Theater pedagogy and human rights: a door to self-knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/https://doi.org/10.15359/rldh.32-2.8

Keywords:

Theatrical play, Human rights, Conflict and dialogue

Abstract

The importance of research on human rights education through theater pedagogy is that it addresses an active methodology in the classroom that allows understanding theoretical content through individual and group experience from a daily perspective of self-knowledge. This signifies that it sensitizes the participants in human rights, addressing the conflict through theatrical play, which stimulates divergent thinking, and the controversial dialogue that develops critical thinking leading to new knowledge. The research method was qualitative, since it was worked from a legal approach and around the qualitative aspects of the subject of law.  Execution was based on participant and non-participant observation, the creation of a focus group, interviews and content analysis. In this case, the chosen universe was a limited group of school education teachers. Instruments such as forms, interviews, talks and teaching practice with the age group were used to record the information obtained. In conclusion, it was an interactive and participatory investigation that fostered didactics and yielded relevant data for the systematization of human rights education through theater pedagogy.

Author Biography

Sandra S. Burmeister G., Universidad Católica de Chile

Magíster en Educación en Derechos Humanos —Centro de Cooperación Regional para la Educación de Adultos en América Latina y El Caribe (CREFAL)—. Pedagoga teatral (Pontificia Universidad Católica de Chile). Diplomada en Literatura para la Infancia, Adolescencia y Juventud (Universidad de Chile). Relacionadora pública (Universidad del Pacífico). Actriz (Escuela de Comunicación Escénica de Patricio Achurra y Eduardo Mujica). Integradora de saberes, escritora y charlista. Investigadora de educación en derechos humanos a través de la pedagogía teatral, para el pleno desarrollo de las personas, como agente inspirador de la identidad y transformación social. Actualmente, forma parte del equipo docente del Diplomado de Pedagogía Teatral en la Pontificia Universidad Católica de Chile. Es integrante activa de la Red de Equipos de Educación en Derechos Humanos. De nacionalidad chilena. Correo electrónico: ssburgar@gmail.com

References

Burmeister, S. (2017). “Derecho a la educación en Chile”. https://www.academia.edu/35548021/Derecho_a_la_Educación_en_Chile

Centro de Estudios y Promoción de los Derechos Humanos (2011). Educación en derechos humanos en Chile. Universidad de la Frontera. http://derechoshumanos.ufro.cl/index.php/login/213-educacion-en-derechos-humanos-en-chile

Freire, P. (2009). Pedagogía del oprimido (Mellado, J., ed. y trad.). 3.ª ed., 1.ª reimp., Buenos Aires. Siglo Veintiuno Editores Argentina; Tierra Nueva. (Original publicado en 1970).

García-Huidobro, V. (2008). Pedagogía Teatral: metodología activa en el aula. Ediciones Universidad Católica de Chile; Salesianos Impresores S. A. (Original publicado en 2004).

Sepúlveda, F. (2015). Arte vida. 1.ª ed, Santiago de Chile. Liberalia Ediciones Ltda.

Tomasevski, K. (s. f.). Indicadores del Derecho a la Educación. http://www.derechoshumanos.unlp.edu.ar/assets/files/documentos/indicadores-del-derecho-a-la-educacion.pdf

Zemelman, H., Rauber, I., y Tamarit, J. (2004). La escuela: como territorio de intervención política. 1.ª ed. Confederación de Trabajadores de la Educación de la República de Argentina. Secretaría de Educación. Capital Federal.

Published

2021-06-16

How to Cite

Theater pedagogy and human rights: a door to self-knowledge. (2021). Revista Latinoamericana De Derechos Humanos, 32(2). https://doi.org/10.15359/https://doi.org/10.15359/rldh.32-2.8

How to Cite

Theater pedagogy and human rights: a door to self-knowledge. (2021). Revista Latinoamericana De Derechos Humanos, 32(2). https://doi.org/10.15359/https://doi.org/10.15359/rldh.32-2.8

Most read articles by the same author(s)

<< < 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 > >>