Connectivity and higher education in the context of the COVID-19 pandemic, perceptions by students of Public Universities (UNA - UCR - UNED - UTN)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/rldh.33-1.9

Keywords:

ICT, connectivity, digital divide, pedagogical innovation, higher education

Abstract

This article explores the perceptions on connectivity in higher education in the context of the COVID-19 pandemic by students from four public universities in Costa Rica, Universidad Nacional (UNA), Universidad de Costa Rica (UCR), Universidad Estatal a Distancia (UNED) and Universidad Técnica Nacional (UTN). The results of a survey carried out on a sample of 302 active students of the aforementioned universities in the province of Guanacaste are presented through a quantitative, descriptive, non-experimental approach, using the questionnaire and literary review to compile the information. It is remarkable the results that affirm the impact caused and dependence on technology for educational practice in times of coronavirus where good connectivity can make a difference for good student performance. Finally, it is taken as fact the existence of low connectivity in the rural areas of Guanacaste, the existence of students without adequate technological equipment to perform in remote presence, added to the poor internet service by different providers, and the dependence on laptops and cell phones for programmed synchronous and asynchronous activities.

Author Biographies

Carlos Luis Chanto Espinoza, Universidad Nacional de Costa Rica

Académico, investigador de la Universidad Nacional de Costa Rica. Ph. D en Proyectos de la Universidad Internacional Iberoamericana (UNINI) – México. M. Sc. Gerencia en Administración de Proyectos de Desarrollo del Instituto Centroamérica en Administración Pública (ICAP). Licenciado en Informática con énfasis en Sistemas de Información por la UNA.  Correo electrónico: carlos.chanto.espinoza@una.cr  https://orcid.org/0000-0002-3420-7259

Jorge Luis Loáiciga Gutiérrez, Universidad Nacional de Costa Rica

Académico, investigador de la Universidad Nacional de Costa Rica. Doctorando en Proyectos con Especialidad en Investigación por la Universidad Internacional Iberoamericana (UNINI-Puerto Rico). Máster en Administración de Proyectos por la Universidad para la Cooperación Internacional (UCI) - Costa Rica. Licenciado en Administración con Énfasis en Gestión Financiera por la UNA. Correo electrónico: jorge.loaiciga.gutierrez@una.ac.cr. https://orcid.org/0000-0002-0421-3906

References

Álvarez, D. (2020a, 23 de marzo). COVID-19, Educación digital y el futuro que se anticipa. E-aprendizaje. https://e-aprendizaje.es/2020/03/23/covid-19-educacion-digital-y-el-futuro-que-se-anticipa/

Anaya, T., Montalvo, J., Calderón, A. I., y Arispe, C. (2021). Escuelas rurales en el Perú: factores que acentúan las brechas digitales en tiempos de pandemia (COVID- 19) y recomendaciones para reducirlas. Educación, 30(58), 11-33. https://doi.org/10.18800/educacion.202101.001

Brenner, M. A. (2020, 4 de junio). Google classroom, la cuarentena. El silencio como ausencia pedagógica. Alainet. https://www.alainet.org/es/articulo/205718

Boursicot, K., Kemp, S., Ong, T. H., Wijaya, L., Goh, S. H., Freeman, K., y Curran, I. (2020). Conducting a high-stakes OSCE in a COVID-19 environment. MedEdPublish, 1-9. https://doi.org/10.15694/mep.2020.000054.1

Chanto, C., y Loáiciga, J. (2020). Educandos universitarios: entre la brecha digital y el aprendizaje en tiempos de COVID-19. El caso de Universidad Nacional de Costa Rica (UNA), Sede Región Chorotega, Campus Liberia. Revista Nuevo Humanismo, 8(2), 95-122. http://dx.doi.org/10.15359/rnh.8-2.5

Fondo de Naciones Unidas para la Infancia (2021, 22 de abril). Alfabetización digital para garantizar el presente y el futuro de la Generación del Bicentenario. https://www.unicef.org/costarica/comunicados-prensa/alfabetizacion-digital-para-garantizar-el-presente-y-el-futuro-de-la-generacion

Gewin, V. (2020). Five tips for moving teaching online as COVID-19 takes hold. Nature, 580(7802), 295-296. https://doi.org/10.1038/d41586-020-00896-7

Gonzales-Zamora, J. A., Alave, J., De Lima-Corvino, D. F., y Fernández, A. (2020). Videoconferences of Infectious Diseases: An educational tool that transcends borders. A useful tool also for the current COVID-19 pandemic. Le infezioni in medicina, 28(2), 135. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32275254/

Hodges, Ch., Moore, S., Lockee, B., Trust, T. y Bond, A. (2020, 27 de marzo). The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Educause Review. https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning

La Confederación Española de Asociaciones de Madres y Padres del Alumnado (2020, 30 de marzo). Las familias piden a los profesores "dosificar las excesivas tareas a distancia". Público. https://www.publico.es/sociedad/familias-piden-profesores-dosificar-excesivas-tareas-distancia.html

Martínez, O. (2020). Brecha digital educativa. Cuando el territorio es importante. Sociedad e Infancias, 4, 267-270. https://doi.org/10.5209/soci.69629

Mian, A., y Khan, S. (2020). Medical education during pandemics: a UK perspective. BMC medicine, 18(1), 1-2. https://doi.org/10.1186/s12916-020-01577-y

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2020a, 16 de marzo). Interrupción y respuesta educativa. https://es.unesco.org/covid19/educationresponse

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2020b) COVID-19 y educación superior. De los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones. [Archivo PDF]. http://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/05/COVID-19-ES-130520.pdf

Plan Nacional de Desarrollo de las Telecomunicaciones (2015). Costa Rica: una sociedad conectada. [Archivo PDF]. https://www.micit.go.cr/sites/default/files/pndt-2015-2021_2.pdf

Programa Estado de la Nación (2020). Informe Estado de la Nación. [Archivo PDF]. http://www.conicit.go.cr/sic/biblioteca_virtual/publicaciones/publica_cyt/informes/Informe_Estado_Nacion_2020.pdf

Torices, A. (2020, 31 de marzo). Educación distribuirá 20 000 líneas móviles entre estudiantes sin medios telemáticos. Diario La Rioja. https://www.larioja.com/sociedad/educacion-distribuira-20000-20200330175127-ntrc.html

Trujillo, F. (2020a 18 de marzo). Sentido común pedagógico frente a la crisis del coronavirus. Educación 3.0. https://www.educaciontrespuntocero.com/opinion/exceso-de-deberes-para-los-estudiantes-coronavirus/

Trujillo, F. (2020b, 26 de marzo). Educación frente al coronavirus. Fernando Trujillo. https://fernandotrujillo.es/ano-2020-educacion-frente-al-coronavirus/

Vallespín, I. (2020, 7 de abril). CC.OO. alerta de la brecha digital entre los profesores para impartir clases en línea. El País. https://elpais.com/espana/catalunya/2020-04-07/cc-oo-alerta-de-la-brecha-digital-entre-los-profesores-para-impartir-clases-en-linea.html

Vivanco-Saraguro, A. (2020). Teleducación en tiempos de COVID-19: brechas de desigualdad. CienciAmérica, 9(2), 166-175. http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i2.307

Wanderley, F., y Calvo, C. (2020). Educación y brecha digital. Trabajo de calidad. [Archivo PDF] https://boliviadebate.org/wp-content/uploads/2021/01/Cartilla-5.pdf

Wang, C., Cheng, Z., Yue, X.-G., y McAleer, M. (2020). Risk Management of COVID-19 by Universities in China. Journal of Risk and Financial Management, 13(2), 36. https://doi.org/10.3390/jrfm13020036

Wendelboe, A. M., Miller, J. D., Drevets, D., Salinas, L., Miller, E. J., y Jackson, D. (2020). Tabletop exercise to prepare institutions of higher education for an outbreak of COVID-19. Journal of Emergency Management, 18(2), 183. https://doi.org/10.5055/jem.2020.0463

Zhang, W., Wang, Y., Yang, L., y Wang, C. (2020). Suspending Classes Without Stopping Learning: China’s Education Emergency Management Policy in the COVID-19 Outbreak. Journal of Risk and Financial Management, 13(3), 1-6. https://doi.org/10.3390/jrfm13030055

Published

2021-11-18

How to Cite

Connectivity and higher education in the context of the COVID-19 pandemic, perceptions by students of Public Universities (UNA - UCR - UNED - UTN). (2021). Revista Latinoamericana De Derechos Humanos, 33(1), 155-180. https://doi.org/10.15359/rldh.33-1.9

How to Cite

Connectivity and higher education in the context of the COVID-19 pandemic, perceptions by students of Public Universities (UNA - UCR - UNED - UTN). (2021). Revista Latinoamericana De Derechos Humanos, 33(1), 155-180. https://doi.org/10.15359/rldh.33-1.9

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>