Commitment to meaningful learning via asynchronous processes: some actions to improve educational equity as a result of Covid-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/rldh.33-1.5

Keywords:

asynchronous education, digital divide, educational equity, higher education and WhatsApp as an educational tool

Abstract

The Pandemic caused by Covid-19 caused many of the educational processes that were deve- loped in person to be continued, immediately, through computer virtuality, most of them being implemented through synchronous activities that sought to simulate the in-person classroom. In many urban places such migration was possible but not in populations that have little access to the internet, especially in the interior of the country. This essay presents two tools that respond to the attention of students who suffer the consequences of the digital divide to continue their studies regularly, but who need educational institutions to respond creatively and effectively in order to continue, in a regular manner, with their professional training at the university level. The aim of this text is to show how asynchronous processes, well planned and oriented, can respond to the needs already described and guarantee meaningful learning. It is also desired to expose how the use of WhatsApp can be pedagogically mediated so that it is used for educational purposes synchronously or asynchronously.

Author Biography

Juan Pablo Escobar Galo, Universidad Rafael Landívar de Guatemala

Guatemalteco humanista en búsqueda de un mundo más digno y justo para todas y todos. Doctor en Educación, postgrado en Especialización del Aprendizaje y Docencia Universitaria, magíster en Filosofía, licenciado en Administración Educativa y profesor de Enseñanza media en Pedagogía y Ciencias de la educación. Actualmente es decano y catedrático de la Universidad Rafael Landívar de Guatemala.                          https://orcid.org/0000-0001-5546-1953. Correo electrónico: jescobar@url.edu.gt

References

Agencia EFE. (2019). Solo el 29,3 % de la población censada en Guatemala utiliza internet. Publicación del 20 de septiembre. Guatemala: EFE. https://www.efe.com/ efe/america/tecnologia/solo-el-29-3-de-la-poblacion-censada-en-guatemala-utili- za-internet/20000036-4068618#:~:text=El%20censo%20alcanz%C3%B3%20a%20 m%C3%A1s,12%2C5%20millones%20de%20personas.

Azoulay, A. (2020). Poner fin a la discriminación en la educación: un instrumento clave para proteger el derecho a la educación. Unesco. https://es.unesco.org/news/ poner-fin-discriminacion-educacion-instrumento-clave-proteger-derecho-educacion

Calero, M. (2014). El discurso del WhatsApp: entre el Messenger y el SMS. Revista ORALIA, 17, 85-114. https://www.academia.edu/9403334/ El_discurso_del_WhatsApp_entre_el_Messenger_y_el_SMS

Cisco. (2010). La sociedad del aprendizaje. Networking Academy.https://www.cisco.com/c/

dam/en_us/about/citizenship/socio-economic/docs/TLS_Spanish.pdf

Departamento de Educación, Facultad de Humanidades, Universidad Rafael Landívar de Guatemala. (2020). Elaboración de guías para el desarrollo del aprendizaje autónomo y uso de WhatsApp como herramienta de apoyo educativo. Docentes en acción. Folleto de capacitación. Guatemala: Universidad Rafael Landívar.

Escobar-Galo, J. y Ambrosy, I. (2000). Guía de actividad de aprendizaje asincrónico o a distancia. Material para capacitación docente. Guatemala: Universidad Rafael Landívar de Guatemala.

Facultad de Humanidades. (2020). WhatsApp Herramienta de apoyo al proceso de aprendi- zaje, manual docente. Material de apoyo didáctico-pedagógico. Guatemala: Universidad Rafael Landívar. http://moodlelandivar.url.edu.gt/programas/Manual_WhatsApp_ce- lular.pdf https://ceat.url.edu.gt/pagina/whatsapp/

Freire, P. (2008). El grito manso. 2.a edición. Argentina: Siglo veintiuno revisores.

Giannini, S. y Grant, S. (2020). Tres formas de planificar la equidad durante los cierres de escuelas por coronavirus. Unesco. http://www.iiep.unesco.org/en/ three-ways-plan-equity-during-coronavirus-school-closures-13365

Instituto Nacional de Estadística de Guatemala. (2018). XII Censo nacional de población y vivienda. https://www.censopoblacion.gt/comovivimos

Seas, J. (2016). Didáctica General I. Costa Rica: Editorial Universidad Estatal a Distancia.

Published

2021-11-18

How to Cite

Commitment to meaningful learning via asynchronous processes: some actions to improve educational equity as a result of Covid-19. (2021). Revista Latinoamericana De Derechos Humanos, 33(1), 89-101. https://doi.org/10.15359/rldh.33-1.5

How to Cite

Commitment to meaningful learning via asynchronous processes: some actions to improve educational equity as a result of Covid-19. (2021). Revista Latinoamericana De Derechos Humanos, 33(1), 89-101. https://doi.org/10.15359/rldh.33-1.5