Access of indigenous groups to integral education: a good practice in teacher training in Costa Rica
DOI:
https://doi.org/10.15359/https://doi.org/10.15359/rldh.32-2.10Keywords:
Teacher training, Indigenous groups, Costa RicaAbstract
The article arises as a result of the project of Education in Values and Human Rights in Teacher Training. Through the project, a teacher training experience was selected which was developed with a Costa Rican indigenous population; the experience is located at the Universidad Nacional and, for the purposes of the present article, it is called good practice in university teaching. Key participants were interviewed about what they consider to be good practice, what is human rights and values education. The results are analyzed from a qualitative perspective, and demonstrated that good practice, is a pertinent and respectful education of indigenous culture. It is concluded that in pedagogical practice, values must be approached in an integral manner.
References
Brenes, R. (1992). Antología introducción a los derechos humanos. San José: EUNED.
División de Educación Rural (DER). (2019). ¿Quiénes somos? Recuperado de http://www.cide-rural.una.ac.cr
Hernández, R.; Fernández, C. y P. Baptista (2010). Metodología de la investigación. México: McGraw Hill.
Organización Internacional para el Trabajo (OIT) (1989). Convenio sobre los pueblos indígenas. Recuperado desde http://www.ilo.org/dyn/normlex/es/f?p=NORMLEXPUB:12100:0::NO::P12100_INSTRUMENT_ID:312314Organización de las Naciones Unidas (UNESCO) (2014). Programa mundial para la educación en derechos humanos. Segunda etapa. Plan de acción. New York y Ginebra: ONU.
Organización de las Naciones Unidas (2007). Declaración de la Naciones Unidas sobre Pueblos Indígenas. NY: ONU.
Organización de las Naciones Unidas. (1948). Declaración Universal de los Derechos Humanos. NY: ONU.
Universidad Nacional. (2021). Educación en valores y derechos humanos en la formación docente. Heredia: CEG- CIDE
Vargas I. (2012). La entrevista en la investigación cualitativa: nuevas tendencias y retos. Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior, Vol. 3(1) pp. 119-139
https://doi.org/10.22458/caes.v3i1.436
Villalobos, R. (2017). Enfoques y diseños de investigación social: cuantitativos, cualitativos y mixtos. San José: EUNED.
Zabalza, M. (2012). El estudio de las "buenas prácticas" docentes en la enseñanza universitaria. Revista de Docencia Universitaria (REDU), Vol. 10 (1) pp. 17-42
Published
How to Cite
Issue
Section
License
El material que se publica en esta Revista está bajo una licencia “Creative Commons” 3.0 Costa Rica (CC, Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 Costa Rica (CC BY-NC-ND 3.0 CR) . Esto significa que el material publicado en la revista se puede compartir (copiar y distribuir) en cualquier medio o formato considerando que se debe reconocer de forma adecuada la autoría del material y la fuente, no puede utilizarse con fines comerciales y no se aceptan las obras derivadas (remezclar, transformar o crear a partir del material).