Access of indigenous groups to integral education: a good practice in teacher training in Costa Rica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/https://doi.org/10.15359/rldh.32-2.10

Keywords:

Teacher training, Indigenous groups, Costa Rica

Abstract

 The article arises as a result of the project of Education in Values and Human Rights in Teacher Training. Through the project, a teacher training experience was selected which was developed with a Costa Rican indigenous population; the experience is located at the Universidad Nacional and, for the purposes of the present article, it is called good practice in university teaching. Key participants were interviewed about what they consider to be good practice, what is human rights and values education. The results are analyzed from a qualitative perspective, and demonstrated that good practice, is a pertinent and respectful education of indigenous culture. It is concluded that in pedagogical practice, values must be approached in an integral manner.

Author Biographies

Ileana Vargas Jiménez, Universidad Nacional, Costa Rica

La autora es académica-investigadora y catedrática en la División de Educación para el Trabajo-CIDE, Universidad Nacional, Costa Rica,   ha ocupado varios cargos en la gestión superior de la Universidad Nacional de Costa Rica. Posee una maestría en Administración Educativa por la Universidad de New México y un doctorado en Educación por la UNED. Costa Rica. Correo electrónico: ileana.vargas.jimenez@una.ac.cr

Marie Claire Vargas Dengo, Universidad Nacional, Costa Rica

La autora es académica-investigadora catedrática de la División de Educación de Educación Básica del CIDE, Universidad Nacional, Costa Rica,   donde ha participado en distintos proyectos de docencia, investigación y extensión.  Máster en Currículum e Instrucción por The George Washington University y Doctora en Educación por la Universidad de Costa Rica (UCR). Correo electrónico: marie.vargas.dengo@una.cr

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Published

2021-06-22

How to Cite

Access of indigenous groups to integral education: a good practice in teacher training in Costa Rica. (2021). Revista Latinoamericana De Derechos Humanos, 32(2). https://doi.org/10.15359/https://doi.org/10.15359/rldh.32-2.10

How to Cite

Access of indigenous groups to integral education: a good practice in teacher training in Costa Rica. (2021). Revista Latinoamericana De Derechos Humanos, 32(2). https://doi.org/10.15359/https://doi.org/10.15359/rldh.32-2.10