Teaching human rights in higher education. Experiences during the pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/rldh.33-1.6

Keywords:

universities, human rights, teaching, pandemic

Abstract

Throughout these pages we propose to analyze the experience of a specific and limited educa- tional space: we refer to the ways in which students at the Universidad Nacional de Lanús, in Argentina, have gone through their educational experience during 2020, the year of the pande- mic. We present the results of a survey conducted during 2020 to 537 students, who responded to a virtual self-administered questionnaire in July and November. The survey sought to know their perceptions about the training in human rights that they receive during their second year of studies. Based on a resolution of the Superior Council, all the people who study at said university must take a course on human rights, which seeks to advance towards the training of professionals who feel immersed and challenged by a culture of human rights. Therefore, in this article we propose to address two issues at the same time: to know the ways in which students perceive and give meaning to human rights, and to know what their experience of training in human rights has been in the months of pandemic.

Author Biographies

Victoria Kandel, Universidad Nacional de Lanús.

Licenciada en Ciencia política y Doctora en Educación. Profesora e investigadora en el Instituto de Justicia y Derechos Humanos de la Universidad Nacional de Lanús, Argentina. Afiliación institucional: Instituto de Justicia y Derechos Humanos “Eduardo Luis Duhalde” Secretaría de Ciencia y Técnica-Universidad Nacional de Lanús, Correo electrónico: kandelv@gmail.com https://orcid.org/0000-0002-3629-4739

Natalia Naz, Universidad Nacional de Lanús.

Técnica Nacional en Tiempo Libre y Recreación; Licenciada en Trabajo Social, Doctoranda en Derechos Humanos. Becaria doctoral cofinanciada UNLa – CONICET. Afiliación institucional: Instituto de Justicia y Derechos Humanos “Eduardo Luis Duhalde”-Secretaría de Ciencia y Técnica-Universidad Nacional de Lanús, Argentina. Correo electrónico: nataliagnaz@gmail.com  https://orcid.org/0000-0003-1651-4885

Andrea Vallejos, Universidad Nacional de Lanús.

Licenciada en Trabajo Social, Especialista en Políticas Públicas y Género (CLACSO/ FLACSO BRASIL), Maestranda en DDHH (UNLa, Argentina), Doctoranda en Ciencias Sociales (Universidad de General Sarmiento- IDES, Argentina). Docente adjunta en el Seminario de Justicia y DDHH UNLa. Afiliación ins- titucional: Departamento de Planificación y Políticas Públicas, Universidad Nacional de Lanús, Argentina. Correo electrónico: ab@gmail.com https://orcid.org/0000-0002-4744-6806

References

CEPAL- UNESCO (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. https:// repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45904/1/S2000510_es.pdf

Pinto, M. (2020), La alfabetización en derechos humanos en la Universidad de Buenos Aires, en Badano R. y Cruz, V (comps.), Conversaciones en plural. Educación superior, derechos humanos y desigualdad en tiempos de pandemia, Editorial de la Universidad Nacional de La Plata (EDULP).

Quintero Mejía, M. y Camargo, M. (Comps.) (2010). Educación en derechos humanos. Pers- pectivas metodológicas, pedagógicas y didácticas. Universidad de La Salle-Colombia

Resolución 59/113 de la Aasamblea General de las Naciones Unidos “Programa Mundial de Educación en Derechos Humanos”, A/RES/59/113 (10 de diciembre de 2004). https://www.ohchr.org/sp/issues/education/educationtraining/pages/programme. aspx#:~:text=El%2010%20de%20diciembre%20de,humanos%20en%20todos%20 los%20sectores.

Rodino, A. M. (2014). Pensar la educación en derechos humanos como política pública. Revista de ciencias sociales, segunda época N.º 25, 129-139. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes. http://www.unq.edu.ar/advf/documentos/5939558c6ba3b.pdf

Salvioli, F (2014). Educación superior en derechos humanos. Una herramienta para la or- ganización y el desarrollo de la política pública del Estado. Revista de ciencias sociales, segunda época 121 Nº 25, 121-12. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes. https://ridaa.unq.edu.ar/bitstream/handle/20.500.11807/1593/09_RCS-25_dossier8. pdf?sequence=1&isAllowed=y

UNESCO- IESALC. (2020). Informe COVID-19 y educación superior: De los efectos in- mediatos al día después. Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones. http://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/05/COVID-19-ES-130520.pdf

Published

2021-11-18

How to Cite

Teaching human rights in higher education. Experiences during the pandemic. (2021). Revista Latinoamericana De Derechos Humanos, 33(1), 103-122. https://doi.org/10.15359/rldh.33-1.6

How to Cite

Teaching human rights in higher education. Experiences during the pandemic. (2021). Revista Latinoamericana De Derechos Humanos, 33(1), 103-122. https://doi.org/10.15359/rldh.33-1.6

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>