to do so) is questioned from the experience narrated by Andreina, who migrated to Costa Rica seeking to improve her quality of life and whose experience is vital to deconstruct the discourse that has been perpetuated by the institutions that regulate the access of migrants and by the State as guarantor of human rights.  Both the geopolitical analysis of the Venezuelan context, as well as the analysis of her story, manage to materialize the structural and cultural violence that are reproduced by the institutional framework and public policies designed to contain the growing human mobilization throughout Latin America.

Author Biographies

Jimena Palma Chacón, Universidad de las Ciencias y el Arte de Costa Rica

Historiadora del Arte, Universidad de Costa Rica. Cursante de la Maestría en Derechos Humanos y Educación para la Paz, Universidad Nacional de Costa Rica. Se desempeña como investigadora y docente universitaria en Historia del Arte, Estudios Culturales y mediación con pedagogías artísticas en la UCIART Costa Rica.

Roxana Segura Rodríguez, Universidad de Costa Rica

Psicóloga, Universidad Latina de Costa Rica. Cursante de la Maestría en Derechos Humanos y Educación para la Paz, Universidad Nacional de Costa Rica. Se desempeña como psicóloga en el Programa Justicia Restaurativa del Poder Judicial de Costa Rica.

Dylanna Rodríguez-Muñoz, Universidad de Costa Rica

Socióloga, Universidad de Costa Rica. Cursante de la Maestría en Derechos Humanos y Educación para la Paz, Universidad Nacional de Costa Rica. Se desempeña como Docente del Programa Kioscos Socioambientales de la Universidad de Costa Rica. Forma parte de la Red Mesoamericana Alforja y del Consejo de Educación Popular de América Latina y el Caribe-Colectivo Costa Rica.

Daniel Fernández Vásquez, Universidad de Costa Rica

Psicólogo de la Universidad de Costa Rica. Cursante de la Maestría en Derechos Humanos y Educación para la Paz de la Universidad Nacional de Costa Rica. Se desempeña como Investigador en el Instituto de Investigaciones Sociales de la Universidad de Costa Rica y en la organización RET Internacional trabajando en el acompañamiento de personas solicitantes de refugio, refugiadas y migrantes vulnerabilizadas.

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Published

2020-05-27

How to Cite

How I migrated from Venezuela to Costa Rica: certainties and uncertainties. Testimony as a necessary tool to problematize the Costa Rican institutionality in terms of migratory processe. (2020). Revista Latinoamericana De Derechos Humanos, 31(1). https://doi.org/10.15359/rldh.31-1.1

How to Cite

How I migrated from Venezuela to Costa Rica: certainties and uncertainties. Testimony as a necessary tool to problematize the Costa Rican institutionality in terms of migratory processe. (2020). Revista Latinoamericana De Derechos Humanos, 31(1). https://doi.org/10.15359/rldh.31-1.1

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