Distance education: Discrimination in access to internet and technology of students of I and II Cycles of Basic General Education
DOI:
https://doi.org/10.15359/rldh.33-1.4Keywords:
distance education, discrimination, access, technologyAbstract
This article is framed in the context of distance education, which was implemented in Costa Rica in 2020 to stop the contagion by Covid-19. The objective is to problematize the educa- tional inequality faced by those students without access to the internet and technology, which limits their right to education. In addition, the importance of establishing strategies that allow future inclusion of technological resources within educational processes is presented, so that a higher quality education can be provided and appropriate to the current context. It is concluded that access to the internet and technological resources are the first step to guarantee the right to education in the distance education modality.
References
Andrés, C., Anchetta, G., Barbozas, Y. y Peraza, M. (2020). Estrategias de mediación pedagógica de las unidades didácticas de la Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica. UNED Research Journal, 12(1), 18-56. https://revistas.uned.ac.cr/index.php/ cuadernos/article/view/2940/3654
Bailey, L., de Peralta, M. y Aparicio, J. (2020). Teoría y prácticas de aprendizaje de la educación a distancia. Guacamaya, 5(1), 97-108. https://revistas.up.ac.pa/index.php/ guacamaya/article/view/1784/1354
Chaves Torres, A. (2017). La educación a distancia como respuesta a las necesidades educativas del siglo XXI. Revista Academia y Virtualidad, 10(1), 23-41.
León, J. y Gómez, S. (8 de agosto de 2020). ¿Cómo ha sido el contacto entre docentes y estudiantes en la nueva modalidad de clases a distancia? Programa de Estado de la Nación. https://estadonacion.or.cr/como-ha-sido-el-contacto-entre-docentes-y-estu- diantes-en-la-nueva-modalidad-de-clases-a-distancia/
Mendiola, M., Hernández, A., Torres, R., Carrasco, M., Romo, A., Mario, A. y Cazales, V. (2020). Retos educativos durante la pandemia de COVID-19: una encuesta a profesores de la UNAM. Revista Digital Universitaria, 21(3), 1-67.
Ministerio de Educación Pública. (2013). La educación, un derecho de todos y todas: Compendio de normas acerca del derecho a la Educación de la población migrante y refugiada. San José, Costa Rica.
Ministerio de Educación Pública. (2020b). Orientaciones para el apoyo del proceso educativo a distancia. https://www.mep.go.cr/sites/default/files/orientaciones-proce- so-educativo-distancia_0.pdf
Noah, Y. (2018). 21 lecciones para el siglo XXI. (6.a ed.). 47-49. 08021 Barcelona. https://pmadsena.weebly.com/uploads/1/2/7/1/12712314/21_lecciones_para_el_siglo_xxi_-_ yuval_n.pdf
Parra, I. (2003). Los modernos alquimistas. Epistemología corporativa y gestión del conocimiento. (1.a ed.). 7-50. Recuperado de https://repository.eafit.edu.co/bitstream/ handle/10784/71/9588173736.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Porlán, R. (2020). El cambio de la enseñanza y el aprendizaje en tiempos de pandemia. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad, 3 (1), 74-103 1502-1502.
Real Academia Española. (2019). Diccionario de la lengua española. (23.a ed.). Recuperado de https://dle.rae.es/posibilidad
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
El material que se publica en esta Revista está bajo una licencia “Creative Commons” 3.0 Costa Rica (CC, Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 Costa Rica (CC BY-NC-ND 3.0 CR) . Esto significa que el material publicado en la revista se puede compartir (copiar y distribuir) en cualquier medio o formato considerando que se debe reconocer de forma adecuada la autoría del material y la fuente, no puede utilizarse con fines comerciales y no se aceptan las obras derivadas (remezclar, transformar o crear a partir del material).