Distance education: Discrimination in access to internet and technology of students of I and II Cycles of Basic General Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/rldh.33-1.4

Keywords:

distance education, discrimination, access, technology

Abstract

This article is framed in the context of distance education, which was implemented in Costa Rica in 2020 to stop the contagion by Covid-19. The objective is to problematize the educa- tional inequality faced by those students without access to the internet and technology, which limits their right to education. In addition, the importance of establishing strategies that allow future inclusion of technological resources within educational processes is presented, so that a higher quality education can be provided and appropriate to the current context. It is concluded that access to the internet and technological resources are the first step to guarantee the right to education in the distance education modality.

Author Biographies

Viriam Mejías Padilla, Universidad Hispanoamericana

Doctora en educación con especialidad en mediación pedagógica. Magíster en gerencia de enfermería. Li- cenciada en enfermería. Directora de enfermería, Hospital San Juan de Dios, Caja Costarricense de Seguro Directora del Posgrado de Enfermería, Universidad Hispanoamericana. Imparte los cursos de Gestión de Servicios de Enfermería I y Supervisión y Evaluación del Desempeño. Costarricense. Correo electrónico: vmejias@ccss.sa.cr     https://orcid.org/0000-0001-8778-5450

Erika Badilla Sánchez, Universidad Hispanoamericana

Doctora en educación con especialidad en mediación pedagógica. Magíster en salud mental y enfermería. Licenciada en enfermería. Enfermera especialista en salud mental, Hospital San Juan de Dios, Caja Cos- tarricense de Seguro Social. Imparte los cursos de Psicología Infantil, Campo Clínico en Salud Mental y Comportamiento Organizacional, en el Programa de Posgrado de Enfermería, Universidad Hispanoamericana. Costarricense. Correo electrónico: eka.badilla@gmail.com.  https://orcid.org/0000-0002-6363-4209

References

Andrés, C., Anchetta, G., Barbozas, Y. y Peraza, M. (2020). Estrategias de mediación pedagógica de las unidades didácticas de la Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica. UNED Research Journal, 12(1), 18-56. https://revistas.uned.ac.cr/index.php/ cuadernos/article/view/2940/3654

Bailey, L., de Peralta, M. y Aparicio, J. (2020). Teoría y prácticas de aprendizaje de la educación a distancia. Guacamaya, 5(1), 97-108. https://revistas.up.ac.pa/index.php/ guacamaya/article/view/1784/1354

Chaves Torres, A. (2017). La educación a distancia como respuesta a las necesidades educativas del siglo XXI. Revista Academia y Virtualidad, 10(1), 23-41.

León, J. y Gómez, S. (8 de agosto de 2020). ¿Cómo ha sido el contacto entre docentes y estudiantes en la nueva modalidad de clases a distancia? Programa de Estado de la Nación. https://estadonacion.or.cr/como-ha-sido-el-contacto-entre-docentes-y-estu- diantes-en-la-nueva-modalidad-de-clases-a-distancia/

Mendiola, M., Hernández, A., Torres, R., Carrasco, M., Romo, A., Mario, A. y Cazales, V. (2020). Retos educativos durante la pandemia de COVID-19: una encuesta a profesores de la UNAM. Revista Digital Universitaria, 21(3), 1-67.

Ministerio de Educación Pública. (2013). La educación, un derecho de todos y todas: Compendio de normas acerca del derecho a la Educación de la población migrante y refugiada. San José, Costa Rica.

Ministerio de Educación Pública. (2020b). Orientaciones para el apoyo del proceso educativo a distancia. https://www.mep.go.cr/sites/default/files/orientaciones-proce- so-educativo-distancia_0.pdf

Noah, Y. (2018). 21 lecciones para el siglo XXI. (6.a ed.). 47-49. 08021 Barcelona. https://pmadsena.weebly.com/uploads/1/2/7/1/12712314/21_lecciones_para_el_siglo_xxi_-_ yuval_n.pdf

Parra, I. (2003). Los modernos alquimistas. Epistemología corporativa y gestión del conocimiento. (1.a ed.). 7-50. Recuperado de https://repository.eafit.edu.co/bitstream/ handle/10784/71/9588173736.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Porlán, R. (2020). El cambio de la enseñanza y el aprendizaje en tiempos de pandemia. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad, 3 (1), 74-103 1502-1502.

Real Academia Española. (2019). Diccionario de la lengua española. (23.a ed.). Recuperado de https://dle.rae.es/posibilidad

Published

2021-11-18

How to Cite

Distance education: Discrimination in access to internet and technology of students of I and II Cycles of Basic General Education. (2021). Revista Latinoamericana De Derechos Humanos, 33(1), 75-88. https://doi.org/10.15359/rldh.33-1.4

How to Cite

Distance education: Discrimination in access to internet and technology of students of I and II Cycles of Basic General Education. (2021). Revista Latinoamericana De Derechos Humanos, 33(1), 75-88. https://doi.org/10.15359/rldh.33-1.4

Most read articles by the same author(s)

<< < 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 > >>